Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-08-10, 20:25
  #1
Medlem
Jag behöver lite hjälp med att klura ut vilket av dom jag ska välja.
Tanken är att söka in till antingen automation-, eller elektronikingenjör.
Det jobbiga nu är att jag inte har så bra koll på vad man gör inom respektive yrke och är lite nyfiken på hur lönen ser ut.

Anyone with some helpful information? pls.
Citera
2019-08-10, 20:32
  #2
Avstängd
Anyone with some helpful information? pls.

Vad betyder det där, kan du skriva på svenska, det blir lättare att hjälpa dig då.
Citera
2019-08-10, 20:58
  #3
Medlem
Vad man pluggar och sen jobbar med är inte altid 100% styrt.
Men lite grovt som automations ingenjör jobbar man med utveckling och service av automationsanläggningar oftast i nom industrin.
Som elektronikingenjör konstuerar du oftast ingående detaljer i ett större system, till ex styrdon datorer etc.
Beror på vad du är intresserad av elekronik blir du lite bredare men kommer troligen att jobba mer teoretiskt som automation kommer du nog jobba mer praktiskt men lite smalare.
Citera
2019-08-10, 21:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Vad man pluggar och sen jobbar med är inte altid 100% styrt.
Men lite grovt som automations ingenjör jobbar man med utveckling och service av automationsanläggningar oftast i nom industrin.
Som elektronikingenjör konstuerar du oftast ingående detaljer i ett större system, till ex styrdon datorer etc.
Beror på vad du är intresserad av elekronik blir du lite bredare men kommer troligen att jobba mer teoretiskt som automation kommer du nog jobba mer praktiskt men lite smalare.

Hmm.. Vet du vilket av dom som har st chanser och bredare chanser till jobb och tips på hur man kan jämföra ingångslöner på dom?
Citera
2019-08-10, 21:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pewpew123
Hmm.. Vet du vilket av dom som har st chanser och bredare chanser till jobb och tips på hur man kan jämföra ingångslöner på dom?
Du har nog större chans att få en hyfsad ingångslön inom automation då du kan komma in och jobba som serviceingenjör men inom elektronik tror jag att det finns högre potential senare.
Sen tror jag inte att det skiljer speciellt mycket jag skulle råda dig till att gå mot vad du är mest intresserad av.
Citera
2019-08-10, 21:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du har nog större chans att få en hyfsad ingångslön inom automation då du kan komma in och jobba som serviceingenjör men inom elektronik tror jag att det finns högre potential senare.
Sen tror jag inte att det skiljer speciellt mycket jag skulle råda dig till att gå mot vad du är mest intresserad av.
Det var väldig hjälpsam information, tack!
Mitt problem är att jag är sugen på båda men inte tillräckligt insatt i yrkena för att veta vilket jag helst vill söka till. Alla yrkesbeskrivningar på olika skolor gör mig bara förvirrad så jag försöker lägga kvalet på lönen och löneutveckling eftersom båda är av intresse.
Citera
2019-08-10, 22:34
  #7
Medlem
Vansterpartiets avatar
Automationsingenjör - Inte speciellt glamoröst yrke, man programmerar nya som gamla maskiner i varierande utförande som (oftast) ska in i tillverkningsindustrin där det är bullrigt, skitigt och stressigt. Gärna under semesterveckor och annan ledighet för då står produktionen still och gud nåde dig om du inte får igång det innan alla kommer tillbaka igen.

Kunderna brukar vara utspridda över hela landet/världen så att ligga på hotell på annan ort i veckotal är något man får räkna med.

Rekommenderar att vara praktiskt intresserad och inte ha något emot att skita ner sig.
Citera
2019-08-11, 11:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Automationsingenjör - Inte speciellt glamoröst yrke, man programmerar nya som gamla maskiner i varierande utförande som (oftast) ska in i tillverkningsindustrin där det är bullrigt, skitigt och stressigt. Gärna under semesterveckor och annan ledighet för då står produktionen still och gud nåde dig om du inte får igång det innan alla kommer tillbaka igen.

Kunderna brukar vara utspridda över hela landet/världen så att ligga på hotell på annan ort i veckotal är något man får räkna med.

Rekommenderar att vara praktiskt intresserad och inte ha något emot att skita ner sig.

Det låter lite som mitt jobb men med motsatta arbetstider haha. Jag är maskinoperatör på volvo pv och jobbar med ytbehandling.
Har du någon koll på elektronikingengör? Jag är ute efter ett vardagsjobb med goda framtidsutsikter och automation lät som ett jobb med väldigt hattig fritid, knasiga arbetstider och mycket resande runt.
Citera
2019-08-11, 12:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pewpew123
Det låter lite som mitt jobb men med motsatta arbetstider haha. Jag är maskinoperatör på volvo pv och jobbar med ytbehandling.
Har du någon koll på elektronikingengör? Jag är ute efter ett vardagsjobb med goda framtidsutsikter och automation lät som ett jobb med väldigt hattig fritid, knasiga arbetstider och mycket resande runt.
Såg ditt inlägg, som elektronikingenjör på t.ex. volvo PV så handlar det mycket om att specificera komplexa komponenter, jobba med leverantörer och granska följa upp.
Ganska goda möjligheter att jobba dagtid med vissa resor.
Sen lön ingång på PV de ligger lite lågt så bsc 27 msc 31.
Sen efter några år så sist jag var där på intervju som komponentansvarig blev jav erbjuden 50.
Har du ett elektronikintresse och vill vara kvar inom gbg så skulle jag köra elektronik.
Vet de med en msc och 5års erfarenhet som har runt 50 men då som konsulter, vilket verkar vara lite stökigt just nu.
Citera
2019-08-11, 16:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Såg ditt inlägg, som elektronikingenjör på t.ex. volvo PV så handlar det mycket om att specificera komplexa komponenter, jobba med leverantörer och granska följa upp.
Ganska goda möjligheter att jobba dagtid med vissa resor.
Sen lön ingång på PV de ligger lite lågt så bsc 27 msc 31.
Sen efter några år så sist jag var där på intervju som komponentansvarig blev jav erbjuden 50.
Har du ett elektronikintresse och vill vara kvar inom gbg så skulle jag köra elektronik.
Vet de med en msc och 5års erfarenhet som har runt 50 men då som konsulter, vilket verkar vara lite stökigt just nu.
Där ser man! Då ska jag nog faktiskt köra på den utbildningen. Du har verkligen gjort nytta för min enorma beslutsångest, tusen tack för det!
Citera
2023-04-17, 19:37
  #11
Medlem
Jag är nyfiken på yrkena och utbildningarna! :-)
Finns det fler som har pluggat eller känner till branschen?
Citera
2023-04-18, 07:05
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixt85
Jag är nyfiken på yrkena och utbildningarna! :-)
Finns det fler som har pluggat eller känner till branschen?

Jag har läst automationsingenjör och arbetar inom detta. Tycker det är rätt kul, vad vill du veta?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback