Citat:
Ursprungligen postat av
HassanVonEssen
Jo då, det tycker jag! 3 stycken då. Hade du fler på lager?
Edit: ang. din Edit. Nä, det är sant. Han försökte ingripa som jag förstår det och hamnade väl inte direkt i skottlinjen av en slump. Men det är ändå en slump att han befinner sig just där och just då, så jag tycker nog att han räknas. Men visst hade han säkert kunnat överleva genom att inte ha agerat hjältemodigt.
Nu har jag inte följt er konversation i detalj men jag förstår att den handlar om oskyldiga offer i gängkonflikt och huruvida Stockholm är tryggt eller inte.
Jag är inte rädd för att bli skjuten, och risken är givetvis mycket liten oavsett om antalet oskyldiga döda är 3 eller 15. Risken att bli oprovocerat misshandlad och/eller rånad, utpressad eller som kvinna våldtagen får dock också anses utgöra en otrygghet. Jag har blivit rånad 4 gånger med varierande grad av våld inblandat. Givetvis pensionsräddare samtliga fyra gånger. Empiri säger inte mycket men att risken för att just dessa begår rånen backas upp av SCBs statistik. Jag känner mig inte trygg och vill argumentera för att Stockholm och övriga storstäder i Sverige är otrygga (i ffa centrum), men inte nödvändigtvis på grund av gängskjutningar. Däremot är gängen en drivande kraft i många typer av kriminalitet där ungdomar ser upp till äldre som beskaffar sig medel genom olika brott och där det mesta anses rättfärdigat. Många av de som våldtar och rånar befinner sig i centrum i annat syfte vilket är att sälja gängens narkotika. De är därmed indirekt skyldiga även till denna otrygghet.