Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-09-25, 11:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Som sagt, heilande utanför judiska begravningsbyrån, utplacerade tomma cylindrar med texten Zyklon-b, samt hakkors på pride flagga är givetvis ingen konst, det är trams.

Att något är trams är ett värdeomdöme i stil med löjligt, fult, äckligt, fint osv som inte säger något om det är konst eller inte. En konstteori som utgår från vad någon finner tramsigt eller inte menar jag är naiv och ogenomtänkt. Om du frågar en stor grupp människor om något är tramsigt eller inte kommer åsikterna att vara starkt delade.
Citera
2023-09-25, 12:20
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Som sagt, heilande utanför judiska begravningsbyrån, utplacerade tomma cylindrar med texten Zyklon-b, samt hakkors på pride flagga är givetvis ingen konst, det är trams.

God kontemporär samhällskritisk konst, ska väcka till diskussion, debatt, vara provokativ och reta våra gällande normer etc. Vi ska nog inte betrakta konstnären Dan Parks installation som ett statiskt konstverk utan som en del i ett dynamiskt performancekonstverk, där konstnären själv, tingsrätten, alla vi som debatterar konstverket på sociala media etc. blir en del av själva konstverket.

Jag hade gärna sett att konstverket hade kompletterats med dockor med uppskurna torsos som fått symbolisera palestinska barn som IDFs soldater varit framme och skördat deras inre organ på. På detta vis hade vi fått ytterligare en dimension av det budskap som jag tror att konstnären vill förmedla.
Citera
2023-09-25, 12:22
Medlem
Sagodjurs avatar
att dömas för HMF är konst.
Citera
2023-09-25, 17:47
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Att något är trams är ett värdeomdöme i stil med löjligt, fult, äckligt, fint osv som inte säger något om det är konst eller inte. En konstteori som utgår från vad någon finner tramsigt eller inte menar jag är naiv och ogenomtänkt. Om du frågar en stor grupp människor om något är tramsigt eller inte kommer åsikterna att vara starkt delade.

Påståendet om trams är högst subjektivt ja, men likväl så är det min starka uppfattning. Vad som är konst eller ej i sin helhet kan vi diskutera i all oändlighet och mer därtill, men kanske det hör till en annan tråd. I denna så är ju Dan Parks så kallade "konst" det som är relevant. Jag skriver att det inte är konst, utan trams. Du motsätter, och ifrågasätter dig det. Alltså landar vi i att du tycker heilande utanför judiska begravningsbyrån, utplacerade tomma cylindrar med texten Zyklon-b, samt hakkors på pride flagga är konst.

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
God kontemporär samhällskritisk konst, ska väcka till diskussion, debatt, vara provokativ och reta våra gällande normer etc. Vi ska nog inte betrakta konstnären Dan Parks installation som ett statiskt konstverk utan som en del i ett dynamiskt performancekonstverk, där konstnären själv, tingsrätten, alla vi som debatterar konstverket på sociala media etc. blir en del av själva konstverket.

Jag hade gärna sett att konstverket hade kompletterats med dockor med uppskurna torsos som fått symbolisera palestinska barn som IDFs soldater varit framme och skördat deras inre organ på. På detta vis hade vi fått ytterligare en dimension av det budskap som jag tror att konstnären vill förmedla.

Well, eftersom att "konstnär" inte är en skyddad titel så landar vi i att precis allt kan vara konst, därmed så är inget konst.

Samhällskritik och provokation kan vara ingredienser i ett konstverk, svar ja. Men enbart det räcker inte. Det är lite som om jag skulle hälla salt på en tallrik och påstå att jag har lagat mat.
Citera
2023-09-25, 18:20
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Påståendet om trams är högst subjektivt ja, men likväl så är det min starka uppfattning. Vad som är konst eller ej i sin helhet kan vi diskutera i all oändlighet och mer därtill, men kanske det hör till en annan tråd. I denna så är ju Dan Parks så kallade "konst" det som är relevant. Jag skriver att det inte är konst, utan trams. Du motsätter, och ifrågasätter dig det. Alltså landar vi i att du tycker heilande utanför judiska begravningsbyrån, utplacerade tomma cylindrar med texten Zyklon-b, samt hakkors på pride flagga är konst.

Ja, det är konst satt i ett sammanhang, något du måste bortse från för att få till din tes att stämma.

