Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-10-14, 21:48
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Hur är det möjligt? Jag trodde man var tvungen att stå skriven någonstans
Det är hon, hon sa upp sin lägenhet men har en c/o-adress.
Citera
2023-10-14, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Och om man inte har någonstans att bo?

Du menar uteliggare i stort sett?

https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-fu...ara-ett-brott/

Citat:
Man ska informera Skatteverket som bedömer var man ska vara folkbokförd. Beslutet fattas mot bakgrund av vad personen det berör har sagt men det kan även ske med hjälp av uppgifter från fastighetsägare eller andra myndigheter.

I vissa fall kan man också bli folkbokförd ”på kommunen”, det vill säga i en viss kommun men utan en specifik adress.

Så jag antar det krävs väldigt mycket (Starka/giltiga skäl) för att bli skriven på kommunen.
Citera
2023-10-14, 21:55
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Det är hon, hon sa upp sin lägenhet men har en c/o-adress.

Nej, hon är inte skriven där.
Hon har bara posten dit (till sin bror?)
Citera
2023-10-14, 22:41
Medlem
En hemförsäkring gäller bara för resa upp till 45 dagar. Så det är inte säkert den gällt ändå, beror på hur länge hon varit ute på resande fot. Man bör teckna en försäkring som gäller under hela resan man tänkt vara borta om det är över de 45 dagarna. Nu spelar det dock ingen roll. Märkligt att folk aldrig lär sig detta med att ha en ordentlig försäkring. Det är ju inte heller bara sjukhus och hemtransport, det är resten av livet. För att ha mer än till överlevnad hemma.

Men det är inte lika för alla som råkar illa ut utomlands (utom EU). Regeringen brukar ju säga att statens ansvar upphör utanför Sverige. De som var i Thailand under Tsunamien fick hjälp hem oavsett vilket. De som var i Afghanistan när USA/Sverige lämnade fick hjälp hem. De som var i Israel nu fick hjälp hem. Det gällde förmodligen inte ambulansflyg men dock transport. Att de sen får en räkning betyder inte att de behöver betala fullt pris.
Citera
2023-10-14, 23:37
Medlem
lone stars avatar
https://www.swedenabroad.se/sv/om-ut...A4kringsskydd/

Sweden abroad informerar allt för de som inte fattar vad som gäller i Thailand. Sorgligt att man inte uppfattar det.
Citera
2023-10-14, 23:41
Medlem
Kungsgardens avatar
Tjejens morbror vädjar efter pengar på Facebook.

Citat:
De svenska myndigheterna är iskalla i relationen till oss likaså den svenska ambassaden.

https://www.facebook.com/daniel.cedergren

Vad förväntar han sig? Att ambassaden och UD strösslar ut pengar? Att familjen inte behöver bekosta någonting själva?

Här är anledningen till att man gick ut i Expressen idag:

Citat:
Ursprungligen postat av mamman
Vi har fått besked från SOS International att vi kan flyga hem Felicia den 18 oktober, men behöver snabb hjälp att samla in pengar för transporten hem och betalning av sjukhusräkningar.

Myndigheterna i Sverige bidrar inte med någon hjälp, därför vänder jag mig till er där ute.

https://www.gofundme.com/f/hjalp-fel...ource=customer
Citera
2023-10-14, 23:44
Medlem
MuntertMongos avatar
Sicket WT som inte har försäkring och tigger pengar.
Citera
2023-10-15, 01:00
Medlem
baron-brazils avatar
Det allra lustigaste med den här kråksången är att den bölande morbrodern undrar hur dom inte kan få någon ekonomisk hjälp av staten.

Detta i samma andetag som han gillar svenskfientliga grupper på Facebook, alltså indirekt ger stöd åt den här invandrarvänliga PK-politiken som dränerar svenska skattebetalare och överröser andra länders medborgare.

Ledsen bubben, men åtminstone du har stöttat denna ansvarslösa politik som gjort att ladorna är tomma.
Jag hoppas för allt av mitt hjärta att staten inte bidrar med en enda krona åt det här.
Sälj lite hästar och hus/hem istället!

Som man bäddar får man ligga.
Citera
2023-10-15, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Det allra lustigaste med den här kråksången är att den bölande morbrodern undrar hur dom inte kan få någon ekonomisk hjälp av staten.

Detta i samma andetag som han gillar svenskfientliga grupper på Facebook, alltså indirekt ger stöd åt den här invandrarvänliga PK-politiken som dränerar svenska skattebetalare och överröser andra länders medborgare.

Ledsen bubben, men åtminstone du har stöttat denna ansvarslösa politik som gjort att ladorna är tomma.
Jag hoppas för allt av mitt hjärta att staten inte bidrar med en enda krona åt det här.
Sälj lite hästar och hus/hem istället!

Som man bäddar får man ligga.

Ja, exakt!
Reality check för godhetsknarkande svenskar.
De måste fatta att deras skattepengar inte går till påkörda Felicia utan till Hassan och Mohammeds semesterresor till hemländerna.

Sug i dig svenneidiot.
Citera
2023-10-15, 01:53
Medlem
Ung och dum kan vissa tycka men ändå tragiskt. Man känner sig okrossbar och struntar i försäkringen. Hoppas hon kommer hem och blir så återställd som möjligt!
Citera
2023-10-15, 01:53
Medlem
Är nog skonsammast att stänga av henne.
Citera
2023-10-15, 01:57
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Ja, exakt!
Reality check för godhetsknarkande svenskar.
De måste fatta att deras skattepengar inte går till påkörda Felicia utan till Hassan och Mohammeds semesterresor till hemländerna.

Sug i dig svenneidiot.

Alldeles riktigt!

Noll sympatier från mig.
Människor skadas och dör dagarna i ända, detta är inget undantag.

Sympati känner jag för barn som blir sjuka och äldre svenskar som dör ensamma och utblottade.

Inte en bortskämd snorunge med dyra hopphästar, woke-tankar och fullständig avsaknad av ansvarstagande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in