Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-09-13, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Herre gud vilket jävla dravel!

Om du blir avstängd här beror det på att du bryter mot reglerna.

Åsiktsregistrering är sen länge förbjudet i Sverige och ingen har blivit åtalad för sina åsikter eller känslor!

Du verkar ju helt blåst?

Kan du ge en källa på att "åsiktregistrering " är olaglig i Sverige?

Jag råkar bryta mot regler själv ibland, men för det mesta är jag medveten om "hur" man ska känna och tycka, speciellt ifall man vill vara PK.

VI som medborgare har ett ansvar, inte bara gentemot oss själva utan också vår omgivning, därför är det bra om man får yttra vad man vill, men det är absolut inte tillåtet i Sverige.

Så hur förklarar du att människor som kanske helst av allt bara vill föra en diskussion, blir åtalade för "hmf" och liknande, tycker du det är åsiktsfrihet?

Om jag öppet visade mina känslor skulle jag säkert bli inspärrad, går du runt ett rosa skimmer hela dagarna eller?

Blåst? Tack för den fina förolämpningen.
Citera
2023-09-13, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Man får utgå ifrån att Myndigheten för Psykologiskt Försvar är direkt involverad i hur Ukrainakriget ska vinklas i media. Rapporteringen i hela europa verkar vara väldigt likartad, så antingen beror det på statlig samkörning som sedan sprider sig till MSM eller så handlar det om en samkörning i media pga att de kopierar varandra både i artiklar och ställningstaganden.

Att inga kritiska röster får komma fram i officiell media är uppenbart. Krigshetsen i media kan leda till direkt väpnad konflikt som förintar oss. Ändå finns det ingen kritisk röst som undrar vad innihelvete ledarskapet sysslar med.

Har mina misstankar om att ukrainadårarna på Flashback kan vara en del av en påverkansoperation. De upprepar samma puckade fraser, samma puckade resonemang, dillar om västerländska Wunderwaffen osv. så att varenda tråd om Ukrainakriget förstörs. Kan iofs även bara vara vanliga svenska vänsterliberaler.

Det här var bland det bästa jag läst här på länge!

De stängde ner all media från Ryssland fort som tusan, själv blev jag matad med bilder från kriget från cnn, bbc och aljazeera som blev gratis i tre månader eller något...
Att ens närma sig andra, alternativa nyheter, verkar tydligen suspekt och jag har inte orkat med att hålla på med VPN eller liknande heller.

Allt vi gör på internet osv. går att hålla reda på om man vill och vanliga medborgare förlorar sin integritet och sitt privatliv eftersom det inte behövs mycket för att övervaka saker längre heller.

Om någon skulle vilja göra revolution mot något, blir de nog snart nerkämpade med någon av alla hundratusentals lagar, förordningar och övervakningsmetoder som redan finns.

Vem/vilka som ligger bakom denna allmänna övervakning och censur från början, det skulle jag vilja veta och i vilka syften... En bra förklaring vore på sin plats!
Citera
2023-09-13, 19:06
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peaceplease

Jag råkar bryta mot regler själv ibland, men för det mesta är jag medveten om "hur" man ska känna och tycka, speciellt ifall man vill vara PK.

VI som medborgare har ett ansvar, inte bara gentemot oss själva utan också vår omgivning, därför är det bra om man får yttra vad man vill, men det är absolut inte tillåtet i Sverige.

Så hur förklarar du att människor som kanske helst av allt bara vill föra en diskussion, blir åtalade för "hmf" och liknande, tycker du det är åsiktsfrihet?

Om jag öppet visade mina känslor skulle jag säkert bli inspärrad, går du runt ett rosa skimmer hela dagarna eller?

Åsiktsregistrering förbjöds redan 1975.

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85siktsregistrering
Citera
2023-09-13, 19:11
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:

Om någon skulle vilja göra revolution mot något, blir de nog snart nerkämpade med någon av alla hundratusentals lagar, förordningar och övervakningsmetoder som redan finns.

!

Och det tycker du är dåligt?

Alla länder kommer givetvis att ingripa och lagföra landsförrädare som försöker sig på att göra revolution.
Citera
2023-09-13, 19:27
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Jag vet ganska bra hur det fungerar på de stora tidningarnas redaktioner, och hur de påverkas av olika intressen och aktörer.

Ni som skriver i tråden och tror att redaktörerna har blivit tillsagda att enbart publicera positivt om Ukraina och negativt om Ryssland är helt fel ute. Det fungerar inte så, och skulle aldrig kunna fungera så i Sverige.

Även om en myndighet skulle lyckas hota en enstaka redaktion att skriva på ett visst sätt så skulle de aldrig ha en chans att få ens hälften av tidningarna att göra som de vill. Och medarbetare på de redaktioner som tystats skulle garanterat läcka och/eller göra revolt.

