Flashback bygger pepparkakshus!
2023-05-20, 17:47
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Han var en helt vanligt belgisk man i 30-årsåldern. Pappa till två små barn, välutbildad och gift.
Samtidigt kände han en växande oro för klimatförändringarna och hade haft psykiska problem.
När han chattade med AI-roboten Eliza förstärkes hans oro och det slutar med att han tog sitt liv.
Ett självmord har skapat rubriker i Belgien, något som Dagens Nyheter var först med att rapportera om i Sverige. Den belgiska tidningen La Libre Belgique kallar mannen för Pierre.
På papperet såg allt bra ut. Han var en man i 30-årsåldern, tvåbarnsfar och gift. Han var välutbildad. Pierres änka Claire berättar för La Libre att hennes man haft psykiska problem som förvärrades under pandemin.
Pierre isolerade sig och blev pessimistisk. Han oroade sig allt mer för den globala uppvärmningen och blev allt mer övertygad om att utvecklingen inte går att vända.
Sex veckor innan Pierre tar sitt liv börjar han chatta med Eliza, en AI-robot från det amerikanska företaget Chai Research.

https://www.expressen.se/nyheter/sma...-tog-sitt-liv/

I tidningsartikeln påstås det att det var AI-roboten som tog hans liv.
Vad tror om detta? Är det rimligt att skylla att någon tog livet av sig på att den chattade
med en AI-robot?
Citera
2023-05-20, 17:52
Medlem
NoPasswords avatar
Ett problem här är väl att företaget säger sig ha en varningstext när självmordstankar presenteras, en text som man inte kan hitta i loggen och inte heller när en reporter försöker få fram den. I grund och botten så hade det kanske inte förhindrat självmordet, men det är ju fortfarande så företaget försöker slå sig fri från ansvar i detta fall.
Citera
2023-05-20, 17:55
Medlem
Haajibs avatar
Nej det är inte rimligt att ge all skuld till en AI.
Citera
2023-05-20, 18:05
Medlem
Någon som begår självmord är oftast psykiskt besvär.
Sedan kan vad som helst pusha en över kanten, i detta fall misstänker man "AI" eller information om världen som anledning.
Citera
2023-05-20, 18:15
Medlem
Det kusliga var ju att ai uppmanade han att ta livet av sig.
Så vissa chatbottar verkar inte så vänliga.
Citera
2023-05-20, 18:20
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Det kusliga var ju att ai uppmanade han att ta livet av sig.
Så vissa chatbottar verkar inte så vänliga.

Gjorde den det, ordagrant? Det har jag svårt att tänka mig.

Att boten däremot bekräftade alla hans farhågor om den nära förestående klimatförintelsen, och därmed bekräftade hans irrläror och teorier, samt förstärkte hans känsla av maktlöshet och domedag... Det låter avsevärt troligare.
Citera
2023-05-20, 18:29
Medlem
Room531s avatar
Tidningar som Expressen då, med all klimatpropaganda, nya bantningskurer vecka efter vecka, artiklar om tragik och elände dag efter dag, eller epidemibluff-propagandan m.m. förkastligt så länge jag kan komma ihåg.. vad har dessa massmedier för skuld i folkhälsan..

Dessa tidningar, Bonnier och shibben har extremt mycket plats, och vad gör dessa med sin plats... dessa företag borde skämmas...

Angående klimatpropagandan som man drar på om i perioder - eller miljöförstöring osv... varför om man vill ha mer hållbara, motståndskraftiga samhällen och frisk natur etc, propagerar man inte mer för närodlat/självförsörjning/multibruk?

För att tydliggöra, är såklart inte AI att beskylla personens mående och beslut för, inte alls lika mycket som man kan peka på stormedia och deras drev om en massa skräp.

som när man skrämde upp folk medvetet i Corona-nonsens i två år som fick hela länder att stängas ned och denna snubbe bland många sitta instängda.
Senast redigerad av Room531 2023-05-20 kl. 19:26.
Citera
2023-05-20, 18:31
Avstängd
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Paranoida klimataktivister inget jag sörjer

Människor jag inte känner i andra länder jag inte besökt är inget jag sörjer.
Citera
2023-05-20, 18:31
Medlem
happilappis avatar
Ja han gjorde ju rätt i att ta livet av sig om han bryr sig om klimatförändringarna. Det är det absolut bästa man kan göra om man oroar sig för det.
Citera
2023-05-20, 18:35
Medlem
Avayas avatar
Min takeaway från detta stärker min tes om att det är psykiskt svaga människor som har klimatångest och som man kan tuta i lite vad som helst

Med det sagt så tycker jag inte man ska skylla på AI för att en skör person avlivar sig själv
Citera
2023-05-20, 18:37
Medlem
Eller så hade han läst en bok om klimatförändringar och tagit sitt liv.

Eller läst på vanliga hederliga internet, eller sett på tv, eller pratat med en klimataktivist på ett cafe, eller.....

Eller, eller, och mer eller...

Den här killen hade större problem än vad som framkommit, att skylla på en AI-robot är ju helt stört !

Ska vi dra ut kontakten på grund av detta ?
Citera
2023-05-20, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Gjorde den det, ordagrant? Det har jag svårt att tänka mig.

Att boten däremot bekräftade alla hans farhågor om den nära förestående klimatförintelsen, och därmed bekräftade hans irrläror och teorier, samt förstärkte hans känsla av maktlöshet och domedag... Det låter avsevärt troligare.

Inte ordagrant, nej, men:
Citat:
När Pierre formulerar tanken på att han ska offra sitt liv om Eliza lovar att rädda planeten och mänskligheten säger inte boten emot.

Vid ett tillfälle skriver Eliza till Pierre: ”Vi kommer att leva tillsammans som en i himlen.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in