Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-14, 12:34
  #1
Medlem
Hej!

Vi måste snacka om damm, det förstör mitt liv.
Jag har fått det på hjärnan. (Inte bokstavligt talat…)

Hur mycket damm har ni i luften hemma?

Sådant som man ser bäst i solljus eller i lyset av en spotlight.

Jag förstår att det kommer från kläder, gardiner, soffor och andra textiler men varför hänger det alltid damm i luften?

Jag gjorde en test igår.
Jag hade varit ute i 2 tim och när jag kom hem så var det mörkt.
Jag tog en ficklampa (300 lumen) och lyste runt lite i lägenheten.
Det tog inte lång tid innan jag såg damm som dansade runt i luften i skenet från ficklampan.
Fönsterna var stängda och luftrenaren var avstängd så det var inget i lägenheten som ”rörde om” och yrde upp damm.

Mina frågor till er:

Hur mycket damm har ni i luften hemma?

Ser ni alltid damm i luften när solen ligger på?

Hur mycket damm tacklar lungorna?
Jag och mina barn går ju runt och andas i lägenheten stora delar av dagen.

Ingen av oss har dock några symptom som tur är.

(Jag har också tagit dammprover och det är inte asbest)

Är det vanligt att det alltid är damm i luften inne i en bostad? Sådant damm som man bäst ser i solljus..
__________________
Senast redigerad av TimmieStark 2023-09-14 kl. 13:12.
Citera
2023-09-14, 13:05
  #2
Avstängd
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Hej!

Vi måste snacka om damm, det förstör mitt liv.
Jag har fått det på hjärnan. (Inte bokstavligt talat…)

Hur mycket damm har ni i luften hemma?

Sådant som man ser bäst i solljus eller i lyset av en spotlight.

Jag förstår att det kommer från kläder, gardiner, soffor och andra textiler men varför hänger det alltid damm i luften?

Jag gjorde en test igår.
Jag hade varit ute i 2 tim och när jag kom hem så var det mörkt.
Jag tog en ficklampa (300 lumen) och lyste runt lite i lägenheten.
Det tog inte lång tid innan jag såg damm som dansade runt i luften i skenet från ficklampan.
Fönsterna var stängda och luftrenaren var avstängd så det var inget i lägenheten som ”rörde om” och yrde upp damm.

Mina frågor till er:

Hur mycket damm har ni i luften hemma?

Ser ni alltid damm i luften när solen ligger på?

Hur mycket damm tacklar lungorna?
Jag och mina barn går ju runt och andas i lägenheten stora delar av dagen.

Ingen av oss har dock några symptom som tur är.

(Jag har också tagit dammprover och det är inte asbest)

Är det vanligt att det alltid är damm i luften inne i en bostad? Sådant damm som man bäst ser i solljus..

Ja det är vanligt. Det är bl.a. hud och hår, och inte något du kan bli av med helt utan att ordna med en sluss in och skyddsdräkter.

Tillägg: Vill du göra något roligt av det så skaffa mikroskop och titta efter kvalster tillsammans med barnen.
Citera
2023-09-14, 13:07
  #3
Medlem
Denoms avatar
Det går inte att eliminera allt damm om man inte bor i ett labb dvs.
Citera
2023-09-14, 13:08
  #4
Medlem
Bubba00s avatar
Du får väl kommendera städtjänst? Och orsaka korsdrag, så får du in ny och fräsch luft, förutsatt att du inte bor granne med något kolkraftverk, ångmaskin eller motsvarande.
Citera
2023-09-14, 13:13
  #5
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Hej!

Vi måste snacka om damm, det förstör mitt liv.
Jag har fått det på hjärnan. (Inte bokstavligt talat…)

Hur mycket damm har ni i luften hemma?

Sådant som man ser bäst i solljus eller i lyset av en spotlight.

Jag förstår att det kommer från kläder, gardiner, soffor och andra textiler men varför hänger det alltid damm i luften?

Jag gjorde en test igår.
Jag hade varit ute i 2 tim och när jag kom hem så var det mörkt.
Jag tog en ficklampa (300 lumen) och lyste runt lite i lägenheten.
Det tog inte lång tid innan jag såg damm som dansade runt i luften i skenet från ficklampan.
Fönsterna var stängda och luftrenaren var avstängd så det var inget i lägenheten som ”rörde om” och yrde upp damm.

Mina frågor till er:

Hur mycket damm har ni i luften hemma?

Ser ni alltid damm i luften när solen ligger på?

Hur mycket damm tacklar lungorna?
Jag och mina barn går ju runt och andas i lägenheten stora delar av dagen.

Ingen av oss har dock några symptom som tur är.

(Jag har också tagit dammprover och det är inte asbest)

Är det vanligt att det alltid är damm i luften inne i en bostad? Sådant damm som man bäst ser i solljus..

