Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Att något är trams är ett värdeomdöme i stil med löjligt, fult, äckligt, fint osv som inte säger något om det är konst eller inte. En konstteori som utgår från vad någon finner tramsigt eller inte menar jag är naiv och ogenomtänkt. Om du frågar en stor grupp människor om något är tramsigt eller inte kommer åsikterna att vara starkt delade.
Påståendet om trams är högst subjektivt ja, men likväl så är det min starka uppfattning. Vad som är konst eller ej i sin helhet kan vi diskutera i all oändlighet och mer därtill, men kanske det hör till en annan tråd. I denna så är ju Dan Parks så kallade "konst" det som är relevant. Jag skriver att det inte är konst, utan trams. Du motsätter, och ifrågasätter dig det. Alltså landar vi i att du tycker heilande utanför judiska begravningsbyrån, utplacerade tomma cylindrar med texten Zyklon-b, samt hakkors på pride flagga är konst.
Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
God kontemporär samhällskritisk konst, ska väcka till diskussion, debatt, vara provokativ och reta våra gällande normer etc. Vi ska nog inte betrakta konstnären Dan Parks installation som ett statiskt konstverk utan som en del i ett dynamiskt performancekonstverk, där konstnären själv, tingsrätten, alla vi som debatterar konstverket på sociala media etc. blir en del av själva konstverket.
Jag hade gärna sett att konstverket hade kompletterats med dockor med uppskurna torsos som fått symbolisera palestinska barn som IDFs soldater varit framme och skördat deras inre organ på. På detta vis hade vi fått ytterligare en dimension av det budskap som jag tror att konstnären vill förmedla.
Well, eftersom att "konstnär" inte är en skyddad titel så landar vi i att precis allt kan vara konst, därmed så är inget konst.
Samhällskritik och provokation kan vara ingredienser i ett konstverk, svar ja. Men enbart det räcker inte. Det är lite som om jag skulle hälla salt på en tallrik och påstå att jag har lagat mat.