Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-11, 15:49
Medlem
Röksopps avatar
Vad tror ni om oljepriset 2023?
Citera
2023-01-11, 18:56
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Röksopp

Hopplöst att sia om. Jag har dock alltid lite pengar i något oljebolag, då de har goda möjligheter till att "dra iväg" när man minst anar det.. Köpte lite Hess och Sandrige i eftermiddags, när oljan blev dyrare.
Fast jag kommer att sälja så fort jag har gjort 3%.
Citera
2023-02-11, 14:06
Medlem
Wadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Röksopp
Uppåt, uppåt. Har du inte minst ett oljebolag i portföljen så köp.
ESG är skit och oljan kommer att regera länge.
Citera
2023-04-02, 19:09
Bannlyst
Kinas aktivitet (och därmed efterfrågan på olja) har visat tecken på att den kan vara redo att ta fart igen. Dessutom kom OPEC+ överens on en minskning av oljeproduktionen idag, med minst 1 miljon fat per dag. Brent futures är redan upp.
Citera
2023-04-05, 19:54
Medlem
120$ per fat före dec 2023
Citera
2023-04-23, 17:58
Medlem
Wadis avatar
USA kommer att förbruka enorma mängder av olja länge och det vet de själva eftersom de inte fantiserar om att ersätta allt med elbilar och vindsnurror som präktiga EU.
Citera
2023-04-24, 11:25
Medlem
Oljan kommer definitivt rusa upp mot 100 dollar. Det är alldeles uppenbart att usa och väst håller på att förlora samtliga vänner utanför deras närområde.

Japan köper rysk olja trots sanktionerna, Kina öppnar upp och behöver mer olja, Iniden köper enorma mängder rysk olja.

https://omni.se/japan-stoppar-inte-r...shall/a/wOLXyM

Stora delar av afrika är nu under kinesiskt och ryskt styre. De kommer förbruka enroma mängder olja.

Förr eller senare når oljan nya rekornivåer.
Citera
2023-04-24, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronnie1.
Oljan kommer definitivt rusa upp mot 100 dollar. Det är alldeles uppenbart att usa och väst håller på att förlora samtliga vänner utanför deras närområde.

Japan köper rysk olja trots sanktionerna, Kina öppnar upp och behöver mer olja, Iniden köper enorma mängder rysk olja.

https://omni.se/japan-stoppar-inte-r...shall/a/wOLXyM

Stora delar av afrika är nu under kinesiskt och ryskt styre. De kommer förbruka enroma mängder olja.

Förr eller senare når oljan nya rekornivåer.

Lägg till att Iran och Saudiarabien nu börjar hjälpa varandra mot väst

https://www.ttela.se/nyheter/v%C3%A4...tal-1.94169530
Citera
2023-04-24, 11:31
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
USA kommer att förbruka enorma mängder av olja länge och det vet de själva eftersom de inte fantiserar om att ersätta allt med elbilar och vindsnurror som präktiga EU.
Demokraterna fantiserar definitivt i samma grad som EU.
Citera
2023-04-24, 14:57
Medlem
Fortsätter det dala, eller är det dags för en tjur snart? Har en känsla inför morgondagen, får sådana ibland som jag lärt mig att lyssna till. Dock helt utan analys eller något fundementalt, så följ inga råd härifrån. Någon annan som sitter på någon nyhet, eller annat analytiskt?
Citera
2023-04-26, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Fortsätter det dala, eller är det dags för en tjur snart? Har en känsla inför morgondagen, får sådana ibland som jag lärt mig att lyssna till. Dock helt utan analys eller något fundementalt, så följ inga råd härifrån. Någon annan som sitter på någon nyhet, eller annat analytiskt?
Den här veckan har SPR sjunkit för fjärde veckan i rad och tappat 1,1 miljoner fat. Reserven ligger nu på 366,9 miljoner fat. Det är den lägsta mängden råolja i SPR sedan 1983.

Priset verkar dock orört trots en SPR på rekordlåga nivåer. Om inget annat tycks priset ha tappat fart efter några veckor med uppgång. Det senaste OPEC+-mötet om frivilliga nedskärningar i produktionen verkar ha misslyckats. Syftet med det mötet var att motverka oron i efterfrågan. Risken för att den kinesiska efterfrågan kan missa förväntningarna under de kommande månaderna är också fortfarande en allvarlig faktor på priset.

Det finns också tvivel för att den ryska produktionen kanske inte har sjunkit. Det finns rapporter om att leveranserna är fortsatt starka trots sanktioner och embargon. Oljetransporterna från Rysslands västra hamnar är på väg att nå sin högsta nivå sedan 2019 med mer än 2,4 miljoner fat per dag enligt Reuters.

https://www.nasdaq.com/articles/oil-...s-calculations

Det verkar dock inte har skett någon dramatisk förändring i grundläggande åsikter bland investerare om att priset står på startplattan och är redo att åka. (utöver en förnyad makroekonomisk pessimism). Marknaden kommer att vara märkbart underförsörjd igen när produktionen i Saudiarabien och ett antal OPEC-länder minskar i maj. Efterfrågan har även varit lägre under de senaste månaderna tack vare varmare väder än väntat i EU.
Citera
2023-04-30, 10:13
Bannlyst
Medan USAs SPR ser ut som en NFT som ligger på havsbotten, kommer Saudiarabien att minska produktionen med 500 000 bpd (barrels per day) från och med nästa månad, och Irak, som känner sig utanför, har bestämt sig för en frivillig nedskärning på 211 000 bpd från och med maj till årsskiftet. Sedan minskar Kuwait frivillig produktionen med 128 000 bpd också från början av maj. Oman, som känner sig ensam, följer efter med en frivillig nedskärning på 40 000 bpd från början av maj. UAE minskar också produktionen med 144 000 fat i maj.

Jag glömde nästan en -Ryssland. Ryssland kommer också att minska produktionen med 500 000 bpd.

Allt som allt, vi tittar på att över 1,5 miljoner bpd försvinner från marknaden från och med maj. Priset står redo på startplattan och är redo för takeoff.

Sanktionerna mot Ryssland kan mycket väl komma att slå tillbaka mot väst på ett sätt som de aldrig trodde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in