Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-23, 18:22
Medlem
Warmanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candyboot
Ja, amazon.co.uk
Jag har köpt en massa saker därifrån senaste året men aldrig behövt betala det ena eller andra för att få varorna. 🤷‍♂️

Ett par gånger har jag behövt ”tullklarera” genom att trycka på någon länk i ett sms, men det har inte resulterat i någon avgift.
Citera
2023-04-06, 01:43
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candyboot
Ja, amazon.co.uk

Bara för att du använder brittiska amazon så behöver det inte betyda att varorna skickas från Storbritannien. Skickas de t.ex från Amazons EU lager så tillkommer ingen tull/moms.
Citera
2023-04-06, 02:10
Medlem
wwrs avatar
Det låter ju helt vansinnigt. Om jag beställer från enskilda företag i Kina eller USA måste jag betala moms och 75 kronor "hanteringsavgift" till Postnord. Men beställer jag från Amazon i motsvarande länder slipper jag dessa avgifter. (Tull tror jag däremot inte Amazon kan komma förbi om de inte fuskar. Men tydligen gör de det genom att man bara klickar på någon länk i SMS?)

Amazon är ett missfoster som håller på att lägga privat postorder i hela världen under sig. Vi kommer att bli helt beroende av företaget som i framtiden kommer att kunna sätta vilka priser de vill. Och Postnord är med i spelet och lägger ut 75 kronors handelshinder för köp utanför EU som inte görs via Amazon. Amerikanska och kinesiska företag kommer att tvingas in under Amazon. (Trump hade rätt som vanligt. Hela tiden uppfinns nya sätt att överföra pengar från statskassan till privata företag.)
Senast redigerad av wwr 2023-04-06 kl. 02:38.
Citera
2023-04-11, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det låter ju helt vansinnigt. Om jag beställer från enskilda företag i Kina eller USA måste jag betala moms och 75 kronor "hanteringsavgift" till Postnord. Men beställer jag från Amazon i motsvarande länder slipper jag dessa avgifter.

Amazon är väl inte ensamma om det? Ali-express drar också moms, vilket jag själv nyttjat. Detsamma gäller vad jag läst Ebay. Det gäller alltså momsen vid import från icke-EU-land till EU-land för försändelser upp till 150 EUR. Rätta mig gärna om jag har fel för jag funderar på att beställa en reservdel på Ebay från en säljare i USA, och då vill jag inte bli överraskad med extra avgifter.
Citera
2023-04-11, 02:06
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Amazon är väl inte ensamma om det? Ali-express drar också moms, vilket jag själv nyttjat. Detsamma gäller vad jag läst Ebay. Det gäller alltså momsen vid import från icke-EU-land till EU-land för försändelser upp till 150 EUR. Rätta mig gärna om jag har fel för jag funderar på att beställa en reservdel på Ebay från en säljare i USA, och då vill jag inte bli överraskad med extra avgifter.
Men Amazon är ett monster som tvingar in oberoende säljare under sig och smiter från skatten.

* Amazon smiter från att betala moms genom att ta in produkten i ett EU-land utan moms.

* Amazon verkar även ge möjligheten att smita från tull genom att köparen kan deklarera själv genom att klicka på någon länk.

* De som inte handlar via Amazon får vara med och betala frakten för Amazons kunder. Postnord lägger 75 kronors "hanteringsavgift" på paket som går direkt från försäljare till kunder, men inte på Amazon.

Om det finns andra företag som gör lika tokigt har jag inte diskuterat. Amazon är stort och gör inte rätt för sig. Postnords 75 kronors avgift på handel utanför Amazon är ett stort handelshinder. Amazon tvingar in försäljare under Amazon. När detta gått tillräckligt långt får Amazon monopol och kan sätta vilka priser de vill. Eller också blir det det oligopol som inom livsmedelsbrahschen med helt samordnade priser.
Senast redigerad av wwr 2023-04-11 kl. 02:16.
Citera
2023-04-11, 02:21
Medlem
Citat:
* Amazon smiter från att betala moms genom att ta in produkten i ett EU-land utan moms.

Om Amazon drar moms på köp av Svenska kunder och stoppar momspengarna i sina egna fickor istället för att skicka momsen till svenska staten (kanske via EU?) så låter det som momsfusk. Har du bevis för detta?
Citera
2023-04-11, 02:25
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Om Amazon drar moms på köp av Svenska kunder och stoppar momspengarna i sina egna fickor istället för att skicka momsen till svenska staten (kanske via EU?) så låter det som momsfusk. Har du bevis för detta?
Den frågan är redan besvarad i inlägget.

