Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-24, 10:45
  #13
Medlem
Tranquility Bass avatar
Gällande detta med försäkring, jag har svårt att tro att ett företag har en försäkring som täcker ett att man flyttat en europaväg ett tiotal meter.

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag funderade lite på de drabbade markägarna, och vilka skadeanspråk som de kan tänkas ha, utöver skadade vägar och byggnader.

Hur funkar det juridiskt med tomtgränserna när sånt här händer? Är det fortfarande de inmätta tomtgränserna enligt "datan" och satelliterna som gäller? Eller går lantmäteriet ut och gör en bedömning vilka nya ytor som mest påminner om de gamla ytorna och ritar om alla tomtgränser? Beror det på om ett lokalt sådant där referenspunktsrör åkt med eller inte?

Får vissa plötsligt mindre mark, eller ingen alls? Får andra mer mark, där marken sträckt ut sig?

Kan någon stackare helt plötsligt få en nedgrävd bensintank på sin tomt, som denne blir skyldig att gräva upp i framtiden?

Och hur funkar byggloven nu, om det är hus som faktiskt har klarat sig, och som står någorlunda horisontella? Måste de rivas ändå, för att de inte står där bygglovet gäller?

Hur menar du att fastighetsnämnderna skulle ändras? Gränserna finns fortfarnde kvar, om grannens träd faller över på min tomt innebär inte att fastighetsgränserna ändras.

Gällande bygglov så måste givetvis byggnaderna uppfylla det lov som finns. Sedan finns det nog ingen kommun som är så fyrkantig att man kommer börja bråka om att du tillfälligtvis har en byggnad på din fastighet som kommit ditt på grund av ett skrev.
Citera
2023-09-24, 11:08
  #14
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
om grannens träd faller över på min tomt innebär inte att fastighetsgränserna ändras.

Fast nu handlar inte tråden och min fråga om träd enbart. Träd är ju inte mark. Nu pratar vi om skred där själva marken har flyttat på sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Gränserna finns fortfarnde kvar

Ja, och frågan jag ställde var vilka av dom som nu gäller? De i "datan"? Eller de som markägarna vet i huvudet, typ 4 meter öster om röset, där man satt upp sitt staket, där dammen ligger, där vägen går, osv?
Citera
2023-09-24, 11:09
  #15
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Gällande bygglov så måste givetvis byggnaderna uppfylla det lov som finns. Sedan finns det nog ingen kommun som är så fyrkantig att man kommer börja bråka om att du tillfälligtvis har en byggnad på din fastighet som kommit ditt på grund av ett skrev.

Fast det blir ju konstigt om det nu står på någon annans mark, eller hur?
Citera
2023-09-24, 11:42
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Fast nu handlar inte tråden och min fråga om träd enbart. Träd är ju inte mark. Nu pratar vi om skred där själva marken har flyttat på sig.



Ja, och frågan jag ställde var vilka av dom som nu gäller? De i "datan"? Eller de som markägarna vet i huvudet, typ 4 meter öster om röset, där man satt upp sitt staket, där dammen ligger, där vägen går, osv?
Jag är lekman, har läst en del om fastigheter och gränser på nätet och så här tror jag:

När det blir så här stora förändringar är det nog rimligt att det görs en ny lantmäteriförrättning för att reda ut var gränserna går och om någon ska flyttas.

Om någon flyttar gränsmarkeringar, alltså sådana där rör (brottsligt!), flyttas inte gränsen utan lantmätare försöker återställa markeringen till sin rätta plats. Om grannens slänt rasar ner på din tomt är det inte så att grannens tomt växt på dins bekostnad för att hans jord rasat ut på din tomt. Så jag tror att gränserna just nu ligger där de alltid legat, även om det på ytan som tidigare varit riktmärken flyttats iväg och inte stämmer längre.

Om jag inte helt missuppfattat har man numera koordinater för var gränserna går i stora delar av landet. Det kan också finnas angivelser om hur gränser ligger i förhållande till andra saker, varav en del kan finnas på oförändrad mark, bergknallar t ex. Så även om det som finns på ytan är huller om buller kan man nog fastställa var gränserna går geografiskt.

Men du kan kanske kontakta Lantmäteriet och fråga, eller så kanske någon lantmätare ser tråden och kan svara? Det vore intressant att veta. Nu har jag i alla fall bidragit med mina gissningar och en liten bump!
Citera
2023-09-24, 11:50
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Fast det blir ju konstigt om det nu står på någon annans mark, eller hur?
Dessa byggnader är nog inget att ha efter det de varit med om, och jag antar att det blir en fråga för försäkringsbolagen och staten att ersätta och städa upp.

