Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-15, 14:03
  #97
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
https://www.aljazeera.com/
"In a statement read out on national television late on Sunday, a spokesman for Niger’s military laid out the charges against Bazoum as “high treason and undermining the internal and external security” of the country."
Vem ska man tro på? Var det inte stöd i bekämpningen av terror-oganisationen Boko haram som USA gav stöd till Niger? Eller är det bara svepskäl för att komma åt uranium i landet? ECOWAS står på USA's sida eller? Är de för eller emot Ryssland? Kina?
Undrar hur detta kommer sluta..

Det är väl en klassiker för militärkupper, att anklaga den avsatte presidenten för förräderi.
Hur många militärkupper har Afrika haft sedan de fick självständighet?
Citera
2023-08-16, 11:23
  #98
Avstängd
Intressant intervju för att förstå bakgrunden till krisen i Niger
De västafrikanska länderna har på senare år haft problem med islamiska terrorister som man anser har importerats från MÖ som AlQaida m.fl.
USA och Frankrike har militärbaser i dessa länder men de verkar inte göra någon skillnad i kampen mot terrorismen.
Niger, Mali, Burkina Faso upplever att de fortfarande är koloniserade av Frankrike och vill motarbeta det inflytandet.
Over 20 Countries In Africa Have Military Bases Of Foreign Countries - Dr. Constance Ikokwu
https://www.youtube.com/watch?v=TLkIdap9faU (nigeriansk/engelsk nyhetskanal)
Här redogör militärjuntan i Niger varför de agerat bl,a, tar de upp att störtandet av Libyens regim ledde till instabilitet i Västafrika
Burkina Faso & Mali Reps Arrive in Niger: We Won’t Accept Repeat of NATO’s Libya Adventure
https://www.youtube.com/watch?v=ETnP5nGtPS0

Det talar för att ECOWAS inte kommer att intervenera militärt i Niger.
Citera
2023-08-17, 12:34
  #99
Medlem
En märkligt tyst tråd då västafrika är viktigt för Europa och framför allt Frankrike. Vi har förlorat Ryssland som billig råvaruleverantör och nu ser vi ut att förlora Afrika. Det ser mörkt ut för Europa men vi har oss själva att skylla då vi inte utvecklat den afrikanska kontinenten utan överlåter det till Kina och Ryssland.

Det är intressant vad folket i Niger egentligen tycker då The Economist nu gjort en undersökning. Man undrar hur Bazoum egentligen kunde bli president i Niger men så är det ju "demokrati" som väst infört.

44% av folket tycker militärjuntan ska vara kvar tills det blir nyval och 34% längre. 79% stödjer alltså kuppen.

Vad det gäller tillit så litar över 60% på Ryssland, fler än alla andra tillsammans inklusive FN. Ett totalt misslyckande av väst i Afrika.

Vi får väl se om väst och FN respekterar folkviljan i Niger eller om de demokratiska frihetsbomberna faller igen.

After Niger’s coup, the drums of war are growing louder
https://www.economist.com/middle-eas...growing-louder
Citera
2023-08-17, 22:58
  #100
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
En märkligt tyst tråd då västafrika är viktigt för Europa och framför allt Frankrike. Vi har förlorat Ryssland som billig råvaruleverantör och nu ser vi ut att förlora Afrika. Det ser mörkt ut för Europa men vi har oss själva att skylla då vi inte utvecklat den afrikanska kontinenten utan överlåter det till Kina och Ryssland.

Det är intressant vad folket i Niger egentligen tycker då The Economist nu gjort en undersökning. Man undrar hur Bazoum egentligen kunde bli president i Niger men så är det ju "demokrati" som väst infört.

44% av folket tycker militärjuntan ska vara kvar tills det blir nyval och 34% längre. 79% stödjer alltså kuppen.

Vad det gäller tillit så litar över 60% på Ryssland, fler än alla andra tillsammans inklusive FN. Ett totalt misslyckande av väst i Afrika.

Vi får väl se om väst och FN respekterar folkviljan i Niger eller om de demokratiska frihetsbomberna faller igen.