Amazon kommer undan momsen. Amazon verkar ge möjlighet att smita från tull. Postnord lägger en avgift på handel utanför Amazon så att kunder som inte handlar via Amazon får vara med och betala frakten för Amazons kunder.

Amazon försöker lägga världshandel för privat postorder under sig. Man förlorar direkt 75 kronor om man handlar via oberoende försäljare. Avgiften till Postnord gör att de som inte handlar via Amazon subventionerar Amazons kunder. De oberoende försäljarna kommer att tvingas in under Amazon.
Senast redigerad av wwr 2023-04-11 kl. 02:34.
Citera
2023-04-11, 02:35
Medlem
Citat:
Den frågan är redan besvarad i inlägget.

Amazon kommer undan momsen. Amazon verka ge möjlighet att smita från tull. Postnord lägger en avgift på handel utanför Amazon så att kunder som inte handlar via Amazon får vara med och betala frakten för Amazons kunder.

Amazon försöker lägga världshandel för privat postorder under sig. Man förlorar direkt 75 kronor om man handlar via oberoende försäljare. Avgiften till Postnord gör att de som inte handlar via Amazon subventionerar Amazons kunder.

Jag vill ha bevis så att jag kan anmäla Amazon till myndigheterna. Har du postat bevisen i tråden?
Citera
2023-04-11, 02:43
Medlem
wwrs avatar
Det ställs frågor i tråden nu som redan är besvarade.

Amazon ger möjligheten att undvika moms.
Amazon verkar ge möjligheten att undvika att betala tull.
Kunder som inte handlar via Amazon kommer att subventionera frakten för Amazons kunder.

Ett mobilskal från Kina som kostar 40 kronor kommer att kosta 40 kronor via Amazon (förutom vad Amazon stoppar i fickan). Men handlar man direkt av försäljaren i Kina kostar det 40 + 10 (moms) + 75 (Postnords hanteringsavgift) = 125 kronor. Det har skrivits i Aftonbladet. Oberoende försäljare slås ut. Konkurrensen upphör.

Amazon är ett monster som pressar in oberoende försäljare under sig. Sedan får vi samma monopol eller oligopol som inom livsmedel eller energi/el där storföretagen sätter vilka priser de vill. Ingen som behöver undra varför priserna stiger, i alla fall. Vi blir blåsta igen.

Jag har inte tid att sitta och upprepa detta mer för ögonblicket. Ibland möter man företagstroll som har betalt för att upprepa oväsentligheter. Vi får fortsätta senare.
Senast redigerad av wwr 2023-04-11 kl. 03:00.
Citera
2024-02-29, 16:36
Medlem
Någon som vet hur man kan handla via Amazon.com och få en betalning att gå igenom? Jag har Nordea som bank och man måste manuellt öppna sitt kort internationellt för att kunna betala på vissa utlänska sidor (som Amazon.com) men det varar bara i 60 minuter. Problemet är att betalningen dras inte direkt när man gör beställning på Amazon.com utan när de väl skickar varan. Har försökt två gånger nu att beställa en vara men har inte gått igenom för mitt kort har inte varit öppet när beställningen ska dras. Någon som vet något sätt runt detta? Citera mig gärna så jag ser svar.
Citera
2024-03-01, 14:54
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinesisk-Ap-Struts
Fick brev med "hämta ut paketet" absolut inget annat i brevet ingen kod inte vilket paket ingen avi ingenting. Går in och tittar på postnord, paketet hade returnerats ett par dagar innan jag fick brevet ovan eftersom ingen hade hämtat ut det.

Amazon & postnord kan åka hem.
Tar det inte 90 dagar innan de skickar tillbaka? Hur ofta kollar du brevlådan?
Citera
2024-03-03, 13:32
Medlem
Pecka-s avatar
Amazon har nästan alltid bättre priser på skivor än t.ex. Bengans eller Ginza, plus att grejerna finns i lager också till skillnad från de senare butikerna. Det enda tråkiga är att det ofta är sprickor i fodralen till CD. Tror inte det är specifikt för Amazon dock då CD-fodral verkar vara rätt sköra.
Senast redigerad av Pecka- 2024-03-03 kl. 13:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in