Men det finns ju annars något som heter "på ofri grund". En byggnad på ofri grund ligger på en fastighet men hör inte till den utan kan ägas av någon annan än fastighetsägaren. Nu tror jag inte detta skulle räknas som byggnader på ofri grund, men saker hör inte nödvändigtvis till en viss fastighet för att de befinner sig på den.

Så de ivägflyttade byggnaderna och tankarna ägs väl fortfarande av sina ägare även om de skulle hamnat utanför rätt fastighet.
__________________
Senast redigerad av Wildebeest 2023-09-24 kl. 11:53.
Citera
2023-09-24, 13:23
  #18
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ja, och frågan jag ställde var vilka av dom som nu gäller? De i "datan"? Eller de som markägarna vet i huvudet, typ 4 meter öster om röset, där man satt upp sitt staket, där dammen ligger, där vägen går, osv?
Tror du på fullt allvar att fastighetsgränser korrekt går där man själv vill?
Citera
2023-09-24, 13:38
  #19
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Tror du på fullt allvar att fastighetsgränser korrekt går där man själv vill?

Ja, de går där vi människor som kollektiv vill att de ska gå.
Citera
2023-09-24, 14:29
  #20
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ja, de går där vi människor som kollektiv vill att de ska gå.
Fastighetsindelning fungerar inte så att fastighetsägare själva kan definiera om gränsen med bindande verkan. Hur de rent faktiskt väljer att sinsemellan husera sina saker är en annan femma.
Citera
2023-09-24, 14:35
  #21
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Fast nu handlar inte tråden och min fråga om träd enbart. Träd är ju inte mark. Nu pratar vi om skred där själva marken har flyttat på sig.



Ja, och frågan jag ställde var vilka av dom som nu gäller? De i "datan"? Eller de som markägarna vet i huvudet, typ 4 meter öster om röset, där man satt upp sitt staket, där dammen ligger, där vägen går, osv?
De går på gränserna i "datan" (jag anser att du menar vad som är registrerat). De ändras inte p.g.a. katastrofer.
Citera
2023-09-24, 14:49
  #22
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Fast nu handlar inte tråden och min fråga om träd enbart. Träd är ju inte mark. Nu pratar vi om skred där själva marken har flyttat på sig.



Ja, och frågan jag ställde var vilka av dom som nu gäller? De i "datan"? Eller de som markägarna vet i huvudet, typ 4 meter öster om röset, där man satt upp sitt staket, där dammen ligger, där vägen går, osv?

Fastighetsgränserna är fortfarnde de samma, dessa ändras inte bara för att grannen skottat över jord på din fastighet.
Citera
2023-09-24, 15:42
  #23
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Fastighetsindelning fungerar inte så att fastighetsägare själva kan definiera om gränsen med bindande verkan. Hur de rent faktiskt väljer att sinsemellan husera sina saker är en annan femma.

Jag förstår nog inte riktigt vad det är du inte förstår.

Jag tycker jag gjorde det ganska klart redan från början att frågeställningen gällde hur samhället och lantmäteriet agerar i ett sådant här läge. Myndigheten nämndes vid namn. Jag skrev tex om deras referenspunkter. Jag använde uttryck som "Får vissa plötsligt mindre mark". Jag tycker inte jag någonstans hävdat att det är något markägare ensidigt kan göra upp, och att det skulle gälla juridiskt i framtiden.

Det jag skrev senare, som du svarade på, handlade ju bara om vilka gränsen som ska gälla. Inte om vem som skulle fastställa dessa nya juridiska giltighet.
Citera
2023-09-24, 15:48
  #24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag förstår nog inte riktigt vad det är du inte förstår.

Jag tycker jag gjorde det ganska klart redan från början att frågeställningen gällde hur samhället och lantmäteriet agerar i ett sådant här läge. Myndigheten nämndes vid namn. Jag skrev tex om deras referenspunkter. Jag använde uttryck som "Får vissa plötsligt mindre mark". Jag tycker inte jag någonstans hävdat att det är något markägare ensidigt kan göra upp, och att det skulle gälla juridiskt i framtiden.

Det jag skrev senare, som du svarade på, handlade ju bara om vilka gränsen som ska gälla. Inte om vem som skulle fastställa dessa nya juridiska giltighet.
Lantmäteriet handlar inte alls. Fastighetsgränserna förändras inte på något sätt p.g.a. katastrofer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in