Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-25, 13:39
  #1
Avstängd
wwrs avatar
Ukrainare kan besöka Ryssland fritt under tre månader. Varför sker inte fler attacker mot Ryssland den vägen. De kan inte ta med sig vapen men något sattyg mot den lede fienden borde de kunna hitta på.

Är inte Ryssland rädda för spioner? Ukrainarna kan ju skicka in "spotters" för mål för drönare, t.ex.

Kommer de två folken väl överens och de ukrainska turisterna möter inga påhopp eller andra otrevligheter? Hur tas de ukrainska turisterna emot I Ryssland?

Ukraina kräver visst visum av ryska turister. Men turism sker även den vägen.

Citat:
Do Ukrainian citizens need a visa for Russia?
Ukrainian citizens do not need a tourist visa when travelling to Russia in 2023. Ukrainian passport holders can stay in Russia for a short period of time (for 90 days). Please, read all the information below to make your trip easy and safe.
https://www.hinterlandtravel.com/ukr...nations/russia
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-09-25 kl. 14:18.
Citera
2023-09-25, 20:45
  #2
Medlem
Ukrainska män är bannade från Ryssland. Kvinnor kan dock få resa in om de har anknytning till Ryssland.
Citera
2023-09-26, 00:59
  #3
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theonlyrealbutcher
Ukrainska män är bannade från Ryssland. Kvinnor kan dock få resa in om de har anknytning till Ryssland.
Det stämmer inte med den länken jag citerade. Vad är din källa?
Citera
2023-09-26, 01:36
  #4
Avstängd
wwrs avatar
Här står det att det var långa köer vid en gränspassage, men det gick att komma igenom.

https://www.rferl.org/a/ukrainians-s.../32478057.html
Citera
2023-09-26, 01:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det stämmer inte med den länken jag citerade. Vad är din källa?

Ryska vänner. Om du bodde i ryssland innan kriget så är allt som vanligt. Dock att få släppas in nu med ukrainskt pass om du är man och inte har anknytning till Ryssland är omöjligt.
Citera
2023-09-26, 01:39
  #6
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theonlyrealbutcher
Ryska vänner. Om du bodde i ryssland innan kriget så är allt som vanligt. Dock att få släppas in nu med ukrainskt pass om du är man och inte har anknytning till Ryssland är omöjligt.
De två länkar jag har givit säger att ukrainare kan komma in i Ryssland.
Citera
2023-09-26, 01:41
  #7
Avstängd
wwrs avatar
Här är ytterligare en länk som säger att ukrainare kan besöka Ryssland i 90 dagar.

Citat:
Russian visa for Ukrainian citizens
A visa is NOT required for Ukrainian passport holders visiting Russia for a short-term stay: 90 days.

https://embassies.net/russia-visa-for-ukraine-citizens
Citera
2023-09-26, 01:45
  #8
Avstängd
wwrs avatar
Här är en sida som säger att ukrainare måste ha visa till Ryssland, men mitt intryck är att sidan säljer visa. (Den tala även om undantag)

https://visalist.io/russia/visa-requirements/ukraine

Besöka kan de i alla fall.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-09-26 kl. 01:48.
Citera
2023-09-26, 01:47
  #9
Avstängd
wwrs avatar
Wikipedia säger att visa inte behövs

Citat:
Russia Visa not required[215]

Due to the Russian invasion of Ukraine all the entry/exit regulations are unclear and subjects to the personal decisions of the border officials

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Visa...inian_citizens
Citera
2023-09-26, 01:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De två länkar jag har givit säger att ukrainare kan komma in i Ryssland.

Är du ett ryskt troll kanske? Vad argumenterar du för?

Ryssland för en assimileringspolitik med tung repression mot de Ukrainare som vill bo kvar eller komma tillbaka till de ockuperade områdena. De har tillåtit Ukrainare som bott där att få ryskt pass.

I rysslands uppochner värld har Ukrainare där rysk anknytning och får därför komma in i landet.

Om du inte bor i de ockuperade områdena och inte har anknytning dit och du är en MAN. får du inte komma in i Ryssland.

Undantag finns om du är ukrainsk/ryss och förklarar ditt stöd för Rysslands ockupationskrig och kallar zelensky bandera bla bla.

De tar in såna till förhör vid gränsen innan de släpps in. Jag har själv varit i ett sånt förhör ganska nyligen.
Citera
2023-09-26, 01:52
  #11
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theonlyrealbutcher
Är du ett ryskt troll kanske? Vad argumenterar du för?

Ryssland för en assimileringspolitik med tung repression mot de Ukrainare som vill bo kvar eller komma tillbaka till de ockuperade områdena. De har tillåtit Ukrainare som bott där att få ryskt pass.

I rysslands uppochner värld har Ukrainare där rysk anknytning och får därför komma in i landet.

Om du inte bor i de ockuperade områdena och inte har anknytning dit och du är en MAN. får du inte komma in i Ryssland.

Undantag finns om du är ukrainsk/ryss och förklarar ditt stöd för Rysslands ockupationskrig och kallar zelensky bandera bla bla.

De tar in såna till förhör vid gränsen innan de släpps in. Jag har själv varit i ett sånt förhör ganska nyligen.
Jag har i alla fall givit 5 länkar som säger att ukrainare kan komma in i Ryssland som turister. En skildrar gränspassagen och säger bara att man fick vänta länge.

Det är märkligt när länderna påstås ligga i krig.

Åt det andra hållet verkar även ryssar kunna besöka Ukraina men krav på visum infördes maj 2022.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-09-26 kl. 01:56.
Citera
2023-09-26, 01:54
  #12
Medlem
De Ukrainare som vill över gränsen får utstå stora intrång i privatlivet.

De tvingas låsa upp facebook, vk, telegram, messenger, instagram allt. Gränsvakterna scrollar igenom och letar efter regimkritiska kommentarer eller kommentarer där du stödjer ukraina.

Om de hittar något sånt släpps du inte in i landet.

I värsta fall hamnar du i en källare vid gränsbevakningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in