• 1
  • 2
2023-06-02, 10:32
Medlem
Jag läser att rikspolischefen är inne på att växlingskontoren har en särskild roll när det gäller att tvätta pengar.

"Rikspolischefen Anders Thornberg säger vid en pressträff att ett av de största hoten som polisen just nu ser är den ekonomiska brottsligheten.

Där spelar växlingskontoren en särskild roll."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1130599

Börjar det inte vara dags att på något sätt förhindra växlingskontoren att verka i Sverige? Det är väl ingen normal människa under 70 år som springer in på ett växlingskontor med en bunt sedlar nu år 2023? Om nu sådana personer finns borde de vara fall för psykiatrisk vård.

Kan ett sätt vara att krossa växlingskontoren genom att lägga extremt höga avgifter för att de ska få bedriva verksamhet i Sverige?
Citera
2023-06-02, 10:59
Medlem
knark-kungens avatar
Alla som köper valuta inför semestern då?

Folket behöver kunna köpa kontanter. När våra Svenska försvinner tror jag narkotikamarknaden kommer gå över till euro.
Citera
2023-06-02, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen

Folket behöver kunna köpa kontanter. När våra Svenska försvinner tror jag narkotikamarknaden kommer gå över till euro.

De länder som inte kan ta emot Mastercard eller Visa etc. är inte värda att besöka. Varken på semestern eller vid någon annan tidpunkt.
Citera
2023-06-02, 11:20
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag läser att rikspolischefen är inne på att växlingskontoren har en särskild roll när det gäller att tvätta pengar.

"Rikspolischefen Anders Thornberg säger vid en pressträff att ett av de största hoten som polisen just nu ser är den ekonomiska brottsligheten.

Där spelar växlingskontoren en särskild roll."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1130599

Börjar det inte vara dags att på något sätt förhindra växlingskontoren att verka i Sverige? Det är väl ingen normal människa under 70 år som springer in på ett växlingskontor med en bunt sedlar nu år 2023? Om nu sådana personer finns borde de vara fall för psykiatrisk vård.

Kan ett sätt vara att krossa växlingskontoren genom att lägga extremt höga avgifter för att de ska få bedriva verksamhet i Sverige?

Sa den som saknade något att växla.
Senast redigerad av scoremax 2023-06-02 kl. 11:28.
Citera
2023-06-02, 11:22
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen

Klart det är så.

”Förbjud växlingskontor”

Ja dåå försvinner organiserad brottslighet.
Citera
2023-06-02, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Klart det är så.

”Förbjud växlingskontor”

Ja dåå försvinner organiserad brottslighet.

Försvinner lär den inte göra men det blir betydligt svårare för den att agera.
Citera
2023-06-02, 12:06
Medlem
Han borde precisera vilka "växlingskontor" han menar. F*rex hade i alla fall rätt hårda regler tidigare och är väl dit de flesta som ska resa vänder sig? Kunde inte ens växla 500 danska utan ID kort nyligen och de ville veta vart jag fått pengarna ifrån. Lagen är ju numera glasklar krävs inte ens uppsåt för att dömas till penningtvättsförseelse. Sedan får jag intrycket att människan tror att det bara är kontanter som kan vara "svartapengar" vilket är helt fel.
Senast redigerad av sweetcrypto 2023-06-02 kl. 12:09.
Citera
2023-06-02, 12:21
Medlem
Brottsligheten kommer inte minska för att valutaväxling blir svårare. Då byter man bara fiatvaluta -> 100% kryptovaluta
Sen sker inte all brottslighet och pengatvätt med kontanter, det sker på vanliga bankkonton också.
Citera
2023-06-02, 13:05
Medlem
Jag skulle vilja se reaktionen i Tyskland eller Schweiz om ett sådant otroligt korkat förslag lades fram. Tacka vetja Schweiz där de inte ens ställer frågor om pengarnas ursprung. Det är POLISENS arbete att lösa om det är kriminella pengar. Blir ett mindre förhör redan idag när man ska växla struntsummor kontant hos Forex.

