Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-15, 22:55
Medlem
Slde mng miljon villan med frlust nu bli det flytta tillbaka till dr jag r uppvuxen kpa ett billigt hus och leva som jag gjorde innan ta oxfil och ka p resor utan massa jvla bilar verallt, sknt. Ska bli s jvla gtt!!

Saknas 30 tusen i pantbrev, men har ngra mnader att spara ihop..
Citera
2023-08-15, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Vem har likstllt ngot med aktier?

Hur stor andel av de som kper ettor uppskattar du planerar att bo dr lngre n 5r?

Nja, studietider och dylikt r vl p 5 r s det lter vl som en vettig tidshorisont. Sen fr du grna visa hur det blir en pyramid.
Citera
2023-08-15, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Jo men d gr du ju antagandet att inflationen gr ner till, vad som nu r "normalt", inom ngra r. Ngot ingen vet idag. Allts r ditt inlgg en slags nsketnkande. Inget fel i det, jag skriver till jultomten varje r och nskar rikedom och evig lycka, men jag r tydlig med att det r nskningar. Ingen vet hur saker och ting ser ut om ngra r. Varken du, jag, Wallenbergarna eller riksbanksbasen.

Inflationen kommer att g ner! Kommer inte att ligga p 8-10% i all evighet. S noll i styrrnta ni haft s lnge r inte heller normalt, medans tex Usa hade 3-5 gnger hgre. S igen! Den svenska styrrntan ska ligga vid ca 1.5-2%. Det r en hllsosam rnta. Svenne tycker dock det r hemskt d bilar och husvagnar och spritresor inte lngre kan kpas och lggas p huslnet!
Citera
2023-08-15, 23:04
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Uppenbarligen saknar du lite erfarenhet gllande frhandling om rnta p ett bostadsln.
Belningsgraden r en del, men ven sdana saker som andra affrer med banken och storleken p lnet.
Har man fr lga ln nr man inte de lgsta rnteniverna.
Har man under 1 mille I ln nr man knappast under snittrntorna oberoende av vriga kriterier.
S att skribenten skriver att den har lga ln och ver 4% rnta stmmer rtt bra med verkligheten.
Att du Inte frstr det betyder att du troligen har rtt hga ln.

Du gr verkligen skl fr ditt anvndarnamn. Saab-bilar r lika oplitliga som ditt skitsnack.

https://www.boupplysningen.se/bolan/belaningsgrad

Gr om,gr rtt.
Citera
2023-08-15, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstallion
Om rntan gr ned till 2% igen s lr priserna ka. Som tidigare skribenter ppekat r det dock ett osannolikt scenario inom en snar framtid (var iofs osannolikt att riksbanken skulle ta till negativ referensrnta men det gjorde den trots konsekvenserna som vi nu sotar fr [lgligt nog fanns det ett krig i Europa att skylla p]). Det r ungefr som att dra slutsatsen att priserna lr ka om hlften av bostderna brinner ned.

Nja, men hller det du sger om du mter mot verkligheten? Har vi inte under 2023 haft kande priser i kombo med kande rntor?
Citera
2023-08-15, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Hej alla negativa. Vad tror ni hnder nr rntan ker ner till 2% igen eller nnu lgre?
Kommer priserna d att:
1. ka
2.Minska
3. Vara ofrndrade

Vad tror ni?
Tidspann: 2023-2028!

Tror inte rntan enkom kommer att leda till hgre priser p bostder. P samma stt att vi har sett kande priser i takt med att rntan hjs.

Fr vi kass tillvxt, brain drain eller verproduktion kan det d klart ndras.
Citera
2023-08-15, 23:09
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Du glmde raket emoji.

Din ngest ver din bostadsaffr har tagit ver s mycket att du inte ens kan tnka ordentligt lngre.

Ska frska gra det mycket enkelt.

1. Man kan ha lg belningsgrad och ver 4% rnta. P sbab r rntan 4,62% vid 50% belningsgrad. Skerligen liknande hos andra banker. https://www.sbab.se/1/privat/vara_ra...lkyl#%2Frantor

2. Jag har inte sagt ngot om ngon omfrhandling. Och det r irrelevant i sammanhanget.

Jag freslr att du stnger av allt som har med bostadsmarknaden o gra ett tag. Det r rtt uppenbart att du inte mr bra ver din affr. Ska du bo lnge s spelar det ingen roll. Lycka till!

