2023-04-18, 09:44
Medlem
Black.Panthers avatar
Köpte SSAB och Zinzino aktier idag. Imorgon är X-dagen för ssab.
Citera
2023-04-18, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Idag tar jag ledigt. Mina (svenska) Bankaktier får jobba idag, och där är det fullt spjäll. De kompenserar mer än tillräckligt.

Edit : Tog en titt på OMX kurvan från öppning till nu. Jag skulle hoppa av mina Bull precis nu, om jag hade köpt några. Som du ser så är morgoneuforin över och OMX börjar dippa. Det här är ett bra exempel på vad jag menar med tidsaspekten (9:05-9:25)

Jepp! Precis vad jag gjorde. Asien var lite blandad på stängning och US svagt upp….Det jag menade med svaga signaler. Det var lotteri över min idag, men ville testa.
Citera
2023-04-18, 09:57
Medlem
Dubbelpost
Citera
2023-04-18, 19:51
Medlem
Lifewringers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag köper alltid för tidigt, och säljer för tidigt, och med det som riktpunkt kan du mycket väl ha rätt.

Köper du mera Björnar? Jag vill björna snart men törs inte!

BÖRSEN
PLUS FÖR SJUNDE HANDELSDAGEN I RAD, OMXS30 +0,3% (Direkt)
2023-04-18 17:43

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen tog sig försiktigt uppåt på tisdagen. Storbolagsindex OMXS30 har i samband med det stigit under sju handelsdagar i rad
Citera
2023-04-18, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Telia är nog ett helt okej kejs men frågar är hur du resonerar kring fastighetspapprena? Iallafall Cibus har fortfarande riktigt fet belåning trots nyem. Ser riktigt riskabelt ut. Men okej, såklart bra uppsida om de överlever utan för stora katastrofer på vägen.

Stämmer bra att Cibus fortfarande har hög belåning. Men de har nu gjort en nyemission som gör att de sveper iväg det hotfulla moln som tidigare utgjordes av obligationsförfall nu i september. Därefter har de inga obligationsförfall på länge, dessutom generellt sett låg andel obligationer samt har goda räntesäkringar på banklånen. Dessutom en extremt stabil business, mat kommer vi alla både handla och äta oavsett konjunktur, så några större risker med vakanser etc tror jag inte på. Utöver detta dessutom stabila ägare i form av AP-fonder som känns som goda garanter i händelse av att man faktiskt skulle behöva ytterligare medel. Något som jag tror att man absolut inte kommer behöva såvida inte räntorna fortsätter uppåt och blir kvar på än högre nivåer i flera år. Vidare har man också i värsta fall utdelningen att använda som en regulator om läget skulle bli än mer pressat om något år. Man sänkte den från 0,99 euro till 0,90 i år, ingen kris om den blir 0,80 heller, men tror som sagt inte man kommer behöva gå den vägen.
Tycker ledningen agerar klokt och hanterar ränteoron med god framförhållning, så mitt förtroende har de. Marknaden har ju också handlat upp bolaget kraftigt efter emissionen, så den verkar ha tolkats positivt av många.
Citera
2023-04-18, 22:29
Medlem
ProPapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifewringer

BÖRSEN

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen tog sig försiktigt uppåt på tisdagen. Storbolagsindex OMXS30 har i samband med det stigit under sju handelsdagar i rad

Allt går bra nu på rosa moln och high fives. Laddar börsen för en "upperCut" tro?

Någon som vet hur USD/SEK kursen påverkar OMX30?
Citera
2023-04-19, 09:05
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Allt går bra nu på rosa moln och high fives. Laddar börsen för en "upperCut" tro?

I ett vakuum så är starkare USD bra för våra exportföretag (många av dessa i OMXS30) som säljer i Dollar och rapporterar i SEK. Problemet är att starkare dollar är dåliga nyheter för hela världen därför att det signalerar svag riskvilja, svag konjunktur osv och detta är negativt för alla.

Jag personligen tror att OMXS30, som är en cyklisk börs, tjänar mer på svagare dollar än på stark. Detta beror på att dessa bolag gillar stark konjunktur. 2021 var året då dollarn tappade starkt och alla trodde på lysande konjuktur osv. Då var Stockholmsbörsen en av de bästa i världen upp 30% eller något.
Senast redigerad av KJosef 2023-04-19 kl. 09:19.
Citera
2023-04-19, 10:28
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifewringer

BÖRSEN

Nej, jag väntar till 1 juni, om börsen är HÖGRE då än nu så tror jag det blir ett större köp av Bear kanske 5M till.

Jag kan ju tipsa om mitt mentala angreppssätt när man kortar men börsen går upp. Jag tittar INTE på börssidorna alls dessa perioder, undviker dem totalt både på TV och i tidningar och FB, därför att det tar på psyket att korta en marknad medans den går upp. Och inte ens jag med snart 25 års träning är oberörd när börsen går åt fel håll. Ungefär som när man har aktier i SBB och de bara sjunker, en tung klump i magen.