Ett gäng konservburkar är inte konst, men när Andy Warhol använder dem för sin konst utgör de konst.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Campbell's_Soup_Cans

Du kan tycka att det är trams, men det innebär inte att det inte är konst.
Citera
2023-09-25, 18:40
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, det är konst satt i ett sammanhang, något du måste bortse från för att få till din tes att stämma.

Ett gäng konservburkar är inte konst, men när Andy Warhol använder dem för sin konst utgör de konst.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Campbell's_Soup_Cans

Du kan tycka att det är trams, men det innebär inte att det inte är konst.

Jo, det innebär att det inte är konst. Kan jag bevisa det för dig, svar nej, kan du bevisa att det är konst för mig? Svar nej. Dead end alltså.

För mig är konst något vackert, synonym estetiskt verk. Sen är jag medveten om att i konst ingår så mycket mer som samtida samhällskritik osv.

Jag vill inte ha en regim som bestämmer vad som är konst eller ej, men anser man att det är konst att stå och heila utanför en judisk begravningsbyrå så kommer jag anse att du är dum i huvudet.
Citera
2023-09-25, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShonoZ
Du är väl antagligen lika dum i huvudet som ”konstnären” eftersom du inte kan skilja på provocera och lagbrott

Provocera är att be om att åka ditt, ett lagbrott. .. Ibland osv.
Senast redigerad av Battreanmig. 2023-09-25 kl. 22:33.
Citera
2023-09-25, 23:54
Medlem
DeValeras avatar
Citat:

Well, eftersom att "konstnär" inte är en skyddad titel så landar vi i att precis allt kan vara konst, därmed så är inget konst.

Samhällskritik och provokation kan vara ingredienser i ett konstverk, svar ja. Men enbart det räcker inte. Det är lite som om jag skulle hälla salt på en tallrik och påstå att jag har lagat mat.

Dan Parks konst har ställts ut i etablerade gallerier både nationellt och internationell., Henrik Rönnquists galleri och Proviantgården vid Christiansborg, Danmark.
Citera
2023-09-26, 20:24
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Dan Parks konst har ställts ut i etablerade gallerier både nationellt och internationell., Henrik Rönnquists galleri och Proviantgården vid Christiansborg, Danmark.

Grundaren av Pegida, som har ställt ut konstnärer bland annat Carolina Gynninng, Regina Lund, Caroline af Ugglas kan knappast räknas som etablerad. Vare sig internationellt eller nationellt.
Citera
2023-09-26, 23:01
Medlem
Jag har svårt se vad som gör att man vill ha mer av Dan Park.

Jag säger som Oscar Wilde om någon: "det mest stötande är inte vad han säger, utan att hans konst är så dålig." Han skriver ut bild på en svart person och skriver "neger" undertill.

Och sen verkar han totalt korkad , tråkig och vad jag förstår är han alkoholist. Om det åtminstone funnits något klyftigt eller någon finess i det han gör så hade jag brytt mig.
Citera
2023-09-26, 23:11
Medlem
Xigeges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Han skriver ut bild på en svart person och skriver "neger" undertill.

Nä, han skriver ut en bild av en svart cirkel och skriver " eger" undertill. Abstrakt och genialt nog för att platsa i danska Folketinget, moderna museet i Warszawa och en rad andra utställningar.
Citera
2023-09-26, 23:55
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Grundaren av Pegida, som har ställt ut konstnärer bland annat Carolina Gynninng, Regina Lund, Caroline af Ugglas kan knappast räknas som etablerad. Vare sig internationellt eller nationellt.

Henrik Rönnqvist var en svensk etablerad gallerist som ställt ut flera konstnärers verk. Att han har ställt ut multidisciplinära kulturpersoners verk som Gynning, Lund, af Ugglas hör inte till diskussionen. Ska du ha en målning av Gynning får du förresten lägga ut en hundra papp.

Dan Park har även varit inviterad att ställa ut sin konst inför den danska riksdagen.

Jag såg ett inslag i morse i SVT Morgonstudion. Det handlade om den berömde brittiske konstnären Banksy, inslaget visade bla en målning föreställande ett afrikanskt barn som målade en svastika.

Britternas berömde gatukonstnär får uppskattning, berömmelse och pengar när hen gör en sådan konst, medan vi slänger vår gatukonstnär i fängelse när han utför liknande konstverk. Vi befinner oss som på 30-talets Tyskland kan man säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in