Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-08, 00:38
  #325
Medlem
Hade det inte kunnat vara ganska kul att vara spelledare på en rollspelsklubb, inte hemma med dina kompisar och det är just sådana där genusinfekterade som spelar istället?

Så gör man kvinnliga karaktärer/fiender spelarna stöter på till petita söta men storbystade magiker i bikini, män till muskulösa krigare med stridsklubbor och draken är svart, impulsiv, korkad och våldsam. Liksom pressar in så mycket som kan tänkas provocera sådana människor man kan utan att säga det rakt ut.
Citera
2023-04-15, 13:58
  #326
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Hade det inte kunnat vara ganska kul att vara spelledare på en rollspelsklubb, inte hemma med dina kompisar och det är just sådana där genusinfekterade som spelar istället?

Så gör man kvinnliga karaktärer/fiender spelarna stöter på till petita söta men storbystade magiker i bikini, män till muskulösa krigare med stridsklubbor och draken är svart, impulsiv, korkad och våldsam. Liksom pressar in så mycket som kan tänkas provocera sådana människor man kan utan att säga det rakt ut.
Slutar bara med att de lämnar spelbordet. Jag skulle inte slösa tid på att skriva ett scenario och förbereda saker enbart i syfte att provocera personer jag inte känner.

Då lägger jag hellre tiden på att umgås med folk som jag vill umgås med och vice versa.
Citera
2023-05-04, 10:29
  #327
Medlem
ZtaffanZtarBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U.Yojimbo
Ja, ungefär som rubriken säger.

Efter att ha fått nostalgiryck och kollat upp lite gamla rollspelsrävar så såg jag mig lite runt på nätet för att se vad som sker i den svenska rollspelsvärlden nu för tiden. Det fanns en hel del kul för någon som var med på 80/90-talet, men genomgående är att hela "branschen" är så fullsmockad med antingen genusdårar, eller aspergernördar som är livrädda för och/eller få hoppas ligga med genusdårarna, att det blir i princip oläsbart för någon som inte är indoktrinerad.

De enda undantagen jag hittat är Anders Blixt och Erik Granströms bloggar, och där verkar det mer röra sig om brist på intresse för att "problematisera" än att de egentligen har en annan grundsyn.

I engelska och amerikanska kretsar verkar det inte alls vara lika illa; där är det mer undantag än regel att skribenter för räknelista över könsdelar på karaktärer och det blir sällan lika höga gallskrik över frånvaron av bögar under ett grottröj.

Finns det några ställen där man kan läsa om / diskutera svenska rollspel utan att behöva utsättas för dylikt trams?

Har inte läst igenom tråden, men jag kan hålla med till viss del om att rollspelen har blivit mer politiskt laddad, kanske inte specifikt med genus bara. Även om jag i princip är emot det, t.ex varför D&D kände sig tvungna att backa från ordet race, känner jag att det väl bara är ett så stort problem som din egen grupp gör det till?

Sen ska det sägas att rollspelen kanske var lite problematiska i början då det väldigt uppenbart var skrivet av och för män med begränasde andra sociala kontakter där man kanske framhävde mycket som inte behövde framhävas. Så om man kommer från den bakgrunden (vilket jag inte gör, började rollspela typ 2008) kan jag väl förstå att det känns lite extra i och med att det är en stor förändring från vad man var van vid, speciellt om man kommer tillbaka till hobbyn under "rollspelsboomen" de senaste åren.

Jag tror egentligen det är ganska få personer som klagar på en "avsaknad av bögar" högljutt i spel, men att en stor del av dem som gör det hörs. Så att säga att hela rollspelshobbyn bara är full med genusdårar eller aspar är som att säga att flashback bara är full av inkompetenta nazister och lågbegåvade fascister, för att det är dem som är mest högljudda och vad folk utifrån främst associerar flashback med. Det ska väl också tilläggas att det faktum att det är en avsaknad av diversifiering av spel är ju direkt skadligt för en vara som nu är såpas populär då den tilltalar till en mindre grupp personer, så ju mer inklusivt det är desto fler potentiella kunder. Den lilla stötta grupp som inte spelar på grund av detta står nog i minoritet mot de som känner sig lockade in av spelet.

Slutligen så måste jag fråga hur kul är egentligen din rollspelsvärld om den inte innehåller kvinnor med makt, hbtq personer, olika raser osv. Att ha en inkluderande och mångfacetterad värld att spela i måste väl göra det direkt roligare? Dessutom gör sånt världen mer relaterbar och lätt att sjunka in i då den är mer lik verkligheten och vår faktiska historia.
Citera
2023-05-04, 17:08
  #328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZtaffanZtarBoy
Har inte läst igenom tråden, men jag kan hålla med till viss del om att rollspelen har blivit mer politiskt laddad, kanske inte specifikt med genus bara. Även om jag i princip är emot det, t.ex varför D&D kände sig tvungna att backa från ordet race, känner jag att det väl bara är ett så stort problem som din egen grupp gör det till?