SBAB r en statlig bank och ls grna deras villkor innan du yttrar dig. Dom har ingen rnterabatt likt alla andra banker dr man faktiskt frhandlar om sitt ln sett till belningsgrad. Hllkften och kryp till kojs i din sunkiga hyresrtt. https://www.boupplysningen.se/bolan/belaningsgrad

Du har egentligen ingenting med mina bostadsaffrer att gra men jag kan upplysa dig om att jag kpte min bostadsrtt i september 2021 och slde den under frra veckan med 400k i vinst. Fr nrvarande letar jag hus och rds inte det minsta i att betrda bostadsmarknaden igen.
Citera
2023-08-15, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstallion
Fr att det frutstter att mlet ntts vid en rnta inrheten av 2%. Det r ungefr som att resonera "tror ni jag kommer bli miljardr inom loppet av 24 timmar genom att investera 1 krona p brsen?" Svar "nej det r osannolikt" Din fljdfrga "varfr r det osannolikt att jag blivit miljardr nr mina investeringar i snitt stigit med hundra miljarder procent inom ett dygn?"

Knns som att vissa inte lrt sig derivata i grundskolan.
Citera
2023-08-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Och sluta referera till KPIF som r ett mtt mnat att f inflationen att se skenbart lgre ut. Referera grna till KPI.
Nja, KPIF infrdes som officiellt mtt under minusrntan eftersom minusrntan drog ned inflationen mtt i KPI.
Senast redigerad av LaneHaj 2023-08-15 kl. 23:18.
Citera
2023-08-15, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Varfr skulle man vilja ka p inflationen nr den ligger p 2%? Det r ju mlet. I synnerhet nr man haft en period p 2-3 r med totalt 20-30% i kumulativ inflation s r det vl jttebra om man ligger p 2% eller under 2% ett tag.

Eller r ditt argument att rntan ska snkas vid 2% KPI fr att du ylar s hgt?

Att du r stungen r ju liksom inget argument, bara knslor. Och sluta referera till KPIF som r ett mtt mnat att f inflationen att se skenbart lgre ut. Referera grna till KPI.

Ligger priskningarna runt 2% (och de frvntas fortstta ligga dromkring) vid X% styrrnta br Riksbanken inte gra ngot srskilt nej.

Nu har man tidigare slaktat rntan tv gnger (2008 / 2014) av andra orsaker n lga priskningar, men det r lngt ifrn skert att nsta finanskris mts just med styrrnteslakt. Det kan istllet bli en ny omgng QE? Vore intressant om centralbankerna brjade frska styra penningmngden mer n bara indirekt via styrrntan.

Sen fljer RB ECB och FED bde i rnta och andra tgrder. Kan faktiskt hnda lite vad som helst, vilket vi sett de senaste 30 ren.
Citera
2023-08-16, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
SBAB r en statlig bank och ls grna deras villkor innan du yttrar dig. Dom har ingen rnterabatt likt alla andra banker dr man faktiskt frhandlar om sitt ln sett till belningsgrad. Hllkften och kryp till kojs i din sunkiga hyresrtt. https://www.boupplysningen.se/bolan/belaningsgrad

Du har egentligen ingenting med mina bostadsaffrer att gra men jag kan upplysa dig om att jag kpte min bostadsrtt i september 2021 och slde den under frra veckan med 400k i vinst. Fr nrvarande letar jag hus och rds inte det minsta i att betrda bostadsmarknaden igen.

Samma sak gller Handelsbanken och SEB. Handelsbanken gav mig 1,3 i rabatt p deras 5,69% listrnta.

Du har gjort bort dig. Sjlvklart har du boln, det har du skrivit massa gnger nyligen. Din ngest lyser igenom.
Citera
2023-08-16, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Du gr verkligen skl fr ditt anvndarnamn. Saab-bilar r lika oplitliga som ditt skitsnack.

https://www.boupplysningen.se/bolan/belaningsgrad

Gr om,gr rtt.

Uppenbarligen saknar du egen erfarenhet av att frhandla rnta p bostadsln, samt har en del bekymmer med lsfrstelsen. Eller s r du bara lite korkad.
r det kul att sitta p flashback och visa sin okunnighet?
En lg belningsgrad r en del i vilken rnta du kan f, s visst det finns en korrelation mellan rntesats och belningsgrad.
Men det finns fler faktorer, exakt som jag skrev.
Den lgsta rntan fr en person med stor exponering med banken, god betalningsfrmga, lg belningsgrad och hga ln.
Det ger nmligen banken den bsta affren, givetvis tjnar de mer pengar p att lna ut 4 miljoner och mindre p 800 000 med samma rntesats.
Men det r vl lite fr komplext fr dig att frst?
Senast redigerad av SkogsSaab 2023-08-16 kl. 06:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in