After Niger’s coup, the drums of war are growing louder
https://www.economist.com/middle-eas...growing-louder

Fast med all respekt, nu blandar du ju äpplen och päron. Kärnkraften kommer inte drabbas av uranbrist på samma sätt som gastillförseln och oljeförsörjningen blev skakig i Europa efter ukrainakriget och sanktionerna. Inget kärnkraftverk har hittills behövt stänga eller sakta ner pga uranbrist. Vi har inte brist på uran.
Det luriga här är ju pipelinen från Biafra i Nigeria som går genom Niger.

Opinionsundersökningar i underutvecklade politiskt turbulenta länder är ju alltid knepiga. Jag hade varit lite varsam med att påstå att kuppen är i samklang med Nigers ”folkvilja”. Jag säger inte att de inte kan stämma, folk har ofta puckade åsikter, jag säger bara att man bör vara skeptisk här.

BBC Focus On Africa intervjuade en afrikansk professor i internationella relationer som påpekade hur Bazoum lovat en hel del saker under valrörelsen han rimligtvis måste förstått varit helt omöjliga. Så helt klanderfri är han såklart inte. En viktig motkandidat uteslöts dessutom pga tidigare dömd för ”baby trafficking” (så jävla afrikanskt). Men Bazoum vann faktiskt valet 2020, tråkigt för Nigerierna att de är lättlurade men jag tror de flesta hade föredragit att rösta ut honom i nästa val framför en statskupp med all skit det för med sig.
__________________
Senast redigerad av Smutz 2023-08-17 kl. 23:01.
Citera
2023-08-17, 23:42
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Fast med all respekt, nu blandar du ju äpplen och päron. Kärnkraften kommer inte drabbas av uranbrist på samma sätt som gastillförseln och oljeförsörjningen blev skakig i Europa efter ukrainakriget och sanktionerna. Inget kärnkraftverk har hittills behövt stänga eller sakta ner pga uranbrist. Vi har inte brist på uran.
Det luriga här är ju pipelinen från Biafra i Nigeria som går genom Niger.

Opinionsundersökningar i underutvecklade politiskt turbulenta länder är ju alltid knepiga. Jag hade varit lite varsam med att påstå att kuppen är i samklang med Nigers ”folkvilja”. Jag säger inte att de inte kan stämma, folk har ofta puckade åsikter, jag säger bara att man bör vara skeptisk här.

BBC Focus On Africa intervjuade en afrikansk professor i internationella relationer som påpekade hur Bazoum lovat en hel del saker under valrörelsen han rimligtvis måste förstått varit helt omöjliga. Så helt klanderfri är han såklart inte. En viktig motkandidat uteslöts dessutom pga tidigare dömd för ”baby trafficking” (så jävla afrikanskt). Men Bazoum vann faktiskt valet 2020, tråkigt för Nigerierna att de är lättlurade men jag tror de flesta hade föredragit att rösta ut honom i nästa val framför en statskupp med all skit det för med sig.
Jag vet inte var jag skrivit om kärnkraft eller äpplen men klart är att råvarupriser kommer att öka främst för Frankrike. Det landet betalade inte många kronor för uranet och man får anta inte heller för guld och annat, det är ju det som numera är kolonialism och inte slavhandel. Man bombade bort Libyen och fick en orsak att öka den militära närvaron med ursäkten att jaga terrorister (som mnan själva skapade) och det håller länderna i Afrika nere utvecklingsmässigt. Afrika börjar tröttna på detta nu.

Som tur är har vi Kazakstan så vi får hoppas att det håller sig lungt där nu då rysk uran inte duger.
Uranpriset rusar efter oroligheter i Kazakstan
https://www.di.se/nyheter/uranpriset...r-i-kazakstan/

Vi i väst får väl ge miljörörelsen fingret i framtiden och gräva uran själva och förstöra vårt dricksvatten.

Ja oljeledningen genom Niger blir ett problem för Europa och den skulle ju utvecklas också för gas. Du ser det här med att vi ska ge upp fossila bränslen är bara ett skuggspel av makten som tjänar stora pengar på bränslen och skatter.

Nu var det väst och The Economist som genomförde undersökningan av folkviljan. Varför skulle den viljan vara "puckad"? För att slavarna inte lyder?

