2023-08-10, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Ja, hon skall ju naturligtvis välja det som hon tycker passar henne rätt och vad jag tycker är ju totalt ointressant för henne. Men jag tycker ändå man kan reflektera över detta, att två stora talanger med ganska bred repertoar som ungdom väljer längd som sin gren. När det gäller Tilde hade jag alltid förhoppningen att hon skulle välja att satsa på 400m häck men det verkar aldrig ha varit aktuellt.

Jo, absolut. Det är tydligt hur vissa grenar i Sverige generellt verkar så ointressanta. 100mh och 400m slätt t.ex. Iaf just nu.
Citera
2023-08-10, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
De kanske skrev så för att Stefan och Melwin uppenbarligen haft en deal om att Stefan inte ska lägga upp några bilder eller skriva om sin son. Blaskor gillar att provocera?

Hon såg ju även sur ut efter att hon vunnit vilket såg löjligt ut.

SVT Text ska väl inte agera likt någon kvällstidning? Där var det ordning och reda (åtminstone förr i tiden) o vet att Janne Andersson håller med mig, haha..

Fokuserade inte så mycket på det, hennes mål innan mästerskapet var att gå till final, så hon kanske mer var överraskad i sådana fall..

Lindahl sade ju att detta är det största som hänt i hennes liv och jag såg något klipp på sociala medier efteråt, där hon mötte den svenska truppen och då var det glädjetårar..
Senast redigerad av sportnorden12345 2023-08-10 kl. 15:26.
Citera
2023-08-10, 15:30
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
SVT Text ska väl inte agera likt någon kvällstidning? Där var det ordning och reda (åtminstone förr i tiden) o vet att Janne Andersson håller med mig, haha..

Fokuserade inte så mycket på det, hennes mål innan mästerskapet var att gå till final, så hon kanske mer var överraskad i sådana fall..

Lindahl sade ju efteråt att detta är det största som hänt i hennes liv och jag såg något klipp på sociala medier efteråt, där hon mötte den svenska truppen och då var det glädjetårar..

Nej men de ska väl upplysa, jag förmodar att det blev fler klick pga den rubriken än om det bara stått Melwin Lycke Holm. Hur många klickar in sig på en rubrik med Nora Lindahl liksom?

Ja jag såg lite bilder på henne nu och där såg man ett leende, lite skönt faktiskt att se att alla juniorer inte har storhetsvansinne.
Citera
2023-08-10, 15:38
Medlem
Alkibiadess avatar
Tjejernas stavfinal är lite svårbedömd. På årsbästa sticker två hoppare ut, grekiskan Triantafyllou med 4.24 och italienskan Nnachi med 4.25. Övriga har ett årsbästa mellan 4.00 och 4.13 (dock att Winberg har ett pers på 4.24). I frånvaro av tyskor som kan höja sig med en så där 15 cm i en final så är man kanske lite orolig för finska Järvinen är en sådan som kan göra det istället (inte baserat på någon kunskap om Järvinen utan mer att man tycks göra en del rätt när det gäller stavhopp i Finland). Får hoppas att Winberg och Rooth kan få till det med felfri och bra hoppning.
Senast redigerad av Alkibiades 2023-08-10 kl. 15:41.
Citera
2023-08-10, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Nej men de ska väl upplysa, jag förmodar att det blev fler klick pga den rubriken än om det bara stått Melwin Lycke Holm. Hur många klickar in sig på en rubrik med Nora Lindahl liksom?

Ja jag såg lite bilder på henne nu och där såg man ett leende, lite skönt faktiskt att se att alla juniorer inte har storhetsvansinne.

Jo, jag förstår grejen, men ställer högre krav än så på SVT Text, sedan kunde man skrivit Melwin Lycke Holm istället, han är faktiskt inte helt okänd för allmänheten..

Kanske inte på text-tv (utan bilder och klipp från loppet), men tog det som exempel bara för att visa hur märkligt det är att referera till att en förälders barn vunnit, istället för att lyfta fram själva europamästaren för juniorer..

