Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-07, 16:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Herregud vad han tjatar om tyska ambassaden och att de måste hjälpa honom. Tror han att de ska betala ut socialbidrag till honom? I så fall får han väl flytta hem till Tyskland.

Han kan mycket väl ha rätt till svenskt försörjningsstöd, men då måste han ansöka om detta och uppfylla Soc krav på aktivt arbetssökande (alternativt visa läkarintyg på att han är arbetsoförmögen).

Det är väldigt svårt för formellt friska* vuxna utan barn att få hjälp. Möjligtvis att de kan hjälpa med anvisning till typ härbärge, jag är dock tveksam att han har det. Han borde rimligtvis tillhöra den kommun han sist var folkbokförd i vilket väl är Norrtälje(?). Det förekommer att kommuner skickar klienter till bostäder i andra kommuner, vilket kan vara social dumping men ibland bara för att det finns lediga bostäder där.

* Mörten verkar störd men jag är tveksam om han har någon egentlig psykisk sjukdom som kan behandlas. Snarare verkar det som någon typ av personlighetsstörning. Tvekar på att han ens har något egentligt missbruksproblem även om han dricker och röker (på ett övertydligt sätt som en upprorisk tonåring).
Alkisar som supit till sig hjärnskada med demens eller Parkinson liknande symptom kan ses som ha arbetsoförmåga och få sjukersättning (vad som brukar kallas "sjukpension"). Eljest blir de väl bara sjukskrivna om de genomgår någon typ av behandlingsprogram, vilket jag inte tror är aktuellt (jag tror alltså inte han är egentlig missbrukare men kanske han försöker bli?).
Min icke medicinsk köksbordsdiagnos är alltså att Mörten är störd som fan med väl odlad ambition att irritera de mesta som han uppfattar ha någon typ av auktoritet men i formell mening frisk.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2023-10-07 kl. 16:41.
Citera
2023-10-07, 16:53
Medlem
Messerschmitts avatar
Jag undrar om han verkligen var folkbokförd i Norrtälje kommun någon gång. Den senaste adressuppgiften jag har sett var i Upplands-Väsby, men det var väl ett par år sedan.
Citera
2023-10-07, 18:30
Medlem
Messerschmitts avatar
Jag kollade upp hans gamla bostad på Stallgatan i Upplands-Väsby. Den var på 3 r o k och var en bostadsrätt. Han hade bott där sedan 2001 så han bör ju ha tjänat en slant när han sålde den. Var det 2021 som han köpte rucklet i Herräng?
Citera
2023-10-07, 19:03
Medlem
skogs08s avatar
Citat:
Jag kollade upp hans gamla bostad på Stallgatan i Upplands-Väsby. Den var på 3 r o k och var en bostadsrätt. Han hade bott där sedan 2001 så han bör ju ha tjänat en slant när han sålde den. Var det 2021 som han köpte rucklet i Herräng?

Ja förutom att token sålde den för halva priset, dvs han nöjde sig med en miljon även fast den var värd två
Länge sedan han sa det men det är i någon video som är säkert ett år gammal nu om inte mer.

Eftersom han bott där sedan 2001 blev det säkert lite skatt även på det beloppet.
Men pengar är ju bara för Wallenberg och andra kapitalister…….

Stämmer att han köpte huset i Herräng 2021. Sitt övriga kapital plöjde han ned i utrustning för hampaodling som han femtioelva ggr på YouTube bannat polisen för att de stulit (beslagtagit) handlade om odlingstält, växtlampor etc. även Rebecca tog upp det i sina videos.
Senast redigerad av skogs08 2023-10-07 kl. 19:06.
Citera
2023-10-07, 19:42
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogs08
Ja förutom att token sålde den för halva priset, dvs han nöjde sig med en miljon även fast den var värd två
Länge sedan han sa det men det är i någon video som är säkert ett år gammal nu om inte mer.

OK! Det var väl inte det smartaste man kan göra…

Vet du när han och barnens mor skilde sig?
Citera
2023-10-07, 19:45
Medlem
skogs08s avatar
Citat:
OK! Det var väl inte det smartaste man kan göra…

Vet du när han och barnens mor skilde sig?

