• 1
  • 2
2023-07-26, 21:15
Medlem
Rocinhas avatar
Hur många av er använder endast (eller till stor del) FOSS?
FOSS står för Free Open Source Software.
Med ordet "free" menas frihet / "libre", inte gratis.
Det finns m.a.o. FOSS-applikationer som kostar pengar.

Utan FOSS finns det ingen riktig frihet på internet.

Motsatsen till FOSS är alltså programvaror som inte är helt öppna och fria. Användare är begränsade i funktionalitet, kan inte se all/någon källkod, kan inte fritt distribuera programvaran vidare, kan inte ändra programvaran, får inte delas med andra, m.m.

Richard Stallman (RMS) har ju drivit hela FOSS-communityt i decennier. Jag har personligen mer och mer börjat gå åt det hållet och snubben må vara extrem men han har fan rätt i allt han säger. Han vägrar använda icke-FOSS applikationer på sina enheter. Men han kan däremot gå med på att använda sådan programvara om det är på någon annans enhet.

FOSS är enda sättet att inte spåras. Allt för mycket användardata lagras och delas/säljs vidare till andra företag. Därför är personer som Richard Stallman enormt viktiga. Utan honom hade internet varit 100% totalitärt. Han är grundaren till FSF (Free Software Foundation) och är även skaparen av operativsystemet GNU, även kallat GNU/Linux, vilket majoriteten av webservers (och nu även massvis med desktops) använder.

Så hur många av er börjar gå över till FOSS?
Det kan vara jävligt svårt. Även Linux-distributioner som Debian är ju inte 100% FOSS.
Trisquel är något som rekommenderas starkt om man vill ha 100% FOSS.

Personligen kör jag Debian 12 men börjar med och mer gå åt FOSS-hållet vad gäller appar jag installerar och använder. Någon dag kanske jag går över helt till FOSS men det är en bit kvar på vägen. Mobil har jag nästan slutat använda helt. Det är sällan jag använder den. Den ligger för det mesta i en låda i ett annat rum. Mindre distraktioner på så sätt. Kommer nog snart skippa använda mobilen helt. Senaste året har jag blivit 10x mer produktiv. Man behöver inte vara uppkopplad dygnet runt, eller använda en massa skitapplikationer som bara tjänar pengar på dina användardata.

Vidare läsning:
https://www.youtube.com/watch?v=n9YDz-Iwgyw
https://www.youtube.com/watch?v=yy47vMPyDVQ
https://www.youtube.com/watch?v=Ag1AKIl_2GM
https://www.fsf.org/
https://stallman.org/
https://stallman.org/stallman-computing.html

Ett exempel på hur extrem Richard Stallman är:
Han använder inte ens en webbläsare (för det mesta), utan kör wget för att ladda ner en hemsidas frontend på en server han har, sedan mailar sig själv en kopia på hemsidan. Helt galet!
Senast redigerad av Rocinha 2023-07-26 kl. 21:26.
Citera
2023-07-26, 21:25
Medlem
SvenHelsings avatar
Jag kör ju Linux av samma anledningar som Stallman kör FOSS. Men jag orkar inte vara riktigt så hardcore. Det är för mycket meck och för begränsande.

Exempelvis vill jag kunna spela spel (steam) och använda mitt grafikkort i spelen (nvidia drivers)
Citera
2023-07-26, 21:25
Medlem
Enterprises avatar
Jag använder några FOSS-applikationer på Windows och Mac och en hel del på Linux.
Men även många icke-FOSS-applikationer. Jag är inte fundamentalist.
Citera
2023-07-26, 21:27
Medlem
Rocinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag kör ju Linux av samma anledningar som Stallman kör FOSS. Men jag orkar inte vara riktigt så hardcore. Det är för mycket meck och för begränsande.

Exempelvis vill jag kunna spela spel (steam) och använda mitt grafikkort i spelen (nvidia drivers)

Ja det är en hel del man går miste om ifall man går över 100% till FOSS.
I grund och botten handlar det om ens vanor bara.
Däremot kan man börja använda FOSS på sin hemma/jobbdator, och ha en separat enhet (eller en VM) för t.ex. spel och annat som kräver "proprietary software".
Citera
2023-07-26, 22:01
Moderator
vhes avatar
Om man undantar spel så är det nästan uteslutande FLOSS på mina maskiner, inklusive datorer på jobbet.

Undantag, som jag faktiskt har installerade:

- Slack (ofrivilligt, behövs i arbetet)
- Virtualbox (för arbete + en Windows-VM för att exportfunktionen i ett program jag använder privat inte lirar på Linux - nåt dot net-igt)
- Spelportaler (Steam, Epic, Origin, m.m.) + spel (skiter i om spel är FLOSS, helt ärligt)
- Möjligen utvecklingsverktygen för att arbeta mot Google Cloud - ingen aning om vad de har för licens
- Lite hårdvarudrivisar

Gissningsvis kommer jag tvingas installera Teams förr eller senare, because work :-(

Utöver det är det uteslutande FLOSS (99% från Debians arkiv). Sedan blir det ju en definitionsfråga när man besöker en applikation som är förklädd till en webbsida.

Anser överlag att det är rätt vansinnigt att använda closed source till något viktigt. Anser även att det borde vara lag på att använda inte bara Open Source, utan även Libre Software i det offentliga.