Det där tävlingsfokuset krävs, hon vann ju med 8 tusendelar (!), det är liksom ingenting och hon har knappast storhetsvansine, iom att målet var att gå till final på förhand..

Du måste också förstå att detta blir som en chock för henne, då hon inte alls är en lika "hypad" talang som flera andra svenskar, bara att jämföra med t.ex. Lycke Holm, som det pratats om i flera år..
Senast redigerad av sportnorden12345 2023-08-10 kl. 15:51.
Citera
2023-08-10, 15:49
Medlem
Alkibiadess avatar
Ser att innebandy-Lowa (som hon blev kallad här igår) gjorde en Ribom, dvs glömde sin nummerlapp och dessutom hade migrän vilket möjligtvis påverkade hennes prestation.
Citera
2023-08-10, 15:55
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ser att innebandy-Lowa (som hon blev kallad här igår) gjorde en Ribom, dvs glömde sin nummerlapp och dessutom hade migrän vilket möjligtvis påverkade hennes prestation.
Dubbeln att hålla på med innebandy och 3000mh vid 18 års ålder där man är landslagsklass i det ena kan inte vara helt vanlig? Jag gillar innebandy så verkligen inte något nedlåtande när jag skrev det igår.

Migrän är hemskt, skulle aldrig kunna springa med det.
Citera
2023-08-10, 15:59
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Dubbeln att hålla på med innebandy och 3000mh vid 18 års ålder där man är landslagsklass i det ena kan inte vara helt vanlig? Jag gillar innebandy så verkligen inte något nedlåtande när jag skrev det igår.

Migrän är hemskt, skulle aldrig kunna springa med det.

Nej, jag tolkade inte det som något nedlåtande. Jag vet ju att hon för några år sedan höll på med innebandy (om det nu var Fyris) men hade förträngt det så när du skrev det mindes jag det.
Citera
2023-08-10, 16:22
Medlem
Alkibiadess avatar
Rooth går in på 3.70 och Winberg på 3.90.
Citera
2023-08-10, 16:28
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Nej, jag tolkade inte det som något nedlåtande. Jag vet ju att hon för några år sedan höll på med innebandy (om det nu var Fyris) men hade förträngt det så när du skrev det mindes jag det.
Fyrishov? Hon är duktig i innebandy (platsade i Upplands distriktslag) men inte riktigt landslagsklass där.

För att återkoppla till det du skrev Om Hallberg Hossain så har ju längd verkligen blivit den grenen som talangfulla tjejer väljer. Kan det ha att göra med att vi har bra tränare där möjligen? För annars har ju Sverige lite saknat det som Finland har med spjut, Ukraina i höjd eller Grekland i damernas stav, dvs att det nästan alltid kommer nya talanger i dessa specifika grenar.
Citera
2023-08-10, 16:31
Medlem
Stefan4s avatar
Snacka om en jämn längdfinal på tjejsidan. Ayla Hallberg Hossein fick på flera långa hopp - 6.42, 6.44, 6.48, samt 6.50 i sista omgången - men var till slut 6 cm bakom vinnaren och 2 cm från medalj. Ayla är med sina 6.50 nu fjärde bäst genom tiderna bland svenska juniorer, utomhus- och inomhusresultat sammanräknade.

Sjuan i tävlingen hade endast 14 cm upp till guldmedaljören.

1. Elizabeth Ndudi -05 IRL 6.56
2. Plamena Mitkova -04 BUL 6.54
3. Laura Raquel Müller -04 GER 6.51
4. Ayla Hallberg Hossein -06 SWE 6.50
5. Tabea Eitel -04 GER 6.46
6. Angelina Topić -05 SRB 6.42
7. Marta Amouhin Amani -04 ITA 6.42

Topp-5 svenska juniorer genom tiderna:

1. Erica Johansson 6.78i (1993)
2. Tilde Johansson 6.73 (2019)
3. Maja Åskag 6.60 (2021)
4. Ayla Hallberg Hossain 6.50 (2023)