Det är alltså helt fel teknik mentalt, utom för Stålmän, att korta och sedan dagligen följa hur det går. Själva kortningen bygger på ett ras, och det raset kommer enbart när absolut ingen förväntar sig det, och det kommer snabbt och blir djupt. Men det är inte ovanligt att man når en topp innan ett ras.

T.o.m. Buffett har ju medgett flera gånger i intervjuer att han slutade korta på 1960-talet. Det är för jobbigt, det tar alltid längre tid för ett ras att komma än för en uppgång. När han insåg det övergav han kortning, fast han alltid hade rätt till sist.

Här den bästa bear-kanalen, en ny film varje dag, Jeff är exceptionellt påläst och kunnig, och bevisar bortom allt rimligt tvivel om och om igen med statistik att USA är på väg i något stort och farligt. Dock har han hållit på i 6 månader...
https://www.youtube.com/watch?v=HSE_...llarUniversity

Notera att man inte bara får fastna på doom-kanalerna på youtube. Det är farligt med ensidiga informations-bubblor.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-04-19 kl. 10:30.
Citera
2023-04-19, 10:34
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa

Det har varit otroligt billigt för t.ex USA-investerare att köpa svenska aktier, med den absurda överkursen på USD. Rimligen kommer de att börja sälja av rejält och casha hem när det förväntade USD-fallet kommer. Det fallet kommer att bli enormt stort. Men ingen vet när det inleds. USD kan mycket väl gå upp en runda till, om det kommer någon slags kris i världen t.ex krigen ökar eller fler banker faller.

För de svenska företagen så skär de väl guld med täljkniv just nu, får intäkter i USD eller EUR och har en hel del kostnader i SEK. Så vinsterna går rimligen ner i SEK när SEK går upp. Effekterna tar kanske ut varann.
Citera
2023-04-19, 10:49
Medlem
KJosefs avatar
Citat:

För de svenska företagen så skär de väl guld med täljkniv just nu, får intäkter i USD eller EUR och har en hel del kostnader i SEK.

Inte direkt nej därför att deras organiska försäljning alltid faller när dollarn är stark. Som sagt, i ett vakuum så är stark dollar bra för dessa företag på grund av det du beskriver dvs kostnader och redovisning i svag valuta och intäkter i stark valuta. Problemet är att stark dollar signalerar att världsekonomin suger pung och det är därför stark dollar aldrig är bra för någon.

Du är ju björn så du vet säkert att alla makroekonomiska indikatorer pekar på att konjukturen ska ner i källaren. Det är ingen slump att detta sammanfaller med stark dollar.
Senast redigerad av KJosef 2023-04-19 kl. 10:55.
Citera
2023-04-19, 11:41
Medlem
ProPapas avatar
Citat:
Det har varit otroligt billigt för t.ex USA-investerare att köpa svenska aktier, med den absurda överkursen på USD. Rimligen kommer de att börja sälja av rejält och casha hem när det förväntade USD-fallet kommer. Det fallet kommer att bli enormt stort. Men ingen vet när det inleds. USD kan mycket väl gå upp en runda till, om det kommer någon slags kris i världen t.ex krigen ökar eller fler banker faller.

För de svenska företagen så skär de väl guld med täljkniv just nu, får intäkter i USD eller EUR och har en hel del kostnader i SEK. Så vinsterna går rimligen ner i SEK när SEK går upp. Effekterna tar kanske ut varann.

Tack. Det låter så ovanligt att USA-bor handlar med svenska aktier, men det stämmer säkert. Om de storköper så borde det leda till en, om än måttlig, stigning av OMX och vice versa.

Vilka indikatorer pekar på att dollarn riskerar försvagas mot SEK? Ska givetvis kolla in kanalen du länkade i ett annat inlägg.
Citera
2023-04-19, 11:43
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Inte direkt nej därför att deras organiska försäljning alltid faller när dollarn är stark. Som sagt, i ett vakuum så är stark dollar bra för dessa företag på grund av det du beskriver dvs kostnader och redovisning i svag valuta och intäkter i stark valuta. Problemet är att stark dollar signalerar att världsekonomin suger pung och det är därför stark dollar aldrig är bra för någon.

Du är ju björn så du vet säkert att alla makroekonomiska indikatorer pekar på att konjukturen ska ner i källaren. Det är ingen slump att detta sammanfaller med stark dollar.
Jo, jag kan visa 50 olika diagram som alla visar att USA är på väg ner rejält ekonomiskt. Men USA-börsen vägrar ta höjd för det, och US FED har sista veckorna gjort ett flertal uttalanden som antyder att de tycker att det går för bra i USA och de kommer därför att höja räntorna mer. Inte heller detta inberäknat på USA-börsen.

Här den klassiska fear greed-kurvan. Den ser alltid likadan ut, såväl på 1600-talet som 2023. Det är därför marknaden vägrar gå ner, de är nu i förnekelse-fasen "Return to normal". Därefter kommer alltid raset och människans hjärna övergår till Fear och därefter Capitulation och då blir raset som störst.
https://www.reddit.com/r/Infographic...emotion_cycle/
https://www.reddit.com/r/Infographic...emotion_cycle/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in