2023-09-17, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, för mig är det inte bevisat att SE är GM. Det går dock inte att bortse ifrån att det han uppger är oerhört märkligt.

Det mest intressanta, oavsett om det stämmer eller inte, är ju att det berättades för mig mer än ett halvår före presskonferensen. Dvs att presskonferensen inte var någon "sista minuten-lösning".

Ja, man verkar ju ha satsat på ett spår i taget.
Victor G, PKK, Christer P, Christer A och SE lite uppblandat med Walkie-Talkies och Sydafrika.
Hade din kontakt någon synpunkt på Lisbets utpekande av Christer Pettersson?
Citera
2023-09-17, 11:51
Medlem
Citat:
Ja, det går ju att tolka på olika sätt. Hur som gick det inte att komma någonstans med hans uppgifter.
Man kan konstatera att de personer som vi vet var alldeles i närheten av iakttagelsen just före mordet, Morelius och hans kamrater samt Glenn, inte har sett den här personen.

Fast varför skulle de sett honom? Han stod ju vid korsningen Olofgatan-Tunnelgatan och där var väl aldrig Morelius med sällskap. Glenn passerade korsningen där men flera minuter tidigare än 23.23.

Citat:
För mig är uppgifter som lämnas på det här sättet tämligen ointressanta, det går inte att göra något med dem och inte sällan visar det sig vara ren desinformation från personer som vill "påverka".

Just därför är det högintressant om de identifierat personen. För då kan man bedöma trovärdigheten på ett helt annat sätt.
Citera
2023-09-17, 11:58
Medlem
Citat:
Det var en muntlig uppgift jag fick 2019. Hans riktiga identitet är inte offentliggjord vad jag vet.
Ordagrant fick jag informationen att "han var identifierad sedan en tid, men, hans uppgifter inte bedömdes tillföra något av värde för PU".

Personligen har jag inte grävt vidare i det då sådana uppgifter inte är särskilt intressanta.

Aha, du tänkte så. Ja, breven är bara hittepå o för att vilseleda men något kan ändå vara sant i dom.
Citera
2023-09-17, 12:20
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Fast varför skulle de sett honom? Han stod ju vid korsningen Olofgatan-Tunnelgatan och där var väl aldrig Morelius med sällskap. Glenn passerade korsningen där men flera minuter tidigare än 23.23.

Just därför är det högintressant om de identifierat personen. För då kan man bedöma trovärdigheten på ett helt annat sätt.

Det var där Morelius vände bilen, gjorde u-sväng där.

Det är ju det jag menar. Det är de personer som vi vet var där, och de har inte sett någon, det är det som finns i övriga personer.

Ja det är väl det de gjort då om de nu vet vem han var/är.
Citera
2023-09-17, 12:21
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Aha, du tänkte så. Ja, breven är bara hittepå o för att vilseleda men något kan ändå vara sant i dom.

Förmodligen är det bara skräp.
Citera
2023-09-17, 12:26
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ja, man verkar ju ha satsat på ett spår i taget.
Victor G, PKK, Christer P, Christer A och SE lite uppblandat med Walkie-Talkies och Sydafrika.
Hade din kontakt någon synpunkt på Lisbets utpekande av Christer Pettersson?

"Svårförståelig"

Baserat på hens massiva erfarenhet i ämnet nämnde hen att ögonvittnen inte sällan är mer eller mindre värdelösa.
Mer som ett komplement till övrig undersökning.
Senast redigerad av PeoFallmo 2023-09-17 kl. 12:29.
Citera
2023-09-17, 12:44
Medlem
Citat:
Det var där Morelius vände bilen, gjorde u-sväng där.

Det är ju det jag menar. Det är de personer som vi vet var där, och de har inte sett någon, det är det som finns i övriga personer.

Ja det är väl det de gjort då om de nu vet vem han var/är.

Fast u-svängen var ju före mordet. Det enda breven säger är att mannen stod där någon minut kring kl 23.23. Finns det något annat vittne som passerat vid just denna tid och inte sett någon person?
Citera
2023-09-17, 12:52
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Fast u-svängen var ju före mordet. Det enda breven säger är att mannen stod där någon minut kring kl 23.23. Finns det något annat vittne som passerat vid just denna tid och inte sett någon person?

