Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-28, 18:31
  #13
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Vaddå för slump? De klantade sig. Det var det hela.
Jobbar du där?
Citera
2023-04-28, 18:31
  #14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Jobbar du där?
Nej men jag vet det ändå.
Citera
2023-04-28, 18:32
  #15
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Nej men jag vet det ändå.
Starkt av dig, kan du spå också? Grejen är inte att bevisa vem som har rätt utan ha en diskussion ang om det kan ha varit detta som gjorde att transformatorstationerna rök. Det var 7-10ggr fler elektriska incidenter i världen under denna period det är av intresse att undersöka alt spekulera. Men förstår att det inte är din bästa sida.

Mvh// Vitman-33
__________________
Senast redigerad av Vitman-33 2023-04-28 kl. 18:43.
Citera
2023-04-28, 18:40
  #16
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Så din logik, det har inte hänt på 164 år så därför händer det en gång var tusende år. Låter rimligt att bygga infrastruktur med det tänket?
Det har inte hänt på minst 164 år, eftersom det fortfarande inte har hänt sen 1859.

Om en supersolstorm skulle inträffa i år , så skulle det kanske betyda att de inträffar så ofta som var 164e år.
Dvs, ett relativt icke-problem.

Men nu är det så här:
Vi vet att ingen supersolstorm har inträffat sen 1859, och det finns inga tecken på att någon annan supersolstorm än den 1859, har inträffat de senaste tusen åren.
Dvs, ett totalt icke-problem.

Om det hade synts norrsken över hela jordklotet någon gång inom det senaste årtusendet,
så hade det nog funnits beskrivningar av denna spektakulära händelse.
__________________
Senast redigerad av Bone Collector 2023-04-28 kl. 18:43.
Citera
2023-04-28, 18:45
  #17
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Det har inte hänt på minst 164 år, eftersom det fortfarande inte har hänt sen 1859.

Om en supersolstorm skulle inträffa i år , så skulle det kanske betyda att de inträffar så ofta som var 164e år.
Dvs, ett relativt icke-problem.

Men nu är det så här:
Vi vet att ingen supersolstorm har inträffat sen 1859, och det finns inga tecken på att någon annan supersolstorm än den 1859, har inträffat de senaste tusen åren.
Dvs, ett totalt icke-problem.

Om det hade synts norrsken över hela jordklotet någon gång inom det senaste årtusendet,
så hade det nog funnits beskrivningar av denna spektakulära händelse.
Och el har vi haft sen ~1850, hur tänker du?. Klart att inga solstormar märks om inget elnät finns.
Citera
2023-04-28, 19:12
  #18
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Och el har vi haft sen ~1850, hur tänker du?. Klart att inga solstormar märks om inget elnät finns.
Läste du inte hela inlägget, eller?

Om det hade synts norrsken över hela jordklotet någon gång de senaste tusen åren,
så skulle den spektakulära händelsen ha dokumenterats.


Det har uppenbarligen inte hänt.
Citera
2023-04-28, 19:14
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Varför skulle två reaktorer stängas ner samtidigt. Och om det nu skulle bero på detta varför påtalar man inte detta i media.

Vad tror ni?
Nej.
Svk fuckade upp ett underhållsarbete och kortslöt nätet.
Automatsystem slog till och kopplade bort utrustning på mindre än sekunden.
Forsmark är långt från det enda som kopplades bort av automatsystem, men då det tar tid att starta en reaktor igen är det de du hör om.
Men ex även Stockholms tunnelbana kopplades bort.

Citat:
Ursprungligen postat av SVK
I samband med ett planerat underhållsarbete på en stamnätsstation norr om Stockholm gick något fel och det blev en kraftig dipp i spänningen på elnätet. Dippen gjorde att skyddssystem i utrustningar och apparater runtom i samhället reagerade och kopplade ner.
...
Hittills visar analysen att i samband med kopplingar i station Hagby uppstår trefasig kortslutning.
https://www.svk.se/press-och-nyheter...-konsekvenser/
https://group.vattenfall.com/se/nyhe...stora-storning
__________________
Senast redigerad av Asguk 2023-04-28 kl. 19:23.
Citera
2023-04-28, 19:17
  #20
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Läste du inte hela inlägget, eller?

