Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-15, 10:11
Medlem
Påminner mycket om mig själv. Läs lite om anknytningsteorier. Osäker undvikande anknytnings typ låter väldigt likt detta.
Citera
2023-08-15, 10:46
Medlem
Skartaks avatar
Låter ju som ett rätt solklart fall av psykologisk projicering.
Citera
2023-08-15, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantfrank
28 årig kvinna. Framstår för de i min närhet/jobb som självständig, social, rolig BLABLA men har borderline/EIPS.

Mitt problem:
Sen tonåren har jag varit äcklad främst av vänner men även familj. Jag är väldigt selektiv med vem jag umgås med och låter mig inte komma nära många. Ändå stör jag mig på dem som kommer nära mig och vill vara med mig.

Det som äcklar mig mest med vänner är:

-när de är klängiga (kontaktar mig mer än jag vill)
-när de fortsätter höra av sig (fast jag inte svarat på första kontaktförsök fortsätter hen att höra av sig)
-när de har problem och vill prata med mig om det (ofta blir jag irriterad för deras problem inte uppfyller mina krav på vad ett problem är, utan känner att de slösar min tid=äcklad).
-när de visar sig svaga (blir antingen arg, eller så undviker jag vännen pga återigen äcklad av svagheten).

Såhär blir det med alla som kommer nära mig. Jag pendlar mellan att vara äcklad till att vilja umgås och försöka förstå min vän och hens problem. Ändå känner jag mestadels äckel när vänner visar sig svaga eller söker ”för mycket” kontakt med mig.

Är väl medveten om att felet ligger hos mig. Men hade velat diskutera med någon som känner eller känt samma som mig? Att jag känner såhär för mina vänner bryr jag mig egentligen inte så mycket om just nu. Men jag vill kunna bry mig eller iallafall inte vara elak i onödan. Men något med svaghet får mig så provocerad.
När det kommer till min familj så vill jag inte känna och tänka såhär. Får sådana elaka tankar ibland när jag umgås med min familj som jag VERKLIGEN älskar..

Känner igen mig i detta, till viss del. Vill inte känna mig äcklad, men jag bara blir det av sådana människor, får intensiva hatiska känslor..

Man får ha tålamod om man verkligen vill ha en relation med personen. Hålla sig själv i styr.
Citera
2023-08-15, 11:14
Medlem
Skuggvarelses avatar
Du behöver sätta upp ett mål för livet, jag förutsätter att du är vit, målet är sedermera att bli en god hustru och mor till många barn. Fundera på hur du ska kunna attrahera en så bra make som möjligt (dumpa svaga/trista vänner), jag vet inte din ålder eller din bakgrund men förmodligen är det till nackdel för dig (du är över 25 och/eller legat runt) men arbeta med egenskaper som bra män gillar ex.v laga hälsosam god mat (män gillar kött osv) och diverse feminina attribut (inga tatueringar/lasra bort, inga piercingar, inga hårfärger i skrikiga färger/färga om, inte vara ett skrikig högljutt äckel fundera på ordval, ljudvolym, klädsel feminina men ej slampig ej heller androgyn) så kan du finna en bra make ev ej svensk utan annan europeisk nationalitet. Gift dig och föda många barn så har du händerna fulla med MENINGSFULLA AKTIVITETER för resten av livet. Du behöver bara bli tämjd av en bra man...

Tillägg: OK du är 28 år det är gammalt och du har konkurrens av många yngre, du får skärpa dig ordentligt för att ha en chans till ett bra liv nu.
Citera
2023-08-15, 11:18
Avstängd
Det beror på. Söker någon stöd från mig och faktiskt vill handskas med problemet och lägger upp en strategi och inte gör sig själv till ett offer, så nej. Är det en människa som bara klagar, klagar och klagar, ja.

Således. Finns ingenting värre än människor som ska göra sitt yttre så felfritt och perfekt det bara går när det inte är så, som inte vågar visa sig sårbara, det är en svaghet det också. Det är en stor skillnad i hur det hela ter sig.

