Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-13, 00:44
  #2161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
DN citerar idag knivmannens läkare:
https://www.dn.se/sverige/misstankte...or-langesedan/

Enligt artikeln hade läkaren skrivit ut en större mängd Ritalin åt mannen, som han tyckte borde varit inspärrad på psyket redan för 10 år sedan. Hur ansvarsfullt är det?

I Fass står följande som "Kontraindikationer", alltså orsaker till att man INTE skall ge en patient denna medicin:

Ändå skrev läkaren ut detta till mannen. "Mot ADHD", enligt läkaren.
(Nu behandlas ju 11% av alla svenska ungdomar med liknande preparat eftersom dom är "drabbade av ADHD" eller någon annan bokstavssjukdom). Mot t.ex. 0,5% i Frankrike.
Världens ADHD-tätaste land är Australien. Med 3,7% av befolkningen. Varför Sverige skriver ut så otroligt mycket amfetamin-linknande droger till barn är svårt att förstå. Och varför det i det här fallet har fått pågå i årtionden är ett myskerium.

Fass skriver specifikt:

Trots det fick alltså knivmannen en stor dos utskriven och tog genast 30 tabletter, varefter demonen krävde ett offer.
Fass skriver:

Det här var bara ett exempel.
Specifik skriver Fass:


Fråga: Bör läkaren ens få ha kvar sin förskrivningsrätt efter detta?

Är du läkare? (Retorisk fråga...)
Citera
2023-06-13, 01:41
  #2162
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mikkke81
FUP / förundersökningsprotokoll :
https://anonfiles.com/K8Gc05w0zf/G_t...runders_kn_pdf

https://anonfiles.com/x2Ge07w4zb/Till_ggsprotokoll_pdf
Tack!
Citera
2023-06-13, 07:58
  #2163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
Är du läkare? (Retorisk fråga...)
Det kan vara bra att veta att jag är inte psykiatriker.
Citera
2023-06-13, 20:47
  #2164
Medlem
henkesss avatar
Törs man hoppas på utvisning denna gång
Citera
2023-06-13, 22:55
  #2165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det kan vara bra att veta att jag är inte psykiatriker.

Då så.
Citera
2023-06-13, 23:44
  #2166
Medlem
Fruktansvärd händelse. Kollade gp:s artikel idag med läkaren och han bekräftar det jag med en dåres envishet försökt påtala för folk. Det går omkring mängder med dårar på stan som är livsfarliga och kan flippa på nolltid. Jag har ingen åsikt vad man skall göra åt problemet men jag vill att fler skall begripa hur verkligheten ser ut.


Lite citat från GP
– En sån gubbe ska inte gå ute i stan, säger läkaren i förhör

– Han borde ju haft rättspsykiatrisk vård sedan tidigare. Det tycker jag och det har jag tyckt hela tiden. Men det bestämmer inte jag utan det bestämmer domstolen

- En sån här kille ska inte gå på stan. Det är väldigt många som gör det och det kommer hända mer såna här grejer tyvärr. Det kan inte vi rå för utan det är politiska beslut.

– Frivården, jag och hans mamma har ju försökt få det att funka men det funkar inte eftersom han, enligt min bedömning, har en allvarlig psykisk störning i botten. Han ska naturligtvis dömas till rättspsykiatrisk vård. Det är min bedömning. Så enkelt ser jag på det.

http://www.gp.se/1.102098118
Citera
2023-06-13, 23:56
  #2167
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svensk medborgare.

Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Törs man hoppas på utvisning denna gång

Nej det kan man inte hoppas på tyvärr.

Har för mig att den här knivmannen är svensk medborgare.
Citera
2023-06-14, 23:22
  #2168
Medlem
när faller domen?
Citera
2023-06-15, 13:49
  #2169
Avstängd
triptykens avatar
Litet bra nyheter i det hemska dock

https://www.expressen.se/nyheter/yas...sitt-dromjobb/

Citat:
Yasin höll fast knivman – nu får han sitt drömjobb

Citat:
Efter att ha uppmärksammats, i bland annat Expressen, har han nu värvats av ett väktarföretag, vilket SVT Nyheter var först att rapportera om.

– Att jobba med säkerhet är min dröm, framför allt efter händelsen, säger han.

Citat:
Yasin Missaoui grep in tillsammans med andra på platsen och höll fast gärningsmannen tills polisen kom.
– Det känns som att det den här lilla tjejen hade kunnat vara en dotter eller en syster. Jag känner att vi är som en familj här i Sverige, vi måste hjälpa och ta hand om varandra, säger han.
Citera
2023-06-22, 23:14
  #2170
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Inte en särskilt överraskande nyhet, men tingsrätten anser att bevisningen är övertygande, mannen ska därför genomgå en rättspsykiatrisk undersökning.

Betalartikel i Göteborgs-Posten

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...en-1.103011841

Citat:
Tingsrätten har nu kommit fram till att det lagts fram övertygande bevisning som styrker att mannen gjort sig skyldig till de gärningar han åtalats för – försök till mord och grov misshandel.

Den har dock beslutat att han ska genomföra en rättspsykiatrisk undersökning. Denna kan ha betydelse för påföljden, det vill säga om mannen kan dömas till ett fängelsestraff eller om det finns medicinska förutsättningar att överlämna honom till rättspsykiatrisk vård.

Rättegången fortsätter den 21 juli.
Citera
2023-06-25, 15:25
  #2171
Medlem
Hur får man tag på kroppskamera-videon från en polis som nämns i förundersökningen? Har någon den / går den att få tag på
Citera
2023-06-25, 21:21
  #2172
Medlem
MajorKongs avatar
Det är ju helt sinnessjukt att läsa om hennes skador. Avskurna tarmar. Vissa gick att sy ihop, tunntarmen fick förkortas. Skador på magsäcken. Avskurna muskler. Avskurna senor. Avskurna nerver. Avskurna revben. Skador på halsblodådern.

Nästan en månad på sjukhus. Inte kapabel att delta i barnförhör.

Vore det inte för snabb och kompetent läkarvård hade hon varit död. Något att tänka på för alla som envisas med att Sverige inte är våldsammare än för X antal år sedan.

Men alla babbar knivar inte barn, kommer någon att invända. Nej, men utan babbar hade det här aldrig hänt. Intressant att observera massmediernas damage control, där i stort sett bara invandrade vittnen fick uttrycka sin bestörtning, och där en invandrare som hjälpte till att hålla fast gärningsmannens ena fot efter att han redan var nedbrottad blir den stort hjälten, någon att fokusera på istället för offret. Tänk om... nej, jag behöver inte hitta på ett hypotetiskt exempel, det är ju bara att gå tillbaka till dådet i Visby för ett år sedan där en psyksjuk man med ytterst lösa kopplingar till NMR knivhögg en tant till döds och det omedelbart klassades som ett terrordåd och det då rakt inte var tal om att hålla förövarens namn hemligt.

Hur kommer den här stackars flickans liv bli? Kan hon någonsin ha ett normalt funktionerande mag- och tarmsystem? Kommer hon i framtiden kunna bli mor? Hur har hennes psyke påverkats av att bli utsatt för ett brutalt mordförsök vid späd ålder? Hur kommer det gå med skolan?

Oavsett diagnos borde blatten steglas och lämnas till kråkorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in