Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-21, 16:01
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av not_really
Båda mina praktikplatser har verkat totalt ointresserade av att anställa juniorer. Den första i princip lovade mig en plats till min andra LIA, men "de hade för mycket att göra" (det var inom finans på ett väldigt seriöst bolag). Den andra är ett familjärt, ganska litet företag som just nu söker seniorer och letar uppdrag åt sina egna.

Verkar på det hela råda brist på intresse att anställa nya, eller så anser de att jag är för gammal (lite över 30). Jag har verkligen varit på tårna, varit frågvis, social, drivit på för att få saker att göra under praktikerna... tycker snarare jag har fått ett ganska kasst och nonchalant bemötande. Den andra LIA har verkligen inneburit mycket tjat på mentorerna för att få göra något.

Tycker mest det verkat konstigt att de tagit in praktikanter, mer än för att kunna promota sin arbetsplats och få lite gratis arbetskraft. På det stora hela kan det inte göra så mycket nytta för företaget. Känns bara som det kunnat vara motiverat av någon slags deal mellan YH och företagen vid det här laget.

En del i klassen har såklart haft tur och fått fortsätta hos praktikplatsen, men inte sett så många som fått systemutvecklar-roller. Testutvecklare, "teknisk konsult", osv. Så de har ju inte fått fortsätta med det de gjort på sin LIA riktigt, tycks det.

Visst är det intressant att se hur mycket dålig PR företagen tycker att de har råd att skapa. De verkar inte ens reflektera över hur dåligt det ser ut att lova praktikplatser och därefter backa ut med diverse löjliga ursäkter. Jag har själv varit med om ett antal företag som betett sig på samma sätt.
Citera
2023-06-26, 20:41
  #14
Medlem
mcsmecks avatar
Ska påbörja en YH-utbildning för backend nu till hösten och det känns som något av ett wildcard just nu.
Jag har inte någon arbetserfarenhet från branschen, men hur tungt väger ett "snyggt" portfolio som junior när man söker jobb? Vad kan man som junior göra för att stå ut mer redan på LIAn? Förutom att vara bröstbärare då.
Citera
2023-06-26, 21:14
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcsmeck
Ska påbörja en YH-utbildning för backend nu till hösten och det känns som något av ett wildcard just nu.
Jag har inte någon arbetserfarenhet från branschen, men hur tungt väger ett "snyggt" portfolio som junior när man söker jobb? Vad kan man som junior göra för att stå ut mer redan på LIAn? Förutom att vara bröstbärare då.

Det beror nog väldigt på. Jag minns fortfarande det sommarjobbande svinet på sitt första riktiga jobb någonsin. Han gjorde klart att portfolio inte hade något som helst värde eftersom han var teknisk idiot.
På samma sätt sa representanten för nexer att portfolio inte hade någon betydelse.
Citera
2023-06-26, 21:47
  #16
Medlem
WebDevs avatar
3 månader. Läste inte .NET men jobbar med .NET
Citera
2023-06-26, 21:53
  #17
Medlem
mcsmecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Det beror nog väldigt på. Jag minns fortfarande det sommarjobbande svinet på sitt första riktiga jobb någonsin. Han gjorde klart att portfolio inte hade något som helst värde eftersom han var teknisk idiot.
På samma sätt sa representanten för nexer att portfolio inte hade någon betydelse.

Alright, som du säger så beror det säkert på, men din uppfattning är att det inte är särdeles viktigt.
Några som sitter på information om hur en intervju kan se ut? Är det ofta teknisk grillning eller är det mycket lagspelarsnack?

Jag hade egentligen vilja ha mer kött på benen om hur branschen funkar (i sverige) på riktigt innan jag tackat ja till utbildningen. Men heyho.

Bor du i större stad och bara söker jobb där eller söker man svea över?
Citera
2023-06-27, 11:42
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcsmeck
Alright, som du säger så beror det säkert på, men din uppfattning är att det inte är särdeles viktigt.
Några som sitter på information om hur en intervju kan se ut? Är det ofta teknisk grillning eller är det mycket lagspelarsnack?