Nu svarade jag bara delvis på allt du nämnde. Det är såklart viktigt att en annan människa har ett liv och inte förlitar sig själv på någon annan.
Citera
2023-08-15, 11:31
Medlem
Eastman92s avatar
OP måste ju vara tappad, skriver att hon äcklas av folk som "visar sig svaga" genom att prata om deras problem, och sen gör hon exakt samma sak när hon sitter och gnäller på Flashback.
Citera
2023-08-15, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InPain
Alla andra är korkade? Du förstår att det ingår i din diagnos va?
Jag gissar att du inte har hög utbildning eller ett välbetalt jobb? Säkerligen andras fel och en massa ursäkter till att det inte är så.

Vad har det med min fråga att göra? 😅 eller är det kanske så att du mår bra av att påpeka att folk du inte känner inte har ett välbetalt jobb? Säger mer om dig 🤣
Citera
2023-08-15, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Påminner mycket om mig själv. Läs lite om anknytningsteorier. Osäker undvikande anknytnings typ låter väldigt likt detta.

Jo jag har lyssnat och läst en del. Har du någon bra podd eller bok du kan rekommendera?
Citera
2023-08-15, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av link71
Gud va jobbigt det måste vara att ständigt gå runt och störa sig på folk , skit allihopa så kommer du se att du kommer få ett lyckligare liv .

Joo det är den balanserings försöker hitta.. jag är mycket för mig själv på fritiden, känner ingen längtan att umgås med folk dagligen.
Citera
2023-08-15, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragnarrok99
Känner igen mig i detta, till viss del. Vill inte känna mig äcklad, men jag bara blir det av sådana människor, får intensiva hatiska känslor..

Man får ha tålamod om man verkligen vill ha en relation med personen. Hålla sig själv i styr.

Jo kanske hatisk är ett mer passande ord. Tycker det är svårt att översätta tankar och känslor till rätt ord ibland. Men du verkar förstå. Hur gör du? För antar att du känner som mig, att du gillar dina vänner, men i perioder får du noll känsla för dem? Min ens vän har också personlighetsstörning, så vinä förstår varandra utan att behöva låtsas. Och trivs med henne.
Citera
2023-08-15, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantfrank
Jo kanske hatisk är ett mer passande ord. Tycker det är svårt att översätta tankar och känslor till rätt ord ibland. Men du verkar förstå…
Hur gör du?

För antar att du känner som mig, att har dina vänner,
men i perioder får du noll känsla för dem? Min ens vän har också personlighetsstörning, så vi förstår varandra utan att behöva låtsas. Och trivs med henne.

Hel
Citera
2023-08-15, 11:44
Medlem
[quote=Skuggvarelse|85408607]Du behöver sätta upp ett mål för livet, jag förutsätter att du är vit, målet är sedermera att bli en god hustru och mor till många barn. Fundera på hur du ska kunna attrahera en så bra make som möjligt (dumpa svaga/trista vänner), jag vet inte din ålder eller din bakgrund men förmodligen är det till nackdel för dig (du är över 25 och/eller legat runt) men arbeta med egenskaper som bra män gillar ex.v laga hälsosam god mat (män gillar kött osv) och diverse feminina attribut (inga tatueringar/lasra bort, inga piercingar, inga hårfärger i skrikiga färger/färga om, inte vara ett skrikig högljutt äckel fundera på ordval, ljudvolym, klädsel feminina men ej slampig ej heller androgyn) så kan du finna en bra make ev ej svensk utan annan europeisk nationalitet. Gift dig och föda många barn så har du händerna fulla med MENINGSFULLA AKTIVITETER för resten av livet. Du behöver bara bli tämjd av en bra man...

Tillägg: OK du är 28 år det är gammalt och du har konkurrens av många yngre, du får skärpa dig ordentligt för att ha en chans till ett bra liv nu.[/QUOTE

Gift dig och föda många barn 🤣🤣 du beskrev nyss min mardröm. Detta ständiga förökande äter upp jorden som redan är överknullad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in