2023-04-27, 02:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ok, jag minns inte alla detaljer kring det men vissa problem anses åtminstone "olösliga" för att beräkningar skulle ta för lång tid.
Vad dum jag är! Jag tror att jag förstår nu!

Du talar om frågor vars svar utgörs av en algoritm!

Rätta mig om jag har fel! Det var inte min mening att bete mig som en knöl.
Citera
2023-04-27, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oels
Vad dum jag är! Jag tror att jag förstår nu!

Du talar om frågor vars svar utgörs av en algoritm!

Rätta mig om jag har fel! Det var inte min mening att bete mig som en knöl.

Nja, en fråga eller ett problem som kan formuleras som en algoritm. Detta då en kvantdator då kan bearbeta problemet.

Kanske svårt att förklara vad jag menar men jag tror åtminstone kvantdatorer har potential att lösa en hel del problem som skulle ta väldigt lång tid med vanliga datorer.
Citera
2023-04-27, 02:33
Bannlyst
Citat:
Nja, en fråga eller ett problem som kan formuleras som en algoritm. Detta då en kvantdator då kan bearbeta problemet.

Kanske svårt att förklara vad jag menar men jag tror åtminstone kvantdatorer har potential att lösa en hel del problem som skulle ta väldigt lång tid med vanliga datorer.
Var god formulera valfritt problem som en algoritm!
Citera
2023-04-27, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oels
Var god formulera valfritt problem som en algoritm!

Jag pallar inte skriva pseudokod men "är ett år ett skottår?" Det går att skriva ett ganska enkelt program (algoritm) som löser det.
Citera
2023-04-27, 02:39
Bannlyst
Citat:
Jag pallar inte skriva pseudokod men "är ett år ett skottår?" Det går att skriva ett ganska enkelt program (algoritm) som löser det.
Jo men det var det jag menade. Din fråga är inte en algoritm. Det är en fråga. Svaret är en algoritm.
Citera
2023-04-27, 03:17
Bannlyst
Jag framstår som en ärkeknöl i den här tråden antagligen men jag tycker att man bör var eniga om begreppens betydelser innan man kan gå vidare.
Citera
2023-04-27, 06:41
Medlem
Poztmann1s avatar
Kan ändå inte lösa problemet vad kvinnor vill äta till middag.
Citera
2023-04-27, 07:04
Medlem
Kvantdatorer är som grafen, det har snackats om det i evighet, men det verkar aldrig komma ut något användbart.
Citera
2023-04-27, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poztmann1
Kan ändå inte lösa problemet vad kvinnor vill äta till middag.

Låt kvinnan bestämma? Problemet löst...
Citera
2023-04-27, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Kvantdatorer är som grafen, det har snackats om det i evighet, men det verkar aldrig komma ut något användbart.
.
Du har en poäng... Det handlar om kanske åtskilliga decennier utan en fungerande produkt på marknaden eller som ens vetenskapen kunnat använda ordentligt.

För några år sen hävdade dock Google de nått en milstolpe...

Citat:
Our Sycamore processor takes about 200 seconds to sample one instance of a quantum circuit a million times—our benchmarks currently indicate that the equivalent task for a state-of-the-art classical supercomputer would take approximately 10,000 years. This dramatic increase in speed compared to all known classical algorithms is an experimental realization of quantum supremacy8,9,10,11,12,13,14 for this specific computational task, heralding a much-anticipated computing paradigm

https://www.nature.com/articles/s41586-019-1666-5

Fast kineser hävdar de senare gjort samma sak genom att bara simulera en kvantdator.

Citat:
Zhang’s group claims to have done it in 15 hours. And if they had access to a proper supercomputer like Summit, it might be accomplished in a handful of seconds — faster than Sycamore. Their paper will be published in the journal Physical Review Letters; you can read it here (PDF).

https://www.google.com/amp/s/techcru...rcomputer/amp/
Senast redigerad av Snobird 2023-04-27 kl. 10:24.
Citera
2023-04-27, 10:38
Medlem
Mustaschkampens avatar
Citat:
Att färdas snabbare än ljuset anses omöjligt då massan vid c blir oändlig. Fast jag menade mer typ någon väg kring denna begränsning.
Det kommer aldrig uppstå en tid då en kvantdator kan fråga sig själv hur den bygger en 10 gånger mer avancerad dator än sig själv. Om det till trots skulle inträffa så vore det en tipping point som snabbt hade avslutat sig själv. Datorn hade dragit ut sladden till sig själv.
Citera
2023-04-27, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustaschkampen
Det kommer aldrig uppstå en tid då en kvantdator kan fråga sig själv hur den bygger en 10 gånger mer avancerad dator än sig själv. Om det till trots skulle inträffa så vore det en tipping point som snabbt hade avslutat sig själv. Datorn hade dragit ut sladden till sig själv.

Kanske inte men det kan möjligen ge ett bokstavligt "kvant-hopp" då datorutvecklingen drar ifrån Moore's law på ett extremt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in