Jag hade egentligen vilja ha mer kött på benen om hur branschen funkar (i sverige) på riktigt innan jag tackat ja till utbildningen. Men heyho.

Bor du i större stad och bara söker jobb där eller söker man svea över?

Min uppfattning är att det är som att spela på lotto. Du måste ändå förbi den 22-åriga HR-tjejen som mest är intresserad av att lyfta fram andra tjejer.
Citera
2023-06-27, 13:47
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Min uppfattning är att det är som att spela på lotto. Du måste ändå förbi den 22-åriga HR-tjejen som mest är intresserad av att lyfta fram andra tjejer.
Detta. Det är ett lotto. Många erbjöds jobb på praktiken innan plugget ens var slut, medan vissa är fast i "Vi fick in många bra sökande och har gått vidare med andra sökande i dagsläget"-träsket.
Citera
2023-06-27, 16:29
  #20
Medlem
mcsmecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Min uppfattning är att det är som att spela på lotto. Du måste ändå förbi den 22-åriga HR-tjejen som mest är intresserad av att lyfta fram andra tjejer.

Jag tror inte att det är som lotto. Alla gånger jag har sökt jobb så har jag trott att min CV var the freshest shit tills att jag insåg att det gav helt fel signaler. Att koka ner saker till det viktiga så att det är lättöverskådeligt tror jag är viktigt i princip alltid.

Visst om en grupp är minoritet inom en bransch så kommer de säkert få förtur, men det är inget som säger att du inte kan spela det spelet också. Jag är övertygad om att det finns personer där ute som landat ett jobb för att de påstått sig vara lgbtq eller allierade i sina PB

Eller så ber man Bekant kolla över sitt CV och kanske reflektera över hur man som person upplevs vid intervju och liknande.
Citera
2023-06-27, 16:32
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcsmeck
Jag tror inte att det är som lotto. Alla gånger jag har sökt jobb så har jag trott att min CV var the freshest shit tills att jag insåg att det gav helt fel signaler. Att koka ner saker till det viktiga så att det är lättöverskådeligt tror jag är viktigt i princip alltid.

Visst om en grupp är minoritet inom en bransch så kommer de säkert få förtur, men det är inget som säger att du inte kan spela det spelet också. Jag är övertygad om att det finns personer där ute som landat ett jobb för att de påstått sig vara lgbtq eller allierade i sina PB

Eller så ber man Bekant kolla över sitt CV och kanske reflektera över hur man som person upplevs vid intervju och liknande.

Ska det där vara riktat mot mig? Jag har använt unionens cv-granskningstjänst och bete sig på intervjuer förutsätter att jag får komma på intervjuer.
Citera
2023-06-27, 16:45
  #22
Medlem
mcsmecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Ska det där vara riktat mot mig? Jag har använt unionens cv-granskningstjänst och bete sig på intervjuer förutsätter att jag får komma på intervjuer.

Om nåt inte funkar så får man testa en annan approach. Vadå "riktat" mot dig jag skriver väl med dig.
Citera
2023-06-27, 17:04
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcsmeck
Om nåt inte funkar så får man testa en annan approach. Vadå "riktat" mot dig jag skriver väl med dig.

Jag skulle säga att sanningen är att branschen har vant sig vid att inte behöva ta något ansvar för sin egen kompetensförsörjning. De är vana vid att skrika "kompetensbrist" så hoppar det fram 20 indier.
Citera
2023-06-27, 18:07
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcsmeck
Jag tror inte att det är som lotto. Alla gånger jag har sökt jobb så har jag trott att min CV var the freshest shit tills att jag insåg att det gav helt fel signaler. Att koka ner saker till det viktiga så att det är lättöverskådeligt tror jag är viktigt i princip alltid.
Problemet är att det är 300 pers som söker exakt samma jobb som du. Det är då lotto om de ens öppnar din .pdf du skickat in eller inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback