Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-06-13, 11:37
Medlem
Citat:
The AI-powered adviser was developed by researchers to quickly analyse the opinions of Romanian citizens on key issues and policies. People will be able to chat with Ion on the project’s website.

Citat:
The AI will also search social media to figure out what topics people are talking about and to carry out sentiment analysis to glean whether there is positive or negative reaction to a certain event, for example.

Kul att det börjar testas. Man måste börja någonstans. Det här kommer nog få en del problem, som bland annat nämns i artikeln, med att man servar bara folk som hänger på sociala medier och är man en högljudd jävel så syns man mer. Lägg därtill alla bottar som kommer komma anstormandes.

Hade väl kunnat undvika något sådant om en speciell statlig app skulle skapas där man måste identifiera sig med exempelvis bankid eller något. Fortfarande svårt att få med alla, speciellt äldre befolkningen, men lite bättre hade det väl varit.

Hade varit rätt intressant också. Tänk er att man får migrationspolitiks-relaterade frågor och sen sammanfattar en objektiv AI det hela och presenterar för befolkningen så kan man få svart på vitt vad folk egentligen tycker när dom sitter innanför sina dörrar och är ärliga.

Att få fram en objektiv AI kommer inte vara lätt eftersom politiker kommer vilja genomsyra den med sin skit. Jag är inte programmerare så vet inte om öppen källkod är ett alternativt eller om det bara hade gjort applikationen utsatt.

Länk till artikel
Citera
2023-06-13, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Kul att det börjar testas. Man måste börja någonstans. Det här kommer nog få en del problem, som bland annat nämns i artikeln, med att man servar bara folk som hänger på sociala medier och är man en högljudd jävel så syns man mer. Lägg därtill alla bottar som kommer komma anstormandes.

Hade väl kunnat undvika något sådant om en speciell statlig app skulle skapas där man måste identifiera sig med exempelvis bankid eller något. Fortfarande svårt att få med alla, speciellt äldre befolkningen, men lite bättre hade det väl varit.

Hade varit rätt intressant också. Tänk er att man får migrationspolitiks-relaterade frågor och sen sammanfattar en objektiv AI det hela och presenterar för befolkningen så kan man få svart på vitt vad folk egentligen tycker när dom sitter innanför sina dörrar och är ärliga.

Att få fram en objektiv AI kommer inte vara lätt eftersom politiker kommer vilja genomsyra den med sin skit. Jag är inte programmerare så vet inte om öppen källkod är ett alternativt eller om det bara hade gjort applikationen utsatt.

Länk till artikel
Det var på tiden. Pinsamt för Sverige och EU att man inte har kommit längre i frågan.
Open source är ett alternativ. Och det finns en hel del. OpenAI heter ju det eftersom de från början hade den naiva synen att deras AI kunde vara Open Source. Men där fick de ändra sig när GPT blev för kraftfull och därmed potentiellt farlig. Och nej, med farlig menar jag inte att den kunde fått för sig att skriva ut receptet på negerbollar, utan farlig på riktigt, som i existentiell risk för mänskligheten.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/AI_capability_control
Citera
2023-06-13, 12:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Modellen skall ju bara hålla koll på opinionen på sociala media. Den kommer säkert att bli duktigt manipulerad av t.ex.envisa högerextrema och ryss-botar.

Bättre att AI:et blev sysselsatt med att lösa Rumäniens problem: korruptionen och diskrimineringen av romerna där.
Citera
2023-06-13, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Modellen skall ju bara hålla koll på opinionen på sociala media. Den kommer säkert att bli duktigt manipulerad av t.ex.envisa högerextrema och ryss-botar.

Bättre att AI:et blev sysselsatt med att lösa Rumäniens problem: korruptionen och diskrimineringen av romerna där.

Någonstans måste man börja. Och man måste börja med något simpelt givetvis.

Jag applåderar rumänerna för att vara först med det.
Citera
2023-06-13, 12:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Någonstans måste man börja. Och man måste börja med något simpelt givetvis.

Jag applåderar rumänerna för att vara först med det.

Visst, men det kommer säkert att bli standard för politiker, partier och andra opinionsbildare att hålla sig med sådant AI.

Estland har, redan kört igång med AI-domare i enkla mål som endast kan resultera i mindre böter.
Citera
2023-06-13, 12:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

hahahaha!

Alltid roligt att få lite inblick i en rutten PK-hjärna, hahaha...
Citera
2023-06-13, 16:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVictor
hahahaha!

Alltid roligt att få lite inblick i en rutten PK-hjärna, hahaha...

Visst, fast jag tycker inte, det är lika roligt att få en inblick i högerextremister hjärnor, men det är sådant man får stå ut med.

Fast du måste, då gilla att vi har romerska tiggare i, Sverige, så då kanske du står närmare vänsterpartiet eller miljöpartiet än vad jag gör! 🙂
Citera
2023-06-13, 21:36
Medlem
Roligt, skulle göra ett bättre jobb än de flesta politiker.
Citera
2023-06-14, 11:50
Medlem
Låter mest som en ursäkt till massövervakning, där de låtsas som att det är av en "god" och "oskyldig" anledning, när det bara handlar om kontroll. Ännu ett exempel på hur ai kommer göra världen ännu mer fascistisk än vad den redan är.
Citera
2023-06-14, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Låter mest som en ursäkt till massövervakning, där de låtsas som att det är av en "god" och "oskyldig" anledning, när det bara handlar om kontroll. Ännu ett exempel på hur ai kommer göra världen ännu mer fascistisk än vad den redan är.

Låt oss inte vara så cyniska nu
Citera
2023-06-14, 12:01
Medlem
Citat:
/../

/../

Jo jag kan tänka mig hur objektiv en AI som programmeras av en regering är..
Tänk om sossarna t.ex. hade tagit fram en sådan AI när de satt vid makten.

Hej AI, vad tycker du opartiskt om migrationen?
Vårt Europa har inga gränser! Ps we're not drunk yet ds
Citera
2023-06-14, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -FelFelFel-
Jo jag kan tänka mig hur objektiv en AI som programmeras av en regering är..
Tänk om sossarna t.ex. hade tagit fram en sådan AI när de satt vid makten.

Hej AI, vad tycker du opartiskt om migrationen?
Vårt Europa har inga gränser! Ps we're not drunk yet ds

Jo jag nämnde just det i paragrafen precis under om du läste
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här