Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-24, 07:04
  #37
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
När jag körde så var man på vissa tävlingar tvungen att ta bort dem om man bröt tävlingen och ändå kunde hanka sig hem eller till platsen där trailern stod, detta för att underlätta för tävlingsledningen att inte börja vinka och dirigera en åt fel håll osv.

Intressant, lät du numren sitta efter tävlingarna, om du inte bröt i förtid?

LL
Citera
2023-08-24, 10:10
  #38
Bannlyst
oavsett vad

här är rätt ljus, chrome måste det vara. Hella Rallye, classiker

https://www.24meter.se/shop/hella-3003-kromsarg/
Citera
2023-08-24, 13:56
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det är ju inte direkt ovanligt att man ser bilar med strålkastare på taket, men det kan ju vara olagligt ändå, men är tveksam till att det skulle vara olagligt.

Om det är en fara för fotgängare så är ju takräcken lika farliga, och de får man ju köra omkring med, med valfri last på.
Bra jämförelse med takräcken. Jag har ett stort sådant som man sätter fast i dropplisten. De är dock ej monterat på någon bil då jag ej haft behov.
Men en fotgängare som flyger upp på taket kan mycket väl fasta i ett sådant takräcke. Och än värre om det t.ex ligger en möbel eller cykel eller liknande på räcket.
Citera
2023-08-24, 14:02
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
I Sverige är det inte olagligt att ha dekaler med siffror på dörrarna eller reklam för den delen på privata bilar. I Tyskland kan det dock bli problem. Jag har för mig att när Gunball 3000 gick genom Tyskland fick bilarna plocka bort numren för att få fortsätta. Vid rallytävlingar i Tyskland har arrangörer dispenser för de tävlande. Behövs inte i Sverige
Jag hittar i vart fall bilder på tyskregistrerade Herbie-replikor, och de har ju nummer 53 på dörren.
https://www.autobild.de/klassik/arti...e-5295028.html
https://www.yourfuncar.de/cars/vw-kafer-1300-herbie/
https://www.traumwerk.de/2022/01/16/...n-kaefer-kult/

Dock vet jag inte riktigt vad som står i artiklarna då jag inte förstår tyska så bra, men det vore ju störtlöjligt om t.ex. en sådan Herbie-kopia inte fick framföras på allmän väg i Tyskland pga numret!

Jag som förresten har eventuella planer på bilsemester i Europa nästa år. Vad händer i praktiken om jag kommer till gränsen mellan Danmark och Tyskland och har nummer lackerade på dörrarna?
Måste jag täcka dörrarna med några wellpapp-bitar?
I så fall skulle jag tappa lusten att ens åka in i landet, tar då hellre en färja från Sverige till Polen och kör en omväg runt Tyskland.
Citera
2023-08-24, 14:05
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Jag frågade för massa år sedan min farbror, som tävlade i en Amazon på 60-talet.

Enligt honom var numren lagliga i sverige, men det var bilsportorganisationerna som krävde att dom togs bort på tävlingsbilarna när dom körde på allmän väg.

Fick ingen förklaring varför.

LL
Detta är ungefär vad jag läst mig till nu. En regel endast inom bilsporten - således är det inget förbud som finns i svensk lag, och berör inte ett par vanliga bruksbilar i trafik.
Citera
2023-08-24, 14:24
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bentayga
Tänk på att takboxar är E märkta, och andra märkningar.
Krocktestade och godkända, de är formade så att människan inte kan sågas i bitar
de är även vindtestade i tunnel och allt möjligt , en del godkännande och tester utförda
även av myndighet har de blivit godkända innan de sätts i produktion.

Samma gäller yrkesljusramper, de går ganska lätt sparka loss. Riva ner.
De är gjorda så för att inte kunna krossa människor vi påkörning, de har speciella fästen.
Godkända, och kräver oftas yrkes licens, intyg även.

Långsamt gående fordon som traktorer och liknande har inga krav dock.

En sådan här rally lampa är just till rally.
de är inte typgodkända till väg.

Det kunde bli lagligt om någon gjorde dom lagliga, godkända med ett fäste som inte innebär fara för
liv vid påkörning, att de skulle gå av då.

Att köpa en e godkänd lampa, extra ljus är laglig ha i fronten. Under huvkanten.
För det gör ingen skillnad nästan ändå vid påkörning, då själva fronten är farlig.
Men om någon är alert och hoppar upp och gör en snygg rullning över bilen så ska den ha chans att överleva.
Då får inga enorma spoilers finnas som inte är typgodkända för bilen, dvs sakerna måste vara
perfekt tillverkade för att knäckas vid visst tryck och liknande.
Därför blir många eftermarknads vingar inte godkända. Fästen och formen , allt är dödligt

Om ni hittar en godkänd rätt tillverkad taklampa som en saftblandare eller liknande blir det lagligt.
Men ingen har nog tillverkat en sådan godkänd rallylampa.
Sökljus är även de specielt byggda och godkända.
Man får inte hejvilt bygga egen lösning och valfri ljus, det blir inte lagligt

det måste vara en original produkt med typ godkänning och märkningar.
D.V.S inget hemma mek ovanför huv kant

som sagt, hör av er till myndigheter, och svensk bilprovning så får ni höra att det jag skrivit nu stämmer

TS du måste hitta en godkänd sådan lampa, men det finns nog ingen som tillverkat en tyvärr.
Det skulle vara möjligt. men sådant kostar pengar, få typgodkänt produkter, mkt med det där.

