Citat:
Ursprungligen postat av
Hominem
Amazon är väl inte ensamma om det? Ali-express drar också moms, vilket jag själv nyttjat. Detsamma gäller vad jag läst Ebay. Det gäller alltså momsen vid import från icke-EU-land till EU-land för försändelser upp till 150 EUR. Rätta mig gärna om jag har fel för jag funderar på att beställa en reservdel på Ebay från en säljare i USA, och då vill jag inte bli överraskad med extra avgifter.
Men Amazon är ett monster som tvingar in oberoende säljare under sig och smiter från skatten.
* Amazon smiter från att betala moms genom att ta in produkten i ett EU-land utan moms.
* Amazon verkar även ge möjligheten att smita från tull genom att köparen kan deklarera själv genom att klicka på någon länk.
* De som inte handlar via Amazon får vara med och betala frakten för Amazons kunder. Postnord lägger 75 kronors "hanteringsavgift" på paket som går direkt från försäljare till kunder, men inte på Amazon.
Om det finns andra företag som gör lika tokigt har jag inte diskuterat. Amazon är stort och gör inte rätt för sig. Postnords 75 kronors avgift på handel utanför Amazon är ett stort handelshinder. Amazon tvingar in försäljare under Amazon. När detta gått tillräckligt långt får Amazon monopol och kan sätta vilka priser de vill. Eller också blir det det oligopol som inom livsmedelsbrahschen med helt samordnade priser.