Citat:
Ursprungligen postat av
Messerschmitt
Herregud vad han tjatar om tyska ambassaden och att de måste hjälpa honom. Tror han att de ska betala ut socialbidrag till honom? I så fall får han väl flytta hem till Tyskland.
Han kan mycket väl ha rätt till svenskt försörjningsstöd, men då måste han ansöka om detta och uppfylla Soc krav på aktivt arbetssökande (alternativt visa läkarintyg på att han är arbetsoförmögen).
Det är väldigt svårt för formellt friska* vuxna utan barn att få hjälp. Möjligtvis att de kan hjälpa med anvisning till typ härbärge, jag är dock tveksam att han har det. Han borde rimligtvis tillhöra den kommun han sist var folkbokförd i vilket väl är Norrtälje(?). Det förekommer att kommuner skickar klienter till bostäder i andra kommuner, vilket kan vara social dumping men ibland bara för att det finns lediga bostäder där.
* Mörten verkar störd men jag är tveksam om han har någon egentlig psykisk sjukdom som kan behandlas. Snarare verkar det som någon typ av personlighetsstörning. Tvekar på att han ens har något egentligt missbruksproblem även om han dricker och röker (på ett övertydligt sätt som en upprorisk tonåring).
Alkisar som supit till sig hjärnskada med demens eller Parkinson liknande symptom kan ses som ha arbetsoförmåga och få sjukersättning (vad som brukar kallas "sjukpension"). Eljest blir de väl bara sjukskrivna om de genomgår någon typ av behandlingsprogram, vilket jag inte tror är aktuellt (jag tror alltså inte han är egentlig missbrukare men kanske han försöker bli?).
Min icke medicinsk köksbordsdiagnos är alltså att Mörten är störd som fan med väl odlad ambition att irritera de mesta som han uppfattar ha någon typ av auktoritet men i formell mening frisk.