Om det hade synts norrsken över hela jordklotet någon gång de senaste tusen åren,
så skulle den spektakulära händelsen ha dokumenterats.


Det har uppenbarligen inte hänt.
Nej men man trodde på häxor iaf så bevisa att det inte kan ske förens om tusen år.
Citera
2023-04-28, 19:20
  #21
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Nej.
Svk fuckade upp ett underhållsarbete och kortslöt nätet.
Automatsystem slog till och kopplade bort utrustning på mindre än sekunden.
Forsmark är långt från det ändå som kopplades bort av automatsystem, men då det tar tid att starta en reaktor igen är det de du hör om.
Men ex även Stockholms tunnelbana kopplades bort av automatsystem.


https://www.svk.se/press-och-nyheter...-konsekvenser/
https://group.vattenfall.com/se/nyhe...stora-storning
Ok tack för informationen. Det var endast en spekulering.

Mvh// Vitman-33
Citera
2023-04-28, 19:39
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Men något liknade har ju inte heller hänt på 164 år.
Det kanske händer en gång var tusende år, eller ännu mer sällan.

Totalt icke-problem.
Dubbelt så ofta. En gång per 500 år. En snabb googling hade hjälpt dig.
__________________
Senast redigerad av MachDiamonds 2023-04-28 kl. 19:41.
Citera
2023-04-28, 19:58
  #23
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Nej men man trodde på häxor iaf så bevisa att det inte kan ske förens om tusen år.
Ja, det kan ju hända när som helst, rent teoretiskt.
På samma sätt som du närsomhelst kan träffas av blixten och dö, varje gång du är utomhus.
Risken är så obefintlig så att du varken oroar dig eller försöker skydda dig från detta.

Du skulle kunna skydda dig från dödliga blixtnedslag när du är ute och går, genom att kapsla in dig i någon slags anordning,
men det skulle kosta mycket pengar, vara väldigt krävande och utgöra ett stort hinder i många sammanhang.

Och helt onödigt givetvis.

Jag blev precis rättad av användaren MachDiamonds som säger att det sker ungefär var 500e år.
Om vi då utgår från supersolstormen 1859 så har vi med god marginal ca. 300 år på oss att förbereda oss för denna episka händelse.


Och då har jag väl ändå rätt i mitt påstående, att detta (i nuläget) är ett totalt icke-problem?


Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Dubbelt så ofta. En gång per 500 år. En snabb googling hade hjälpt dig.
Poängen var att fenomenet är ytterst sällan förekommande på jorden, och jag iddes inte googla.

Det var därför som jag reserverade mig med både "kanske" och "eller".
__________________
Senast redigerad av Bone Collector 2023-04-28 kl. 20:06.
Citera
2023-04-28, 20:05
  #24
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Ja, det kan ju hända när som helst, rent teoretiskt.
På samma sätt som du närsomhelst kan träffas av blixten och dö, varje gång du är utomhus.
Risken är så obefintlig så att du varken oroar dig eller försöker skydda dig från detta.

Du skulle kunna skydda dig från dödliga blixtnedslag när du är ute och går, genom att kapsla in dig i någon slags anordning,
men det skulle kosta mycket pengar, vara väldigt krävande och utgöra ett stort hinder i många sammanhang.

Och helt onödigt givetvis.

Jag blev precis rättad av användaren MachDiamonds som säger att det sker ungefär var 500e år.
Om vi då utgår från supersolstormen 1859 så har vi med god marginal ca. 300 år på oss att förbereda oss för denna episka händelse.


Och då har jag väl ändå rätt i mitt påstående, att detta (i nuläget) är ett totalt icke-problem?
Der brukar vara så att man förbereder elektronik med detta i åtanke. Men stora störningar skulle oundvikligen ske ev katastrofala, att kalla det ett ickeproblem är ju enbart efterblivet. Är du en sån som har admin, admin som lösenord på din router? Bara för att du inte blivit hackad så kan det fortfarande ske? Dvs bara för att det inte har skett betyder inte att det är ett ickeproblem. Det är utav stort militärstrategiskt värde att skydda viktig infrastruktur från alla möjliga hot, därav inte en ickefråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in