Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-23, 19:47
  #13
Medlem
TheGretaResets avatar
Ts är helt djävla efterbliven. Tesla model Y är europas bäst säljande bil. Inte bästsäljande elbil, utan bäst säljande bil.

Så för att ingen vill köpa folkswagens överprisade skitbilar så är det slut med elbilen.

Jag vill inte ha en elbil. Men skulle jag köpa en så skall jag ha en stor rabatt för att köpa något annat än klassledaren.

Det som är slut är med all sannolikhet Tyskland som bilnation. Samma VW modell tillverkad i Tyskland kostar 40,000 euro, men samma modell tillverkad i kina 16,000. Vilken skulle du köpa om du fick möjlighet?

Från och med nu blir elbilarna bara billigare och billigare, plus påhejjad av politikerna.

Blir det verkligen ett förbud mot förbränningsmotorer 2035 kommer det att gå fort. Och EU-politikerna verkar inte bry sig om vad det kostar oss medborgare. Se på energipolitiken, Jordbrukspolitiken (holländska böndernas uppror).

kanske får vi rent av körförbud på den äldre flottan precis som vi fått på vinterdäck?
Citera
2023-09-23, 19:57
  #14
Medlem
lone stars avatar
Det jag märkt är att det svängt över från rena elbilar till hybrider. Dvs mindre tesla.
Citera
2023-09-23, 20:06
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
Jag får intrycket att eliblsflugan verkar ha blåst över. Många produkter har en hype när de lanseras, men när det inte längre är nytt och spännande så tenderar intresset att dö av snabbt.

Frågeställning: Är det slutet på elbilens hype som nu har kommit? Är flugan över? Hur ser elbilens framtid ut i världen nu när efterfrågan försvunnit?

Elbilen lanserades för över 100 år sedan, men slogs ut i av de fossila alternativen. Break even vad gäller miljöpåverkan är också för högt för att det skulle gå att motivera ur klimatsynpunkt (för de som tror att jorden är på väg att gå under). Behovet av råvaror för batteritillverkning kommer aldrig gå att tillgodose i stor skala heller. Problem i kyla. Långa laddtider. Brandrisk. Hur mycket som helst på minuslistan.
Citera
2023-09-23, 20:32
  #16
Medlem
Ganska enkelt.
Folk har mindre pengar att röra sig med. Köper nog hellre begagnat än nytt eller väntar längre innan man köper ny bil.
Vw elbilar är också dyrare än många andra märken.

Sen är ju vw elbilar bland dom fulaste bortsett från tesla som är ännu fulare.
__________________
Senast redigerad av Bizly 2023-09-23 kl. 20:35.
Citera
2023-09-23, 20:37
  #17
Medlem
ShitsOnFireYos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Självfallet är elbilar en fluga och nu kommer det investeras fullt ut i bensin/disel igen…
Den biltillverkare som inte inser det är förlorad.
Citera
2023-09-23, 20:41
  #18
Medlem
itsallalies avatar
Var ner till södra Tyskland i somras och jag såg max 10 Tesla och några ID-modeller i körning på autobahn.

% av elbilar var påtagligt lägre än här i Sverige.

Audi, VW och BMW (Tyska märken såklart) med TSI på bakluckorna var i majoritet helt klart.

Alltså bensin bilar. Tyskarna har inte gått på dårenskapen sådels, eller så är bilarna för dyra.

Jag överdriver inte ens en aning om det här.
Citera
2023-09-23, 20:50
  #19
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
Källa: https://www.electrive.com/2023/09/18...on-in-dresden/

VW, har till följd av katastrofalt låg efterfrågan på elektriska bilar nu beslutat att stänga ner produktionen i Dresden permanent. Det finns helt enkelt inte någon efterfrågan på elbilar, vare sig VW eller andra märken. Många tyska biltillverkare har de senaste åren larmat om att elbilar till stor del är en fluga som inte är här för att stanna. Nu verkar det som att den ekonomiska verkligheten har gett de rätt. Samtidigt så har EU sagt att man ska förbjuda bensinbilar år 2035.

Jag får intrycket att eliblsflugan verkar ha blåst över. Många produkter har en hype när de lanseras, men när det inte längre är nytt och spännande så tenderar intresset att dö av snabbt. Detta trots de massiva skattefinansierade subventionerna elbilsindustrin har fått tilldelade sig. Elbilar har trots allt ett flertal allvarliga begränsningar, såsom räckvidd och pris. Jag tror att det finns en plats för elbilar, de är bättre än bensinbilar i stadstrafik och för pendling till jobbet om det går att ladda på destinationen, men de har mycket stora problem när det gäller längre färder, då 20% av restiden måste spenderas på att ladda bilen. En 50/50 fördelning av elbilar/bensinbilar verkar vara en rimlig siffra.