När jag läste rubriken så trodde jag du skulle bygga en damm i trädgården😀

Bor du i en stad så tror jag du suger i dig mer och farligare damm när du är ute än när du sitter inne i din lägenhet.
Som tur är så är våra lungor väldigt tåliga så länge det inte är några större mängder farliga ämnen i dammet.

Du kan lugnt fortsätta njuta av ditt liv och andas som vanligt. Lev efter det gamla ordspråket, ”hellre lite damm i hörnorna än ett rent helvete” eller ”lite skit rensar magen”
Citera
2023-09-14, 13:13
  #6
Medlem
SnutteFia03s avatar
Du behöver inte oroa dig, det är inget bekymmer och fullt normalt med damm i luften i hemmet. Det mesta kommer från personerna som bor där.
__________________
Senast redigerad av SnutteFia03 2023-09-14 kl. 13:15.
Citera
2023-09-14, 13:16
  #7
Medlem
Det hade nog varit värre om det inte fanns något damm alls, då ni istället skulle börja bli allergiska och känsliga. Det är inte bra att städa för ofta, också en skön ursäkt för att vara lat. Finns det ens forskning som visar på att vanligt damm är skadligt?
Citera
2023-09-14, 13:47
  #8
Medlem
Jag vill tacka alla för era svar i tråden, men hur mycket damm har ni hemma?

Ser ni alltid damm som seglar i luften när solen ligger på?
Citera
2023-09-14, 13:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
När jag läste rubriken så trodde jag du skulle bygga en damm i trädgården😀

Bor du i en stad så tror jag du suger i dig mer och farligare damm när du är ute än när du sitter inne i din lägenhet.
Som tur är så är våra lungor väldigt tåliga så länge det inte är några större mängder farliga ämnen i dammet.

Du kan lugnt fortsätta njuta av ditt liv och andas som vanligt. Lev efter det gamla ordspråket, ”hellre lite damm i hörnorna än ett rent helvete” eller ”lite skit rensar magen”


Jag bytte namn på tråden.👍

Klarar lungorna att kvitta sig med damm som man andas in?

Var det anledningen till att folk med «dåliga» lungor fick plats på sjukhem ute på landet förr i tiden?
För att lungorna skulle få tid att återhämta sig?
Citera
2023-09-14, 14:22
  #10
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Jag bytte namn på tråden.👍

Klarar lungorna att kvitta sig med damm som man andas in?

Var det anledningen till att folk med «dåliga» lungor fick plats på sjukhem ute på landet förr i tiden?
För att lungorna skulle få tid att återhämta sig?

Luften i städer förr i tiden var så jävla dålig att det inte ens är jämförbart, det eldades i varje hus. Lite hushållsdamm är ingenting.
Citera
2023-09-14, 14:26
  #11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Jag bytte namn på tråden.👍

Klarar lungorna att kvitta sig med damm som man andas in?

Var det anledningen till att folk med «dåliga» lungor fick plats på sjukhem ute på landet förr i tiden?
För att lungorna skulle få tid att återhämta sig?

Förr i tiden så var miljön både ute och inne mycket sämre. Många värmde upp sina hus genom att elda och sen kan du bara räkna ut hur det blir om en stad som Stockholm börjar elda med ved. Även om befolkningen kanske bara var en femtedel så räcker det ändå. Ventilationen i husen var dessutom mycket sämre på den tiden och förbränningen på veden var säkerligen så där.

På detta kan man sen lägga till att folk sopade inne i sina hus då det inte fanns dammsugare, man förflyttade helt enkelt bara de stora sakerna till soptunnan medans allt finkornigt damm fortfarande fanns kvar i luften.

Vägar var sen också många gånger kullersten eller grusvägar beroende på hur centralt man bodde. Inte heller det var något som var enkelt att hålla rent.

Så vår miljö är mycket bättre idag men sen vette fan om det inte börjar bli lite för rent i våra hem med tanke på alla som är allergiska eller överkänsliga för olika typer av saker.

Hade en gammal kollega vars son mer eller mindre inte kunde gå utanför dörren pga allergi och astma. De köpte en lägenhet men då det bott en katt där många år tidigare så kunde de inte bo kvar utan fick sälja och istället köpa en helt nybyggd lägenhet där ingen bott innan. Kvinnan i familjen gjorde inte annat än att städa och feja hemma ska tilläggas. Så att ha för rent tror jag inte är lösningen heller.

Har man allergi så är den medicinska lösningen idag att man helt enkelt utsätts för det man är allergisk mot i små doser under kontrollerade former tills kroppen själv kan bygga upp ett försvar.
Citera
2023-09-14, 15:51
  #12
Medlem
NyaHenriksss avatar
Jag rekommenderar starkt en luftrenare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in