Sen ska det sägas att rollspelen kanske var lite problematiska i början då det väldigt uppenbart var skrivet av och för män med begränasde andra sociala kontakter där man kanske framhävde mycket som inte behövde framhävas. Så om man kommer från den bakgrunden (vilket jag inte gör, började rollspela typ 2008) kan jag väl förstå att det känns lite extra i och med att det är en stor förändring från vad man var van vid, speciellt om man kommer tillbaka till hobbyn under "rollspelsboomen" de senaste åren.

Jag tror egentligen det är ganska få personer som klagar på en "avsaknad av bögar" högljutt i spel, men att en stor del av dem som gör det hörs. Så att säga att hela rollspelshobbyn bara är full med genusdårar eller aspar är som att säga att flashback bara är full av inkompetenta nazister och lågbegåvade fascister, för att det är dem som är mest högljudda och vad folk utifrån främst associerar flashback med. Det ska väl också tilläggas att det faktum att det är en avsaknad av diversifiering av spel är ju direkt skadligt för en vara som nu är såpas populär då den tilltalar till en mindre grupp personer, så ju mer inklusivt det är desto fler potentiella kunder. Den lilla stötta grupp som inte spelar på grund av detta står nog i minoritet mot de som känner sig lockade in av spelet.

Slutligen så måste jag fråga hur kul är egentligen din rollspelsvärld om den inte innehåller kvinnor med makt, hbtq personer, olika raser osv. Att ha en inkluderande och mångfacetterad värld att spela i måste väl göra det direkt roligare? Dessutom gör sånt världen mer relaterbar och lätt att sjunka in i då den är mer lik verkligheten och vår faktiska historia.

Jo, har hört mer folk klaga på avsaknad av möjlighet att bajsa samt obefintliga avståndsvapen än på bögar.

Sen är det så klart synd när det blir en massa petiga metaregler för hur ett rollspel ska utformas och vad som får / måste vara del av dem...
__________________
Senast redigerad av Svansjagarn 2023-05-04 kl. 17:10.
Citera
2023-09-10, 15:37
  #329
Avstängd
Problemet med Sverok och dess föreningar är att det sitter oftast rätt feta män mellan 25-40 som aldrig har förstår sig på det där med begreppet "hel och ren"

En jävla massa svettlukt och odörer.

Utöver det pratar de alltid om att synliggöra deras intresse men vägrar att göra konkreta åtgärder. Det är inte så jävla svårt att förflytta sina rollspelskvällar på ett cafe med ändamålet att lära ut.
Citera
2023-09-11, 12:09
  #330
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Svar ja
Citera
2023-09-12, 22:40
  #331
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZtaffanZtarBoy
Har inte läst igenom tråden, men jag kan hålla med till viss del om att rollspelen har blivit mer politiskt laddad, kanske inte specifikt med genus bara. Även om jag i princip är emot det, t.ex varför D&D kände sig tvungna att backa från ordet race, känner jag att det väl bara är ett så stort problem som din egen grupp gör det till?

Sen ska det sägas att rollspelen kanske var lite problematiska i början då det väldigt uppenbart var skrivet av och för män med begränasde andra sociala kontakter där man kanske framhävde mycket som inte behövde framhävas. Så om man kommer från den bakgrunden (vilket jag inte gör, började rollspela typ 2008) kan jag väl förstå att det känns lite extra i och med att det är en stor förändring från vad man var van vid, speciellt om man kommer tillbaka till hobbyn under "rollspelsboomen" de senaste åren.

Jag tror egentligen det är ganska få personer som klagar på en "avsaknad av bögar" högljutt i spel, men att en stor del av dem som gör det hörs. Så att säga att hela rollspelshobbyn bara är full med genusdårar eller aspar är som att säga att flashback bara är full av inkompetenta nazister och lågbegåvade fascister, för att det är dem som är mest högljudda och vad folk utifrån främst associerar flashback med. Det ska väl också tilläggas att det faktum att det är en avsaknad av diversifiering av spel är ju direkt skadligt för en vara som nu är såpas populär då den tilltalar till en mindre grupp personer, så ju mer inklusivt det är desto fler potentiella kunder. Den lilla stötta grupp som inte spelar på grund av detta står nog i minoritet mot de som känner sig lockade in av spelet.

Slutligen så måste jag fråga hur kul är egentligen din rollspelsvärld om den inte innehåller kvinnor med makt, hbtq personer, olika raser osv. Att ha en inkluderande och mångfacetterad värld att spela i måste väl göra det direkt roligare? Dessutom gör sånt världen mer relaterbar och lätt att sjunka in i då den är mer lik verkligheten och vår faktiska historia.

