Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-27, 19:30
  #1
Medlem
Timmar efter jordskredet vid E6:an vid Stenungsund (2023-09-23) tänkte jag att det inte skulle överraska mig om Orust Schakt var med med på ett hörn. Mer än ett hörn, har det ju visat sig, även om vi ännu inte vet exakta orsaker bakom skredet.

Kombinerat med historier jag tidigare hört om både företaget och dess ägare Mattia* Ol**son ( *=s), samt alla antydningar och kommentarer som tillkommit sedan dess, känns det som att här kan finnas mycket att gräva (jo, jag vet...) i. Kanske kan denna tråd bidra till att sanningen kommer fram om vad som föregått skredet vad gäller schaktfirmans “alternativa lösningar”?

Jag kan i nuläget inte dela allt jag vet då det finns risk att jag outar mig, men kan inleda med detta:

Flera av varandra oberoende källor har berättat att det vid Orust Schakt i Varekil under åren har dumpats mycket föroreningar i marken. Något som sedan påpassligt verkar täckts över med en betongplatta där man byggt XL Bygg.

Fler rykten om företaget eller ägaren?
Citera
2023-09-27, 19:37
  #2
Medlem
KaninHitlers avatar
Har även jag hört rykten om betongslagg/betongskrot från betongtillverkningsindustri i området som använts som markutfyllnadsmaterial samtidigt som det var starkt förorenat av olja och lösningsmedel. Orust schakt sägs vara de man ringer om man vill bli av med skit som annars skulle behöva saneras till dyra kostnader.
Citera
2023-09-27, 20:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Har även jag hört rykten om betongslagg/betongskrot från betongtillverkningsindustri i området som använts som markutfyllnadsmaterial samtidigt som det var starkt förorenat av olja och lösningsmedel. Orust schakt sägs vara de man ringer om man vill bli av med skit som annars skulle behöva saneras till dyra kostnader.

Det känns som att vi haft ofantlig tur, mitt i jordskredseländet, då hundratals säkert hade dött om skredet inträffat en handfull timmar senare. Samtidigt känns det också mer og mer som att det egentligen bara var en tidsfråga innan Orust Schakt orsakade något riktigt farligt...
Citera
2023-09-27, 21:05
  #4
Medlem
HowLongIsNows avatar
Ägaren har en förlikningsdom på sig för att inte ha betalat ut lön till en anställd.
Fråga Uddevalla tingsrätt.
Citera
2023-09-27, 21:14
  #5
Medlem
HowLongIsNows avatar
Drev bensinstation utan lov och släppte ut diesel och spillolja i Varekilsån.

https://www.gp.se/nyheter/västsverig...rott-1.1181157
Citera
2023-09-27, 21:14
  #6
Moderator
Mr.Woodss avatar
Även om detta kanske är symptomatiskt för bygg- och anläggningsbranchen, så verkar man åtminstone historiskt inte ha haft stenkoll på sina underentreprenörer...

Under ett arbete 2015, på Hareslätt invid Marstrands familjecamping skall man ha anlitat en firma som lyckats skjuta sprängsten in över campingen.
En händelse som kommenteras på följande vis:
Citat:
– Olyckor är alltid tråkiga eller vad tycker du? säger vd:n Mattias Olsson.

Vilken underentreprenör det rör sig om framgår inte i artikeln, men Expressen skriver följande:
Citat:
Företaget som enligt Mattias Olsson har utfört sprängningarna åt Orust Schakt står registrerat som passivt och avregistrerades i momsregistret 1990.

– Det kan hända att de heter något annat nu, jag vet faktiskt inte.

https://www.expressen.se/gt/jatteste...-campingplats/
Citera
2023-09-27, 21:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Ägaren har en förlikningsdom på sig för att inte ha betalat ut lön till en anställd. Fråga Uddevalla tingsrätt.

Jepp, plockade hem den från Lexbase. (Hade förväntat mig mer med tanke på vad jag hört... Känns som att han – trots denna megakatastrof, om han nu ligger bakom den – haft grymt flyt som inte åkt dit på något stort tidigare )
Citera
2023-09-27, 21:59
  #8
Medlem
Man kan ju börja undra hur den person som är kontrollansvarig har hanterat schaktningen för företagsparken tills detta skred inträffade?
Citera
2023-09-27, 23:04
  #9
Medlem
Rykten går att tippning från västlänken har hamnat där det rasat. Noterade att det var en djäkligt stor hög innan raset.
Citera
2023-09-27, 23:04
  #10
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Så tomten som äger orust schakt är i princip lika rutten som kärringen bakom skandalerna med "Pink bag" (finns tråd här på forumet) ?
Citera
2023-09-27, 23:47
  #11
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Så tomten som äger orust schakt är i princip lika rutten som kärringen bakom skandalerna med "Pink bag" (finns tråd här på forumet) ?
Det vet vi inte, det är mest rykten man hört. Därför kan det vara intressant med en tråd om firman, så att folk som faktiskt vet hur saker och ting ligger till kan komma till tals.

Jag har exempelvis hört att det är Orust Schakt som ligger bakom den här lilla incidenten: https://www.bohuslaningen.se/nyheter...a-2a688527675a

Dock vet jag inte, men någon Orust-bo kanske kan bekräfta den uppgiften, alternativt dementera genom att berätta vilket företag som istället låg bakom fadäsen.
Citera
2023-09-28, 00:08
  #12
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag har exempelvis hört att det är Orust Schakt som ligger bakom den här lilla incidenten: https://www.bohuslaningen.se/nyheter...a-2a688527675a

Bra att du anger en källa. Men vad är det för incident?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback