Carl Bildt väntas höras som vittne i rättegången om Lundin-topparnas misstänkta brott i Sudan. Men redan 2015 höll åklagaren ett omfattande förhör med Bildt. Då sade han att han inte kände till om det förekom strider i deras oljeområde.
Elva års utredning har lett fram till åtalet mot Lundin Oils ordförande Ian Lundin och tidigare vd Alex Schneiters. Båda misstänks för medhjälp till folkrättsbrott, grovt brott, i södra Sudan mellan åren 1999-2003.
1997 till 2003 bedrev Lundin verksamhet i södra Sudan, där ett inbördeskrig samtidigt rasade. Tidigare utrikesminister Carl Bildt satt i bolagets styrelse fram till 2006, han lämnade uppdraget när han blev utrikesminister. I början av september 2015 förhördes Bildt som vittne av åklagaren i målet som nu har lett till åtal.
I förhöret som pågick i flera timmar förklarar Bildt hur det gick till när han blev tillfrågad om att börja i bolagets styrelse år 2000 och hur han kom i kontakt med oljemiljardären Adolf Lundin, pappa till ordförande Ian Lundin. [...]
En person, som inte är svensk medborgare och inte är bosatt i Sverige, har åtalats för medhjälp till grovt folkrättsbrott som enligt åtalet har begåtts i Sudan under åren 1999–2003. Frågan är om svensk domstol är behörig att döma över gärningen.
Högsta domstolen har slagit fast att svensk domstol är behörig att pröva det åtal som har väckts mot en schweizisk tidigare företrädare för Lundin Oil för medhjälp till folkrättsbrott i Sudan.
[...]
Handläggningen av brottmålet fortsätter nu vid Stockholms tingsrätt.
I juni 2010 inleddes en förundersökning om brott mot den internationella humanitära rätten i Sudan mellan åren 1997 och 2003. I november 2021 väcktes åtal mot två personer avseende medhjälp till grovt folkrättsbrott. Åklagaren väckte samtidigt talan om företagsbot och förverkande mot ett svenskt bolag. Den 5 september 2023 inleds huvudförhandling i målet.
Står att de planerar att slutföra rättegången under februari 2026. Måste ju vara rekord för längsta rättegången i svensk historia? Sen ska de skriva domen också, vilket antagligen kommer ta flera månader. Sen blir det så klart överklagan till hovrätten, och möjligen en vända i HD också. Detta blir nog slutligt avgjort runt 2030 om vi har tur.
Carl Bildt sågar hanteringen av Lundinfallet: Bisarrt lång tid
Citat:
Carl Bildt: Så kan inte rättsväsendet hålla på
Vid tidpunkten för den eskalerande konflikten satt Sveriges tidigare statsminister Carl Bildt (M) i bolagets styrelse. Mellan 2001 och 2006 ska han ha tjänat miljontals kronor genom sitt styrelseuppdrag. Nu riktar han skarp kritik mot rättsväsendets hantering av ärendet.
– Det är bisarrt att detta har pågått under en så lång tid. Jag gav vittnesmål för tio år sedan har jag inte fått någon information över huvud taget, säger han, och fortsätter:
– Nu vill de att jag ska komma till rättegången och jag kommer gärna i morgon. Men jag får inte komma förrän februari 2025. Så här kan inte rättsväsendet hålla på.
Det tror Bildt om rättegångens utfall
Själva rättegångens utfall kommer dröja flera år, men Bildt är ändå säker på att åklagarna kommer förlora målet.
– Det jag har sett saknar substans.
Samtidigt som han tror att målets ”knäckfråga”, hur mycket Lundin Oil faktiskt visste om Sudans regims agerande, kommer leda till friande dom menar han att vittnesmålen från området kommer vara korrekta.
– Jag skulle säga att allt vi kommer få höra är sant. Nästan allt man kan höra om olika övergrepp i Sudan har inträffat någonstans vid någon tidpunkt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!