Och ja, skall man vara petig så är det lite skillnad på Open Source och Libre Software.
Citera
2023-07-26, 22:14
Medlem
Jag kör 100% linux på mina datorer sedan kring 20 år. Jag har några jobbrelaterade VM som inte är 100% FOSS, annars är det näst intill 100% FOSS. Jag föredrar Ubuntu och Debian som distar, men använder även OpenWrt på routrar och blandade distar i Docker. På surfplatta och mobil kör jag Android, och finns det FOSS-alternativ till appar så installerar jag gärna det, men jag installerar även andra appar.
Citera
2023-07-26, 22:18
Medlem
Jag kör Firefox, Sandboxie och SMPlayer som är FOSS på Windows. Utöver det har jag något inget som är FOSS på hela datorn. Kör med en VPN som är closed source, kör med Office 365 istället för LibreOffice osv.

I en perfekt värld hade jag väl också haft Linux men den dagen är inte kommen än.
Citera
2023-07-26, 22:18
Medlem
sommarlovs avatar
Är det någon som klarar det?
Finns det ens drivers för allt man tar för givet, som wifi, grafikkort och sånt med firmware?
Citera
2023-07-26, 22:22
Medlem
Rocinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
...

Har du t.ex. Steam installerat i din "vanliga" environment (hemma/jobbdator)? Eller kör du kanske det inuti en separat VM? Har den senaste tiden börjat använda en VM för Steam och det fungerar bra. VM:en har inget annat installerat, utan används endast för specifikt Steam-spel.

Jag lär förmodligen göra detsamma för annan proprietary software, som jag bara "måste" använda. Att ha allt isolerat i en VM för sig själv är ändå ganska nice. Det är ju inte riktigt som Qubes OS, men en alternativ lösning på det.

Hur gör du med din mobil/smartphone? Använder du något sådant? De kan vara jobbiga att använda då de lagrar en jävla massa annan data (biometrisk t.ex.) och har åtkomst till mikrofon/kamera dygnet runt. Helt ärligt funderar jag på att totalt skita i min mobil snart. Har lyckats ta ned mitt mobilanvändande till runt 30minuter per dag. Allt jag kan göra via en dator, gör jag via en dator.

Mobilen är idag bara något jag använder för: parkeringsappar, BankID, Swish, telefonsamtal. Swish-betalningar sker nog som högst 2-3 gånger per år. Likaså parkeringar, då jag gått tillbaka till fysiska biljetter istället. BankID har jag inte riktigt hittat någon lösning för då de flesta kräver Mobilt BankID, inte "BankID på fil".
Citera
2023-07-26, 22:26
Medlem
Rocinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Är det någon som klarar det?
Finns det ens drivers för allt man tar för givet, som wifi, grafikkort och sånt med firmware?

Allt går, men det beror helt på ens datorvanor. Jag har minskat mitt spelande och använder datorn mer till arbete (system- och webbutveckling, bl.a.). Idag hade jag nog kunnat gå över helt till FOSS åtminstone fem dagar i veckan. Det finns bra utbud av FOSS-appar för programmering, video/bildredigering, textredigering, m.m. (vilket nog räcker för de flesta). Men ja, det är inte jättelätt att gå över till FOSS på en dag. Därför är det så viktigt att fler blir involverade i FOSS-utveckling. Jag försöker bidra så gott jag kan till diverse programvaror. Kolla på FSF's hemsida över de applikationer som rekommenderas och hjälp till om du kan. Det kan vara allt från idéer, grafik och design till att faktiskt programmera. Eller hitta och rapportera buggar.

https://directory.fsf.org/wiki/Category/All
Senast redigerad av Rocinha 2023-07-26 kl. 22:38.
Citera
2023-07-26, 23:25
Medlem
Jonblunds avatar
Har enbart använt linux de senaste 20 åren, Mandrake, Ubuntu och Debian. Numera endast Ubuntu. Har under denna tid aldrig installerat något som kostat pengar. Aldrig brytt mig att kolla licenser men tror mig veta att det allra mesta jag använder är antingen FOSS eller OSS. Det är mitt Google konto jag är mest misstänksam mot, men låter bekvämligheten styra.
De flesta men inte alla programmen jag använder är hämtade från default Ubuntu repos. Några exempel:
Libre office Gimp Clementine VLC Calibre Firefox Worldpress
Bleachbit Synaptic Krusader Gparted svtplay-dl Etcher Clonezilla IP-fire
Det är inte allt med det jag använder mest
Har vid tillfällen också använt Tor gnu-pg veracrypt med flera.
För mitt behov har det aldrig funnits behov av någonting Windows eller Apple

Telefonen är en annan sak där är man utlämnad till Android (Google).
Citera
2023-07-27, 00:11
Medlem
triptykens avatar
Enbart Linux MEN med steam + spel och ett Nvidiakort med proprietära drivrutiner eftersom jag är för snål för att uppgradera till AMD. Har kört det i... oooof snart 15 år.

Använder också FOSS enbart i jobbet och det går alldeles utmärkt

Kör antingen Arch eller Opensuse Tumbleweed (som jag verkligen vill rekommendera, dom har en enormt bra set-up som gör att man kan vara en rullande distro men med otrolig trygghet i att skiten funkar. Litet pilliga inställningar men annars ok)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in