Han har sagt det också i någon husvagnsvideo kommer inte ihåg 100% men det var nog 99-00 där runt i kring.
Citera
2023-10-07, 20:02
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogs08
Han har sagt det också i någon husvagnsvideo kommer inte ihåg 100% men det var nog 99-00 där runt i kring.

OK! Det var kanske på grund av skilsmässan han köpte lägenheten i Väsby. 2001 började han också jobba på Siemens. Har för mig att de höll till i Väsby.

Man undrar ju vad grejen med hampaodlingen var. Producera cannabis för eget bruk eller tänkte han försörja sig på att sälja?
Citera
2023-10-07, 20:32
Medlem
skogs08s avatar
Citat:
OK! Det var kanske på grund av skilsmässan han köpte lägenheten i Väsby. 2001 började han också jobba på Siemens. Har för mig att de höll till i Väsby.

Man undrar ju vad grejen med hampaodlingen var. Producera cannabis för eget bruk eller tänkte han försörja sig på att sälja?

Antagligen som du skriver, och ja Siemens kontoret låg där alldeles bredvid E4.

Ingen aning hur han/de tänkte där men det var ju rätt stor mängd.

Men klart tysken säger ju att det var fiskmäsk och inte cannabis för rökning. Vilket låter som rent skitsnack. Vi får se vad rättsväsendet kommer fram till i frågan helt enkelt.
Senast redigerad av skogs08 2023-10-07 kl. 21:25.
Citera
2023-10-07, 22:15
Medlem
flugornass avatar
Klart som korvspad att det var som fiskmäsk han odlade, allt annat skulle ju strida emot Svensk lagstiftning, och är det något Mörten kan så är det lag och ordning samt regler vad det anbelangar den formen av odlingar.

Woow mega maxi tälta lite, snart blir det för kallt för det.

Jimmy har en husvagn, Jag har prövat nästan allt som finns att välja på
Campa, hyra båtar, paddla, cykla eller gå
Jag har semestrat på dom allra konstigaste sätt
Och äntligen jag funnit hur man ska semestra rätt, i Gävle!
Citera
2023-10-08, 02:06
Medlem
Brolarens avatar
Det var en trumpen mört i den senaste sändningen. Spöregnet och minusgraderna verkar ha sugit livslusten ur gamla Mörten. Dock nämnde han att fått åka polisbil under den gångna dagen - delgivning inför kommande rättegång? Det enda Mörten själv berättade om händelseförloppet med Polisen var att han hade diskuterat med dom om hur vår nuvarande statsminister var en "schbarnhandlare". Mycket trevligt enligt honom.
Citera
2023-10-08, 14:40
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brolaren
Det var en trumpen mört i den senaste sändningen. Spöregnet och minusgraderna verkar ha sugit livslusten ur gamla Mörten. Dock nämnde han att fått åka polisbil under den gångna dagen - delgivning inför kommande rättegång? Det enda Mörten själv berättade om händelseförloppet med Polisen var att han hade diskuterat med dom om hur vår nuvarande statsminister var en "schbarnhandlare". Mycket trevligt enligt honom.
Han har kontakt med socialen, hjälporganisation och polisen så varför tar ingen hunden ifrån honom?
Citera
2023-10-08, 18:10
Medlem
Det bästa han kan se fram emot nu är att hampaodlingen var av den sorten med tillräckligt hög halt THC för att klassas som grovt narkotikabrott så han kan spendera vintern i finkan.
Annars är det bara en odling han inte anökt om tillstånd för, och det blir en böter som han aldrig kommer kunna betala.

Om Rebecka också ska på rättegång, tillsammans med resten av Doghouse-ligan, kan hon passa på att ta med Steppi hem. För självklart borde tysken ta på sig hela skulden för att få fängelsedom på minst 4-6 månader.

Som Jesus korsfästelse. Han tar på sig skulden för alla andras synder, och tar straffet ensam för att hans medmänniskor ska bli förlåtna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in