Ingen har typgodkänd tak extra ljus vad jag vet.
Finns endast signal och utryckningslampor vad jag vet som godkänts.
Eventuelt kan vissa ledbars ( extraljus till tak ) vara godkända , låga med special fästen som
kan gå av vid olycka, alltså testade och godkända produkter med märkning.
Men de flesta är bara till offroad, arbetsmaskiner, eller till montering på kofångaren.

Dom godkända går på över 6-8 tusen. Med godkända fästen och märkningar.
De ifrån kina för 1500kr är inte gatulegal oftast.

Så när jag spänner fast lite plankor på takräckena så är de olagligt, då det inte sitter med "Specialfästen" som lossnar när en fotgängare rullar över bilen?

För takräckena lossnar inte jag jag säga.
Citera
2023-08-24, 14:26
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Detta är ungefär vad jag läst mig till nu. En regel endast inom bilsporten - således är det inget förbud som finns i svensk lag, och berör inte ett par vanliga bruksbilar i trafik.

Rullar en Herbi-bil med nummer på sidan i trakten där jag bor, och gjort i många år, så den besiktigas uppenbarligen så. (det är lackade nummer, inga klistermärken)
Citera
2023-08-24, 14:32
  #44
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Jag äger två bilar av modeller som hade framgångar i rallytävlingar på 50- och 60-talen. Jag är även spekulant på en tredje bil av en modell som har liknande historia.
Detta skulle innebära tre hyfsat jämnåriga bilar i ungefär samma kulör. En av dem är dessutom helt nylackerad.

Jag fick en idé om att förse dessa bilar med dekaler i form av tävlingsnummer på dörrarna, och stort förkromat extraljus på taket, som en homage till rallyframgångarna.

Jag har dock läst om att det skulle vara böter på att köra omkring med tävlingsnummer på en bil i vanlig trafik, av oklar anledning. Jag lyckas inte hitta något konkret svar på detta, men jag tycker det låter som trams. Varför skulle man inte få dekorera bilen efter behag (så länge det inte är en olaglig symbol, som t.ex. ett hakkors)?
Om det skulle vara förbjudet för att det kan hetsa folk att vilja tävlingsköra så borde ju fartränder, kjolpaket och allmänt sportig design vara förbjudet också.
Jag kan inte tänka mig att nummer på dörren skulle vara olagligt, men vore tacksam om någon här har konkret information.

Sedan har vi ju den här lyktan då. Som ett vanligt extraljus, fast monterat på taket (lär kanske ha några i fronten också).
Finns något förbud mot att ha en fungerande lykta uppe på taket? I så fall kan man ju ha den urkopplad och låta den vara rent skådebröd.
Har svårt att tro att den kan anses skada fotgängare när det sitter ända uppe på taket?

Här är några bilder som illustrerar det jag menar:
https://www.carmodel.com/revell/0891...lly-1964/22826

Tack på förhand.
Hur i helfete skulle det kunna vara olagligt att köra med nummerlapparna klistrade på bilen?

Jag gjorde det hela tiden under slutet på 1970-talet, and beyond. (Grupp 2 V4 SAAB).

Heeelt jävla hjärndöd tråd.
Citera
2023-08-24, 14:57
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Hur i helfete skulle det kunna vara olagligt att köra med nummerlapparna klistrade på bilen?

Jag gjorde det hela tiden under slutet på 1970-talet, and beyond. (Grupp 2 V4 SAAB).

Heeelt jävla hjärndöd tråd.
Jag tycker det är onödigt att häva ur sig spydigheter för att man har en enkel frågeställning. Vi har kommit fram till att det hela var ett missförstånd; jag läste i ett motormagasin för längesedan att man ej fick ha tävlingsnummer på bilar på allmän väg.
Dock gällde det tydligen endast bilar som används i rally och racing. Inte enligt svensk lag, utan enligt en regel stiftad av något bilsportförbund, och inget som gäller mina vanliga bruksbilar.
Citera
2023-08-24, 14:58
  #46
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Jag tycker det är onödigt att häva ur sig spydigheter för att man har en enkel frågeställning. Vi har kommit fram till att det hela var ett missförstånd; jag läste i ett motormagasin för längesedan att man ej fick ha tävlingsnummer på bilar på allmän väg.
Dock gällde det tydligen endast bilar som används i rally och racing. Inte enligt svensk lag, utan enligt en regel stiftad av något bilsportförbund, och inget som gäller mina vanliga bruksbilar.
OK, vad skrev jag som var fel, menar du?
Citera
2023-08-24, 15:06
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
OK, vad skrev jag som var fel, menar du?
"Heeelt jävla hjärndöd tråd."
Citera
2023-08-24, 15:09
  #48
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
"Heeelt jävla hjärndöd tråd."
OK? Jaaaa kanske var jag hjärndöd när jag körde omkring men min gamla V4 med nummerlappar på sidorna?

Eller vad fan menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in