Ja precis, de är ju de enda referenser jag känner till.
Citera
2023-09-17, 13:48
Medlem
Joe Blows avatar
Var hittar Gjutarenäfve alla jävla snackepellar?
https://www.youtube.com/watch?v=LXeVkNc2IxE
Inte ett uns av substans utan endast en svada av yviga påståenden och vilda gissningar. Alla korta generade skratt antyder starkt att han inte ens tror på det själv.
Citera
2023-09-17, 14:34
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Inte ett uns av substans utan endast en svada av yviga påståenden och vilda gissningar. Alla korta generade skratt antyder starkt att han inte ens tror på det själv.

Ja det är synd, han kunde intervjua betydligt intressantare personer.
Men, fakta kittlar inte lika mycket som spel bakom kulisserna, underrättelsetjänster i det dolda osv osv.
En ensam GM som skjuter Palme i ett impulsstyrt dåd är ointressant även om det är det enda som vi egentligen kan se av mordet...
Citera
2023-09-17, 17:38
Medlem
Citat:
3230s förehavanden är utredda. Inget konstigt med den.
1520s uppgifter om att de åkte direkt på UHs anrop stämmer ju öppenbart inte, men det finns inget å andra sidan som tyder på att sysslat med något som de inte har redovisat. Personer har sett dess väg från kungsträdgården upp mot DBs gata där den svänger in ca 23.25.

Holmèr var i Dalarna det är fullständigt klart.

Östling var i sin bostad där han hade flera besök under kvällen och natten, visserligen inte för hela tiden, men inget tyder på att han inte vär där under hela tiden. Han var dessutom påtagligt påverkad av sitt tillstånd den kvällen enligt de som träffade honom den dagen.

Dekorima-mannen är ett hjärnspöke som inte funnits i verkligheten.
Den verkliga person som befunnit sig vid Dekorima före mordet är Björkman.

Jag och en "kollega" hittade en gammal artikel från årsdagen 1988 där Gedda berättar om mannen han och Wikström såg. Jag nämnde den för min kontakt som spontant då nämnde till mig att Gedda borde höras igen angående detta, vilket han strax efter det att jag nämnde artikeln också blev. Min kontakt återkom senare med uppgiften att Gedda hörts igen och att man inom PU hade en klar uppfattning om vem mannen Gedda och Wikström såg var. Mer fick inte jag veta.

Enligt min kontakt, som var delaktig i utredningen kring de militära delarna som rörde palmemordet, var det ingen övning i militär eller polisiär regi den kvällen.

Detsamma gäller WT-spåren, vilket nog är bland de saker som utretts mest under åren. Det går inte koppla dem till MOP, det går inte ens att bekräfta att de är något som faktiskt fanns i verkligheten.
Enligt min kontakt var det en polisinsats vid norra bantorget/Vasagatan vid ca 21.30 den kvällen.

Kan du komma med källor också eller anser du dig vara så trovärdig i dig själv att några sådana inte behövs? Det känns besynnerligt. Vilken är din agenda? Vad är din källa till att det är "fullständigt klart" att Holmér var i Dalarna under kvällen? Inte hans chaufför iaf, eftersom han väl har uppgett att han körde Holmér på Sveavägen strax efter morden? Är det hotellkvittot du pratar om eller har du ytterligare "källor" av privat karaktär, som vi i tråden förväntas lita på bara för att?

Flera av de mest intressanta WT-spåren utreddes inte alls förrän Norra Magasinet med Borgenäs i spetsen lyfte fram dem och ifrågasatte varför de inte hade utretts flera år efter mordet (bland annat Magnus Prims vittnesmål, trots att den var i anslutning till mordet såväl tids- som avståndsmässigt).

Angående mannen som Gedda och Wikström såg, om din källa tror sig veta vem det var kan han väl gå ut med det.. det är ganska anmärkningsvärt att Wikström mer eller mindre verkar ha hindrat Gedda från att höra mannen, väl? Själva beteendet att inte stoppa personer för att höra upplysningsvis om de sett någon känns anmärkningsvärt på gränsen till misstänksamt. På samma sätt som det är misstänksamt att polisen inte stoppade LJ när han kom gående ner för David Bagares gata, även om han inte stämde överens med ett eventuellt signalement som inte ens hade kablats ut. Det normala är väl att ställa frågor om han sett något, precis som LJ stoppade YN när de möttes på trappkrönet och frågade henne om hon sett en springande man osv.
Citera
2023-09-17, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow

Jag har lyssnat två gånger tom..
Hade blivit intressant om han bytt ut namnet Geijer mot ett namn som motsvarade hans chef!

Det var väl allmänt känt att G sprang på bordell, han hade en relation med en av dessa kvinnor. Tror inte KGB behövde utpressa honom direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in