Jag känner inte till mycket om valet av Bazoum 2020 och Nigers demokrati men den presidenten var lojal till Frankrike och väst i övrigt trots plundringen av landet. Frankrike har trots teknik och pengar inte byggt ett enda kärnkraftverk där så Niger importerar el från en annan lydstat, Nigeria. Nu får väl befolkningen i Niger hoppas på att Ryssland bygger kärnkraftverk där så dom får egen el.

Folket där är knappast mer lättlurade än oss svenskar då det kommer till val men nu har man tydligen tröttnat.

En statskupp 2014 i Ukraina = bra, en statkupp 2023 i Niger = dåligt. Men visst, Ukraina lider nu och kanske Niger också kommer att få göra det.
Citera
2023-08-18, 00:10
  #102
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag vet inte var jag skrivit om kärnkraft eller äpplen men klart är att råvarupriser kommer att öka främst för Frankrike. Det landet betalade inte många kronor för uranet och man får anta inte heller för guld och annat, det är ju det som numera är kolonialism och inte slavhandel. Man bombade bort Libyen och fick en orsak att öka den militära närvaron med ursäkten att jaga terrorister (som mnan själva skapade) och det håller länderna i Afrika nere utvecklingsmässigt. Afrika börjar tröttna på detta nu.

Som tur är har vi Kazakstan så vi får hoppas att det håller sig lungt där nu då rysk uran inte duger.
Uranpriset rusar efter oroligheter i Kazakstan
https://www.di.se/nyheter/uranpriset...r-i-kazakstan/

Vi i väst får väl ge miljörörelsen fingret i framtiden och gräva uran själva och förstöra vårt dricksvatten.

Ja oljeledningen genom Niger blir ett problem för Europa och den skulle ju utvecklas också för gas. Du ser det här med att vi ska ge upp fossila bränslen är bara ett skuggspel av makten som tjänar stora pengar på bränslen och skatter.

Nu var det väst och The Economist som genomförde undersökningan av folkviljan. Varför skulle den viljan vara "puckad"? För att slavarna inte lyder?

Jag känner inte till mycket om valet av Bazoum 2020 och Nigers demokrati men den presidenten var lojal till Frankrike och väst i övrigt trots plundringen av landet. Frankrike har trots teknik och pengar inte byggt ett enda kärnkraftverk där så Niger importerar el från en annan lydstat, Nigeria. Nu får väl befolkningen i Niger hoppas på att Ryssland bygger kärnkraftverk där så dom får egen el.

Folket där är knappast mer lättlurade än oss svenskar då det kommer till val men nu har man tydligen tröttnat.

En statskupp 2014 i Ukraina = bra, en statkupp 2023 i Niger = dåligt. Men visst, Ukraina lider nu och kanske Niger också kommer att få göra det.

Du skrev att vi förlorat Ryssland som billig råvaruleverantör och då antog jag naturligtvis att det främst var gas och olja du syftade på. Uranpriset får gärna rusa lite mer, jag är personligen ganska tungt investerad i uranbrytningsbolag. Det kommer dock inte påverka elpriset på samma sätt som fossila energislag, själva uranet är en mycket liten kostnad i sammanhanget. Visst är guld en viktig export för både Ryssland och Niger men det är ju inte heller det den här konflikten handlar om.

Det spelar ingen roll att en västerländsk tidning beställt undersökningen. Det saknas tillförlitlig statistik för att kunna göra ett representativt urval och vi kan inte vara säkra på att människor vågar uttrycka vad de verkligen tycker när de lever under en militärjunta.

Och ja, det är skitpuckat att föredra en statskupp över ett demokratiskt maktskifte.

Det vore ballt om någon kunde bygga ett kärnkraftverk i Niger men jag tror nog inte att de har infrastrukturen som krävs för att få ut juicen till bostäder och industrier. Det finns ju ett skäl till att bara Sydafrika har reaktorer och det handlar inte om huruvida det är Väst, Ryssland eller Kina som drar i trådarna.

Jag tänker inte tjafsa om Ukraina i den här tråden. Det finns ett helt underforum för sådan gyttjebrottning.