Frågeställning: Är det slutet på elbilens hype som nu har kommit? Är flugan över? Hur ser elbilens framtid ut i världen nu när efterfrågan försvunnit?
I känsliga tider som denna så är det såklart att företagen precis som vid Corona drar öronen åt sig och är försiktiga med investeringar. Det här är inte slutet men precis som du påpekar så behöver det gå snabbare att "tanka" el.

Offtopic:
Vad det gäller Dresden stannade jag till där i somras och staden verkade vara nästan helt nedsläckt. Kanske är det VW som har snott all el?
Citera
2023-09-23, 21:16
  #20
Medlem
Kotties avatar
Ingen "klassisk" biltillverkare i dag vill göra fler elbilar än vad som krävs för att slippa böter då de går back på varenda bil de tillverkar. Bristen på efterfrågan är korrekt i den mening att väldigt få vill köpa en taskig elbil. Tesla däremot ökar produktionen ständigt och närmar sig 2 miljoner bilar i år. Man kan säga vad man vill om detta men elbilar kommer vinna och det är endast pga priset. Om 2-3 år kan du köpa en ny Tesla med +600km räckvidd för runt 250 tusen. Vem kommer då köpa en bensinare för dubbla priset bara för att spara 10 minuter vid macken per vecka?

Det kommer bli plånboken som avgör i slutändan.
Citera
2023-09-23, 21:24
  #21
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Var ner till södra Tyskland i somras och jag såg max 10 Tesla och några ID-modeller i körning på autobahn.

% av elbilar var påtagligt lägre än här i Sverige.

Audi, VW och BMW (Tyska märken såklart) med TSI på bakluckorna var i majoritet helt klart.

Alltså bensin bilar. Tyskarna har inte gått på dårenskapen sådels, eller så är bilarna för dyra.

Jag överdriver inte ens en aning om det här.
Det registreras dock ganska många elbilar i Tyskland.
Om de inte syns ute i trafiken, så kanske de står och laddas...

Så här ser nyregistrerings-siffrorna ut för jan - aug 2023:
Bensin 671 407 stycken

Diesel 334 927 stycken

El (BEV) 355 575 stycken

Hybrid 541 022 stycken, och av dessa var 107 962 stycken av Plug-in-modell

https://www.kba.de/DE/Statistik/Fahr...lter=08_August
Citera
2023-09-23, 21:30
  #22
Medlem
Är inte en elbil dyrare än en vanlig?

Ny elbil går väl på 300k
Citera
2023-09-23, 21:51
  #23
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Ingen vågar väl köpa elbil i Tyskland efter elkrisen i vintras. I vissa länder talades det om att det förbjuda laddning av elbilar om elbristen ökar.
Citera
2023-09-23, 22:10
  #24
Medlem
Magnificoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
Källa: https://www.electrive.com/2023/09/18...on-in-dresden/

VW, har till följd av katastrofalt låg efterfrågan på elektriska bilar nu beslutat att stänga ner produktionen i Dresden permanent. Det finns helt enkelt inte någon efterfrågan på elbilar, vare sig VW eller andra märken. Många tyska biltillverkare har de senaste åren larmat om att elbilar till stor del är en fluga som inte är här för att stanna. Nu verkar det som att den ekonomiska verkligheten har gett de rätt. Samtidigt så har EU sagt att man ska förbjuda bensinbilar år 2035.

Jag får intrycket att eliblsflugan verkar ha blåst över. Många produkter har en hype när de lanseras, men när det inte längre är nytt och spännande så tenderar intresset att dö av snabbt. Detta trots de massiva skattefinansierade subventionerna elbilsindustrin har fått tilldelade sig. Elbilar har trots allt ett flertal allvarliga begränsningar, såsom räckvidd och pris. Jag tror att det finns en plats för elbilar, de är bättre än bensinbilar i stadstrafik och för pendling till jobbet om det går att ladda på destinationen, men de har mycket stora problem när det gäller längre färder, då 20% av restiden måste spenderas på att ladda bilen. En 50/50 fördelning av elbilar/bensinbilar verkar vara en rimlig siffra.

Frågeställning: Är det slutet på elbilens hype som nu har kommit? Är flugan över? Hur ser elbilens framtid ut i världen nu när efterfrågan försvunnit?

Nej det tar inte 20 % av resan att ladda. Eller det beror om du är en som ska åka ner till Berlin på ett litet batteri, då får du ladda ofta.

Elbilstrenden kommer inte försvinna, för många har commitat och gjort stora investeringar. Elbil är framtiden, och priserna kommer dyka till mer humana. Precis köpt en elbil och är sjukt nöjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in