Svensken är helt otroligt naiv. Klart att det i viss utsträckning gynnar kriminalitet, men det drabbar också resterande 99% av befolkningen. Helt hutlöst förslag som borde kastas i sopan tillsammans med Thornberg själv. Den personliga integriteten och sekretessen är helt kastad åt helvete i Sverige. Värderas tydligen väldigt lågt.
Citera
2023-06-02, 13:15
Medlem
Citat:
De länder som inte kan ta emot Mastercard eller Visa etc. är inte värda att besöka. Varken på semestern eller vid någon annan tidpunkt.
Har du rest utanför Europa någon gång?
Citera
2023-06-02, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprutmedkuk
Jag skulle vilja se reaktionen i Tyskland eller Schweiz om ett sådant otroligt korkat förslag lades fram. Tacka vetja Schweiz där de inte ens ställer frågor om pengarnas ursprung. Det är POLISENS arbete att lösa om det är kriminella pengar. Blir ett mindre förhör redan idag när man ska växla struntsummor kontant hos Forex.

Svensken är helt otroligt naiv. Klart att det i viss utsträckning gynnar kriminalitet, men det drabbar också resterande 99% av befolkningen. Helt hutlöst förslag som borde kastas i sopan tillsammans med Thornberg själv. Den personliga integriteten och sekretessen är helt kastad åt helvete i Sverige. Värderas tydligen väldigt lågt.

Om vi verkligen och seriöst ska kunna krossa gängkriminaliteten så är alla, jag säger alla, tvungna att hjälpa till och samtidigt tvingas ge avkast på vissa bekvämligheter. Antingen är man emot det eller för det.

Annars är man precis som du skriver naiv.

Vad i Herrans namn har Tyskland eller Schweiz med vårt fosterland Sverige att göra? Helt obegripligt. Varför inte ta upp hur det ser ut i Zimbabwe, Rhodesia eller Franska Västafrika också när du nu är på gång?

Drabbas resterande 99% av befolkningen? Jag betvivlar att 100% av sveriges befolkningen någonsin har satt sin fot i sådana smutsiga fossilobjekt som s.k växlingskontor.
Citera
2023-06-02, 13:45
Medlem
Citat:
Om vi verkligen och seriöst ska kunna krossa gängkriminaliteten så är alla, jag säger alla, tvungna att hjälpa till och samtidigt tvingas ge avkast på vissa bekvämligheter. Antingen är man emot det eller för det.

Annars är man precis som du skriver naiv.

Vad i Herrans namn har Tyskland eller Schweiz med vårt fosterland Sverige att göra? Helt obegripligt. Varför inte ta upp hur det ser ut i Zimbabwe, Rhodesia eller Franska Västafrika också när du nu är på gång?

Drabbas resterande 99% av befolkningen? Jag betvivlar att 100% av sveriges befolkningen någonsin har satt sin fot i sådana smutsiga fossilobjekt som s.k växlingskontor.
Varför ska vi förstöra vår personliga integritet för att vi haft massinvandring som medfört problem polisen inte kan ta hand om? Jag ogillar gängkriminalitet lika mycket som gemene man, men vissa saker får man lösa på andra sätt. Det är polisens uppgift att förhindra brott och kontanterna som genereras pga detta. Det ska inte drabba laglydiga medborgare.

Att Tyskland och Schweiz ges som exempel är för att de står upp för den personliga integriteten och sekretessen. Min fru är schweizare och är chockad över hur enkelt man kan få tag i vart någon bor, vad de tjänar och vilken bil de kör i Sverige. Det måste finnas gränser, annars är det övervakningssamhälle. Vad jag vet har Schweiz högre levnadsstandard än Sverige trots att de håller sekretess- och integritetsskydd väldigt högt.

Om du hade varit något berest så hade du förstått att ”cash is king” söder om Danmark i Europa. Utanför Europa är det ännu viktigare, t.ex. USA.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in