Vad tillför HBTQ-temat i en rollspelsvärld?
Citera
2023-09-13, 08:59
  #332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZtaffanZtarBoy

Slutligen så måste jag fråga hur kul är egentligen din rollspelsvärld om den inte innehåller kvinnor med makt, hbtq personer, olika raser osv. Att ha en inkluderande och mångfacetterad värld att spela i måste väl göra det direkt roligare? Dessutom gör sånt världen mer relaterbar och lätt att sjunka in i då den är mer lik verkligheten och vår faktiska historia.


Nej. Jag rollspelar knappt längre och har aldrig gjort det i Sverige med svenskar live.
Hursomhelst hade jaga bara tappat inlevelsen och hellre skippat skiten om nu en massa nymodernigheter ska importeras.

Om dessa dessutom ska in i en värld som utspelar sig i säg 1200-talets Arabia eller 900-talets Vikinga Sverige så förstör det hela världen. Däremot kan detta ha sin plats i en cyberdystopi, och då gärna draget till 11/10 då folk förmodligen bara mer kommer att kämpa med sin identitet och hitta sin plats i en globaliserad, digitaliserad, hyperverklighet.


Vad folk och speciellt exempelvis datorspelsutvecklare inte verkar fatta längre är att rollspelande handlar om att prova på och leva sig in i nya världar och andra roller än sig själv, även om det där att rollspela just sig själv i en annan värld är en grej också. Men generellt så borde en svart kvinna kunna rollspela en svensk viking, man till och med, istället för att kräva just någon typ av POC status eller annat skit.
__________________
Senast redigerad av Transaktiv 2023-09-13 kl. 09:51.
Citera
2023-09-13, 13:41
  #333
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Problemet med Sverok och dess föreningar är att det sitter oftast rätt feta män mellan 25-40 som aldrig har förstår sig på det där med begreppet "hel och ren"

En jävla massa svettlukt och odörer.

Utöver det pratar de alltid om att synliggöra deras intresse men vägrar att göra konkreta åtgärder. Det är inte så jävla svårt att förflytta sina rollspelskvällar på ett cafe med ändamålet att lära ut.

Det är ju inte så att tjejerna som lirar rollspel är några heta porrbrudar heller. Blåhåriga kvinnor med osäkra pronomen, septumpiercing och kjol utanpå feta lår klädda i tights. Dessutom ska de alltid spela sig själva hela tiden. Feministalv. Feministriddare. Feministconquistador.
Citera
2023-09-23, 08:08
  #334
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Varför har rollspels/brädspel/figurspelshobbyn blivit ett Mecka för wokedårar ?

En frågeställning som väckts inom mig är att varför verkar det figurera så extremt mycket wokedårar och folk ifrån bokstavskulten och tomtar ifrån kulturvänstern inom spelhobbyn jämfört med andra hobbies , man ser ju inte blåhåriga transfeminister på hockeyrinken eller betacuckade vänstermän i garaget med en skiftnyckel i hand meckandes med motorn till en jänkare i samma utsträckning som man ser dom i spelhobbyn

Vad är det som får alla dessa dårar som tror på strukturell rasism och patriarkala maktstrukturer och postkolonialism och white guilt och att det finns en miljard könsidentiteter och att det är helt legitimt att identifiera som en lampskärm att söka sig till just spelhobbyn.

Vad är det med spelshobbyn som är så lockande för wokedårarna ?
__________________
Senast redigerad av Mr.Pizzarelli 2023-09-23 kl. 08:11.
Citera
2023-09-23, 09:05
  #335
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Fast idag vet vi att glasögonormarna med bebisansikten (tänk bubba i trailor boys) har autism och faktiskt tänker likadant. Framför allt letar de efter system att orientera sig efter så de kan utestänga verkligheten (de är ofta överkänsliga mot ljud/ljus/information och kan inte sovra bland intrycken).

Men du röstar väl på ANNie Lööf som när Jordan Peterson berättade hur den vetenskapliga litteraturen såg sa att "så tycker inte vi".
Du menar Bubbles i Trailer Park Boys?
Eftersom du inte ensk kan referera till en fiktiv figur antar jag att du inte har någon koll på verkligheten heller.

TS; jag tror att en anledning är att det under lång tid varit ett nördtillhåll för de utstötta och annorlunda. I de kretsarna har man traditionellt varit lite mer accepterande och tillåtande. Så när det börjar komma fler och fler blåhåriga transor som säger att det finns elva kön, så tas det emot med ett "jaha, så är det kanske, på planeten Glargorfph finns det ju fem".
Citera
2023-09-23, 10:01
  #336
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Problemet är dina fördomar. Du förutsätter att folk tycker och tänker på ett visst sätt utifrån deras utseenden vilket är ganska hjärndött.

Det är inte fördomar dock utan en empirisk verklighet .
Om du loggar in på ett av Sveriges större rollspelsforum där flera av Sveriges tongivande rollspelskreatörer hänger så är det uteslutande en wokevänsterhegemoni som råder där inne.

Det finns av egen erfarenhet betydligt fler wokedårar som bekänner sig till den intersektionella vänstern än det finns konservativa individer som röstar på SD inom spelhobbyn
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback