Citat:
Jag har själv försökt hitta en öl med liknande särdrag som Mariestads men ej lyckats tyvärr.
Citat:
Har du gjort en blindprovning med ölen bredvid varandra och då hittat den skillnaden du beskriver? Jag gjorde det för några år sedan och kan säga att smaken är inte så olika att det motiverar de nästan sex kronor mer per liter som Mariestad kostar på flaska än Norrlands guld.
Jag kan hålla med om att det inte är värt dom extra pengarna. Därför dricker jag inte så mycket Mariestads. Den enda gången jag köper Mariestads är om jag varit på utlandsresa och man kan köpa den i tax-freen. Då kostar ett flak med Mariestads 10 kronor mer än ett flak med Norrlands guld och då tycker jag absolut att det är värt skillnaden.
Citat:
Mariestad (och Norrlands Guld) är båda ljusa öl i dortmunderstil, som i Sverige förr i tiden kallades "export", för att det stod export på de flaskor vi importerade från Dortmund. Det gör att den första rekommendationen landar på originalet DAB, som både är godare och billigare än de svenska kopiorna om det är en "dortmunder"
Anledningen till att de kallades för export är för att det förr i tiden var förbjudet att sälja starköl i Sverige och därför var det bara tillåtet att tillverka starköl som skulle exporteras. Jag ska köpa en DAB och pröva, tack för tipset.