Nä, ni får helt enkelt leta andra orsaker till att det mest publiceras positivt om Ukraina och negativt om Ryssland.
Citera
2023-09-13, 19:30
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:

Ja, åsiktsregistrering är olagligt sedan en del år: https://sv.wikipedia.org/wiki/Åsiktsregistrering

Edit: var visst tvåa på den pucken.
Citera
2023-09-13, 19:31
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Vadå påtryckning? MPF och Media samarbetar ju öppet! Frågan är ju exakt hur mycket eller lite de påverkar media.
Fria oberoende media när staten och media samarbetar?
Det var intressant att höra. Har du en seriös källa att hänvisa till?
Citera
2023-09-13, 19:34
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Du har rätt till en viss del, men ingen sponsrar rena dumheter utan en agenda...

Det infördes ju för övrigt någon lag eller något om att man inte får "dissa" Sverige i media för att inte "förstöra våra förhållanden till andra stater" eller något liknande för inte så länge sedan.
Naturligtvis påverkar det yttrandefriheten mm...

Dessutom blir man "cancellad" om man inte håller sig inom "PK:s ramar"
Den lagen har jag då aldrig hört talas om. Den vore ett direkt brott mot grundlagen och yttrandefriheten, så det vore smått sensationellt om den fanns.

Har du en seriös källa om denna lag?
Citera
2023-09-14, 15:46
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Den lagen har jag då aldrig hört talas om. Den vore ett direkt brott mot grundlagen och yttrandefriheten, så det vore smått sensationellt om den fanns.

Har du en seriös källa om denna lag?

Det är uppenbarligen lagen om utlandsspioneri som åsyftas.

(FB) Ny grundlag som inskränker yttrandefriheten

Om uppgifter om Ukrainas krigföring är hemliga i förhållande till EU: s inblandning, t ex vad avser fakta om vapensystem osv så berörs de av vad som gäller för utlandsspioneri.

Hur och i vilken utsträckning ryssarna förstört eller försvarar sig mot olika vapen kan mycket väl falla inom detta område så vitt jag förstår.

Eftersom det mesta när det gäller krigföring handlar om känsliga uppgifter kan man med fog ifrågasätta hur rapporteringen kring kriget i Ukraina ser ut vad gäller vilka fakta som kan och får publiceras utan att vara alltför konspiratorisk.

Edit. Lagen är mycket riktigt en mycket stor inskränkning i yttrandefriheten, numera en del av grundlagen.
Citera
2023-09-14, 15:54
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zetetic
Om du tror att vi ha fri media här i Sverige är du ganska bakom flötet. Tror man att stora media koncerner som Bonnier och multimiljards bolaget Schibstedt sysslar med fri media är du antagligen väldigt efter eller bara allmänt trög.
ha ha vilken jävla foliehatt!

Tror du verkligen att Bonnier och Schibstedt är de enda som driver media i det här landet?

Det finns ju inget som hindrar en foliehatt att starta en egen tidning, nyhetskanal, pod eller annan typ av media

Hur jävla blåst får man vara?

Tror du att Fria Tider och liknade media ägs av Bonnier och Schibstedt?
Citera
2023-09-14, 21:36
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är uppenbarligen lagen om utlandsspioneri som åsyftas.

(FB) Ny grundlag som inskränker yttrandefriheten

Om uppgifter om Ukrainas krigföring är hemliga i förhållande till EU: s inblandning, t ex vad avser fakta om vapensystem osv så berörs de av vad som gäller för utlandsspioneri.

Hur och i vilken utsträckning ryssarna förstört eller försvarar sig mot olika vapen kan mycket väl falla inom detta område så vitt jag förstår.

Eftersom det mesta när det gäller krigföring handlar om känsliga uppgifter kan man med fog ifrågasätta hur rapporteringen kring kriget i Ukraina ser ut vad gäller vilka fakta som kan och får publiceras utan att vara alltför konspiratorisk.

Edit. Lagen är mycket riktigt en mycket stor inskränkning i yttrandefriheten, numera en del av grundlagen.
Tack!

Ja, den lagen finns ju, men den andra användaren talade om en lag som förbjöd media att dissa Sverige, och det är ju något rätt så annorlunda/bredare.
Citera
2024-01-01, 06:25
Medlem
polisflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det var intressant att höra. Har du en seriös källa att hänvisa till?
Jodå MPF och Media samarbetar ju öppet de är ingen hemlighet de samordnar sin propaganda. Redan när de va en avdelning imom MSB hade de sådana möten.

https://samnytt.se/avslojar-storsta-...-moten-med-msb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in