Tror du att det blir skarp militär konflikt över Niger? Det tror inte jag.
Citera
2023-08-19, 11:08
  #103
Medlem
DonaldBidens avatar
Utan invasion är det ju bara en massa tråkigt tjafs, när ska kriget starta egentligen?
Citera
2023-08-19, 17:24
  #104
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Utan invasion är det ju bara en massa tråkigt tjafs, när ska kriget starta egentligen?

Du får ha lite tålamod. Ett storkrig med dussintals länder inblandade drar du inte igång på en eftermiddag bara sådär, inte ens i Afrika.

I väntan på kriget (som jag fortfarande inte tror kommer) kan du bildgoogla skönheten ”Super Tucano”. Mali och Burkina Faso har omplacerat ett par sådana från sina mycket små flygvapen för att stärka upp Nigers försvar.
https://www.aa.com.tr/en/africa/mali...ntion/2971456#

Det är en vacker maskin tycker jag men Nigeria har ju fortfarande fler än dem. Samt ett gäng kinesiska jetplan. Jag vet inte hur det står till på luftvärnssidan hos någon av sidorna.
Citera
2023-08-26, 05:14
  #105
Medlem
Svärjes avatar
--
__________________
Senast redigerad av Svärje 2023-08-26 kl. 05:22.
Citera
2023-08-26, 05:21
  #106
Medlem
wwrs avatar
Den franske ambassadören skickas hem av den nya regimen, som sagt.

"Macron, säg åt dina hundvalpar att åka hem." står det på demonstranternas plakat

https://www.theguardian.com/world/20...-leave-country

Undrar hur detta kommer att gå.

Om ambassadören lyder ordern så godkänner han indirekt den nya regimens auktoritet. Få se om han åker för sin egen säkerhets skull och hur fransmännen formulerar det.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-08-26 kl. 05:30.
Citera
2023-08-28, 11:50
  #107
Medlem
wwrs avatar
Nigererna vill kasta ut den franske ambassadören. Andra västländer verkar de inte ha något emot. Nu har de stängt av el, vatten och leveranser till den franska ambassaden. De vill att "Macrons hundvalp" skall åka hem, som demonstranterna uttryckte det. Demonstranter stormade även en fransk militärbas med skyltar där det stod "Ned med Frankrike".

Få se vad detta leder till.

https://www.aa.com.tr/en/africa/nige...eports/2977385

En möjlighet kan vara att detta är en riggad statskupp för att försöka motivera ökning av franska och andra globala trupper i landet. Svårbedömt ännu. Men grannländerna verkar inte pigga på att gå in och kasta ut militären som nu har makten.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-08-28 kl. 12:05.
Citera
2023-08-28, 22:57
  #108
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nigererna vill kasta ut den franske ambassadören. Andra västländer verkar de inte ha något emot. Nu har de stängt av el, vatten och leveranser till den franska ambassaden. De vill att "Macrons hundvalp" skall åka hem, som demonstranterna uttryckte det. Demonstranter stormade även en fransk militärbas med skyltar där det stod "Ned med Frankrike".

Få se vad detta leder till.

https://www.aa.com.tr/en/africa/nige...eports/2977385

En möjlighet kan vara att detta är en riggad statskupp för att försöka motivera ökning av franska och andra globala trupper i landet. Svårbedömt ännu. Men grannländerna verkar inte pigga på att gå in och kasta ut militären som nu har makten.

Det tror jag är långsökt. Så som jag förstod det var gamla presidenten mycket positiv till de utländska trupperna (de hade jag också varit om mitt land vore nedlusat med bindgalna islamister). I den kontexten upplevdes det nog som att Frankrike gjorde Niger en tjänst.

Med det sagt är det såklart massa skit bakom kulisserna här utöver ryssarnas inblandning. Det finns alltid någon som vill vara kalif istället för kalifen och nu uppenbarade sig ett läge helt enkelt.

Det här blir nog en ”kall” konflikt tills det blir tydligare hur det går i Ukraina och vilket engagemang i Afrika som kan förväntas från Ryssland och väst när krutröken där lagt sig. En tillbakakaka-kupp är också fullt tänkbar och förmodligen något både ECOWAS och väst skulle föredra framför en regelrätt invasion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in