Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-12, 20:51
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maltes1
Räknas inte Fredrik som sköts ihjäl på Delta gym ifjol?
Jo då, det tycker jag! 3 stycken då. Hade du fler på lager?

Edit: ang. din Edit. Nä, det är sant. Han försökte ingripa som jag förstår det och hamnade väl inte direkt i skottlinjen av en slump. Men det är ändå en slump att han befinner sig just där och just då, så jag tycker nog att han räknas. Men visst hade han säkert kunnat överleva genom att inte ha agerat hjältemodigt.
Senast redigerad av HassanVonEssen 2023-06-12 kl. 20:54.
Citera
2023-06-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ja titta. Ja vilket geni

https://www.expressen.se/tv/nyheter/...ldiga-drabbas/

Där har vi det. Hahah riktigt geni
Citera
2023-06-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen

I snitt skjuts det en person i månaden som är oskyldig.

https://twitter.com/FredrikKarrholm/...55333853798415
Citera
2023-06-12, 20:56
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nej du länkade inte nån artikel i Aftonbladet. Se:

(FB) Fyra personer har skjutits i Farsta (två avlidna), södra Stockholm (2023-06-10)

Håller inte med om att det är att märka ord när jag ber dig utveckla det du säger att tre av fyra inte är oskyldiga.
"Oskyldiga offer".
Sluta märka ord ni kommunistäckel själva använder.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...gkrigens-offer
Citera
2023-06-12, 20:57
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crespo1913
I snitt skjuts det en person i månaden som är oskyldig.

https://twitter.com/FredrikKarrholm/...55333853798415
Skjuts och skjuts till döds är inte samma sak. Då blir antalet skadade i trafiken också mångdubbelt fler än de 200 som dödas varje år.
Citera
Medlem
Är något tänkbart motiv klarlagt här på FB?

Om det inte finns något klart motiv kanske automatelden riktade sig mot farstabor i största allmänhet?

Kanske ett terroristdåd trots allt.

Känns märkligt att dra av 21 skott i ett svep och träffa fyra personer. Nu kanske straffet blir det samma som om man istället skjutit enbart måltavlan på,en bakgata så förövarna kanske tänker skit samma om lite oskyldiga stryker med.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Socialtjänsten. Skolan. Men ingen här har skrivit om sådant.

Svårare att få nys om för utomstående dock eftersom det inte blir några offentliga handlingar av sådant. Man skulle förstås kunna tänka sig att personer i BO:s närhet vet men de kanske har lite annat att tänka på just för tillfället.

När det väl blir dags för åtal och FUP släpps lär det väl dock klara en gång för alla om BO:s leverne var en bidragande orsak till skjutningen.
Citera
2023-06-12, 20:58
Medlem
Die.young.4evers avatar
Har läst massa spekulationer i tråden och pallar inte läsa igenom hela. Men MGM finns det något på dom?
Citera
2023-06-12, 21:00
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Socialtjänsten. Skolan. Men ingen här har skrivit om sådant.

Innan 10-åringar som skolkar från skolan och uppehåller sig i förortscentra omhändertas av socialtjänsten och placeras i slutna skolhem kommer ingenting att hända. Jag väntar på besked från Gunnar Strömmer om den nya politiken.
Citera
2023-06-12, 21:02
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Die.young.4ever
Har läst massa spekulationer i tråden och pallar inte läsa igenom hela. Men MGM finns det något på dom?

De gripna ska tydligen vara en 20-åring från Södertälje som tidigare dömts för rån i Älvsjö 2020 och en 19-åring från Huddinge tidigare dömd för ringa narkotikabrott. Utöver det är det oklart vilka det handlar om för närvarande.
Citera
2023-06-12, 21:04
Medlem
aaerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen

Edit: ang. din Edit. Nä, det är sant. Han försökte ingripa som jag förstår det och hamnade väl inte direkt i skottlinjen av en slump. Men det är ändå en slump att han befinner sig just där och just då, så jag tycker nog att han räknas. Men visst hade han säkert kunnat överleva genom att inte ha agerat hjältemodigt.

Nu har jag inte följt er konversation i detalj men jag förstår att den handlar om oskyldiga offer i gängkonflikt och huruvida Stockholm är tryggt eller inte.

Jag är inte rädd för att bli skjuten, och risken är givetvis mycket liten oavsett om antalet oskyldiga döda är 3 eller 15. Risken att bli oprovocerat misshandlad och/eller rånad, utpressad eller som kvinna våldtagen får dock också anses utgöra en otrygghet. Jag har blivit rånad 4 gånger med varierande grad av våld inblandat. Givetvis pensionsräddare samtliga fyra gånger. Empiri säger inte mycket men att risken för att just dessa begår rånen backas upp av SCBs statistik. Jag känner mig inte trygg och vill argumentera för att Stockholm och övriga storstäder i Sverige är otrygga (i ffa centrum), men inte nödvändigtvis på grund av gängskjutningar. Däremot är gängen en drivande kraft i många typer av kriminalitet där ungdomar ser upp till äldre som beskaffar sig medel genom olika brott och där det mesta anses rättfärdigat. Många av de som våldtar och rånar befinner sig i centrum i annat syfte vilket är att sälja gängens narkotika. De är därmed indirekt skyldiga även till denna otrygghet.
Citera
2023-06-12, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Innan 10-åringar som skolkar från skolan och uppehåller sig i förortscentra omhändertas av socialtjänsten och placeras i slutna skolhem kommer ingenting att hända. Jag väntar på besked från Gunnar Strömmer om den nya politiken.
Ja, men om det hade varit så i detta fall, skulle det inte ha framkommit redan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in