Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-02, 19:42
  #13
Medlem
Äh, teliaplay fanns inte att ta hem på "LG Content store" och TV'n verkar inte ha något sätt att installera google-grejer på, från vad jag kan se.

Trist om det inte funkar på vare sig Samsung eller LG TV's. Jag menar, det är inte helt ovanliga TV's direkt.
Citera
2023-04-03, 01:26
  #14
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scribble
Äh, teliaplay fanns inte att ta hem på "LG Content store" och TV'n verkar inte ha något sätt att installera google-grejer på, från vad jag kan se.

Trist om det inte funkar på vare sig Samsung eller LG TV's. Jag menar, det är inte helt ovanliga TV's direkt.
Vill man kringgå dilemmat med Google Play så finns boxar för ett par hundra t.ex https://www.aliexpress.com/item/1005...d=0i2fYshcVtaL

https://www.aliexpress.com/item/3275...d=5Rd1ubnSOGWI
Citera
2023-09-30, 16:53
  #15
Medlem
Nån med tips på detta? Har en Samsung TV, appen finns inte. Men på min tjejs gamla LG så finns appen!

Upplever även störningar när jag kollar på sport via boxen. Om jag ska in på en av TV4s sportkanaler via TV (inte via appen i mobilen) så tar det nån minut innan bilden laddas, först är det bara svart. Sen så kan det lagga i början, sen blir det bra.

Kan inte heller casta från Telia appen in till min Samsung TV.

Har inte nån chromecast. Brukar inte ha problem med att casta.

Har förövrigt TV från Telia och internet från Tele2. Allt funkar bra förutom sportkanalerna.

Har 500/500 i bredbandshastighet.
Citera
2023-09-30, 18:56
  #16
Medlem
paskharens avatar
Ni köper en chromecast, den där vita pucken. Så kan ni dra ner apparna direkt till den och styra med fjärrkontrollen som följer med. Vet att Tele2 finns och ta hem. Telenor har släppt sin app till den med nu. Telia har jag inte kollat men den finns säkert där med.
Citera
2023-09-30, 19:21
  #17
Medlem
Var beredd på dygnet runt support om du gör ändringar som innebär att dina föräldrar inte längre kan trycka på knapparn 0-9 på fjärrkontrollen för att komma åt TV-kanalerna. Jag talar av egen erfarenhet. Jag känner inte dina föräldrar, men oftast vet inte de som är 80+ vad play-appar, Smart-tv eller streaming är för något.
Citera
2023-09-30, 21:13
  #18
Medlem
paskharens avatar
Jag missa att det var dina 80+ föräldrar som skulle ha detta. Ja dom måste ha digitalbox. Starkt av dom att kunna hantera en sådan. Mina föräldrar klarar enbart Boxer med antenn och kort rakt in i tvn.
Citera
2023-10-01, 00:22
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Ni köper en chromecast, den där vita pucken. Så kan ni dra ner apparna direkt till den och styra med fjärrkontrollen som följer med. Vet att Tele2 finns och ta hem. Telenor har släppt sin app till den med nu. Telia har jag inte kollat men den finns säkert där med.

TV-boxen från Telia saknar trådlös kommunikation och där har vi en stor nackdel i jämförelse med en Chromecast. Telia Play går att ladda ner Google Play till Chromecast enheten och då kan man slänga eller lämna tillbaka TV-boxen till Telia.

Telia skulle kunna spara en massa pengar om de skickade ut en Chromecast istället för TV-boxen.
Citera
2023-10-01, 06:44
  #20
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hillared-Tarzan
TV-boxen från Telia saknar trådlös kommunikation och där har vi en stor nackdel i jämförelse med en Chromecast. Telia Play går att ladda ner Google Play till Chromecast enheten och då kan man slänga eller lämna tillbaka TV-boxen till Telia.

Telia skulle kunna spara en massa pengar om de skickade ut en Chromecast istället för TV-boxen.

Nej nej det finns mottagare som gör om wifi till trådbundet som du ställer bredvid boxen. Beroende på vad för router dom har kan du även behöva sändare. Jag har själv en sådan till telenor digitalbox. Du kan få tag i dom billigt på tex tradera, blocket.

Jag tror du får en chromecast nu istället för boxen, iaf på telenor. Sedan är den brandad med telenor eller vilken leverantör man nu har.
Citera
2023-10-01, 09:17
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Nej nej det finns mottagare som gör om wifi till trådbundet som du ställer bredvid boxen. Beroende på vad för router dom har kan du även behöva sändare. Jag har själv en sådan till telenor digitalbox. Du kan få tag i dom billigt på tex tradera, blocket.

Jag tror du får en chromecast nu istället för boxen, iaf på telenor. Sedan är den brandad med telenor eller vilken leverantör man nu har.

Nej nej, inte en chans i världen att du får en trådlöst modul eller en hårddisk till TV-boxen från Telia. Det går inte ens att köpa av dem.

Jag har varit i kontakt med Telia om den där TV-boxen och de hänvisade till en repeater som inte längre finns på deras hemsida.

Nu har de i alla fall lagt till en Chromecast med Google TV i deras butik. Den är klart smidigare än TV-boxen Arris VIP 4302

https://www.telia.se/telia-se/privat...kter-tillbehor
Citera
2023-10-01, 09:24
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Ett problem utan digital box, om du streamar, som många företag önskar, är att det är en rasande utveckling inom smart tv, och med nästa uppdatering, så kan smart tv från 2018, t.ex. inte klara de nya format. Jag väljer alltid digital box, även om jag har en smart tv
På kvällen, vill jag en fjärrkontroll, och luta mig tillbaka. Om 10 år, går det nog inte, men så länge som det går, kommer jag att välja digital box

Tack för att det finns fler än jag som inte är intresserad av streaming, jag vill oxå titta på "vanlig tv".
Citera
2023-10-01, 10:43
  #23
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hillared-Tarzan
Nej nej, inte en chans i världen att du får en trådlöst modul eller en hårddisk till TV-boxen från Telia. Det går inte ens att köpa av dem.

Jag har varit i kontakt med Telia om den där TV-boxen och de hänvisade till en repeater som inte längre finns på deras hemsida.

Nu har de i alla fall lagt till en Chromecast med Google TV i deras butik. Den är klart smidigare än TV-boxen Arris VIP 4302

https://www.telia.se/telia-se/privat...kter-tillbehor
'

Jojo det finns. Telia vet jag inte de tillhanda håller det längre men på blocket och tradera går det ett tjog på dussinet. Se bara till att du väljer rätt leverantör för dom är oftast branded. Om du ger mig märket på router och digitalboxen kan jag plocka fram en direkt till dig.

Titta här: https://www.blocket.se/annons/orebro...nkt/1200333403

En sådan ev. två måste man ha beroende på vilken router man har.
__________________
Senast redigerad av paskharen 2023-10-01 kl. 10:54.
Citera
2023-10-02, 16:45
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
'

Jojo det finns. Telia vet jag inte de tillhanda håller det längre men på blocket och tradera går det ett tjog på dussinet. Se bara till att du väljer rätt leverantör för dom är oftast branded. Om du ger mig märket på router och digitalboxen kan jag plocka fram en direkt till dig.

Titta här: https://www.blocket.se/annons/orebro...nkt/1200333403

En sådan ev. två måste man ha beroende på vilken router man har.

Jag skrev ju Telia och de levererar TV-boxen utan trådlös modul. Istället så hänvisar supporten till en trådlös extender.

Samma sak med hårddisken till TV-boxen där de hänvisar till en återförsäljare som säljer dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback