Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-20, 01:02
  #1
Medlem
Kiruna inför Apartheid-politik; Uppför Gaza-remsa i nya centrum

På initiativ av Samelistan beslutade kommunstyrelsen i Kiruna att anta en ny princip
som innebär att delar av nya centrum ska få gatunamn helt och hållet på minorotetsspråk där även substantivet i namnet d.v.s. -gatan och -vägen blir samiska, meänkieli och finska ord. Både polismyndigheten och larmoperatörer har i remissyttranden varnat för att göra detta avsteg eftersom det kan få förödande konsekvenser bestående av kommunikationsproblem vid akuta händelser.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...kiruna--hydty0
Citera
2023-10-20, 01:03
  #2
Avstängd
MrSwedeGliderRunts avatar
Svenskar fortsätter genomföra förändringar som bara efterblivna hade gjort, väldigt underhållande.
Citera
2023-10-20, 02:05
  #3
Medlem
Bra tycker jag. Samer är en minoritet som får för lite uppmärksamhet och ofta försvinner i konkurrens mot andra grupper. Det är dags att vita i Sverige börjar ta sitt ansvar gentemot den gruppen också!
Citera
2023-10-20, 02:52
  #4
Medlem
4-4-2s avatar
Äh, jag har inget emot samer, men jag hoppas verkligen att inte detta leder till att vi börjar skylta på arabiska i Malmö...
Citera
2023-10-20, 03:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
Bra tycker jag. Samer är en minoritet som får för lite uppmärksamhet och ofta försvinner i konkurrens mot andra grupper. Det är dags att vita i Sverige börjar ta sitt ansvar gentemot den gruppen också!
Det finns ju ingen folkgrupp som blir så positivt särbehandlade och har så många privilegier som samerna Ändå är det en mycket liten grupp och det är endast de som tillhör en sameby som kan åtnjuta dessa privilegier. I princip betalar svenska skattebetalare för att samerna skall kunna bedriva renskötsel, vilket är en näring som är onödig och skadlig för miljön.
På vilket sätt menar du att man skall börja ta ansvar?
Citera
2023-10-20, 03:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
Bra tycker jag. Samer är en minoritet som får för lite uppmärksamhet och ofta försvinner i konkurrens mot andra grupper. Det är dags att vita i Sverige börjar ta sitt ansvar gentemot den gruppen också!

Vilket ansvar då?
Citera
2023-10-20, 03:46
  #7
Medlem
31G350125s avatar
Varför inte har nummer på gatorna 1:a vägen, 3:e vägen osv. Bara jobbig me, namn, särskilt man skall blanda in namn som tillhör ett miniroitesspråk , det bli aldrig .. Skall man göra det, så inför dubbla namn som Helsingfors.
Citera
2023-10-20, 04:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huukavirkki
Kiruna inför Apartheid-politik; Uppför Gaza-remsa i nya centrum

På initiativ av Samelistan beslutade kommunstyrelsen i Kiruna att anta en ny princip
som innebär att delar av nya centrum ska få gatunamn helt och hållet på minorotetsspråk där även substantivet i namnet d.v.s. -gatan och -vägen blir samiska, meänkieli och finska ord. Både polismyndigheten och larmoperatörer har i remissyttranden varnat för att göra detta avsteg eftersom det kan få förödande konsekvenser bestående av kommunikationsproblem vid akuta händelser.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...kiruna--hydty0

Bra initiativ som kommer att refelktera regionen och historiken. Det är ett samiskt område, och det ska givetvis respekteras. Resten av sverige kan ju följa i samma spå och använda forn nordiska nam på olika platser. Helt i sin ordning!
Citera
2023-10-20, 04:55
  #9
Bannlyst
""efterledet ”luodda” eller ”geaidnu” på samiska och ”tie” på finska och meänkieli.""

Orden eller vad det är ovan skulle ställa till enorma problem, i Sverige pratar vi svenska och svensk är språket vi jobbar med.

Är det inte extremt korkato ch oklokt att ha lokala avvikelser?

Ska Göteborg köra norskt och Skotskt med Malmö kör Danska och arabiska?

Det fungerar såklart inte, Kirunas kommunstyrelse är efterbliven och ni borde ställa ner HB-dunkarna och bränna över med era skotrar och protestera!
Citera
2023-10-20, 05:10
  #10
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
Bra tycker jag. Samer är en minoritet som får för lite uppmärksamhet och ofta försvinner i konkurrens mot andra grupper. Det är dags att vita i Sverige börjar ta sitt ansvar gentemot den gruppen också!
Rolig du är. Sametinget förtrycker sina egna som inte tillhör en sameby och förvägrar dem jakt-och fiskerättigheter. De är helt enkelt överklass/nyadel och har rättigheter och förmåner som inga andra i Sverige..
Citera
2023-10-20, 05:45
  #11
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huukavirkki
Kiruna inför Apartheid-politik; Uppför Gaza-remsa i nya centrum

På initiativ av Samelistan beslutade kommunstyrelsen i Kiruna att anta en ny princip
som innebär att delar av nya centrum ska få gatunamn helt och hållet på minorotetsspråk där även substantivet i namnet d.v.s. -gatan och -vägen blir samiska, meänkieli och finska ord. Både polismyndigheten och larmoperatörer har i remissyttranden varnat för att göra detta avsteg eftersom det kan få förödande konsekvenser bestående av kommunikationsproblem vid akuta händelser.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...kiruna--hydty0
Svea riket kommer absolut inte godkänna det här!
Citera
2023-10-20, 06:01
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
Bra tycker jag. Samer är en minoritet som får för lite uppmärksamhet och ofta försvinner i konkurrens mot andra grupper. Det är dags att vita i Sverige börjar ta sitt ansvar gentemot den gruppen också!

Ja men skall vi namnge gatan efter minoriteter som det är synd om?
Ja, jag är helt ensam och pratar ett eget påhittat språk. Jag är dessutom arbetslös o min mamma slog mig under hela min barndom.
Låt oss genast namnge alla gator i Stockholms innerstad på mitt språk, som bygger på kilskrift.
Bra va?

Beslutet är ju helt efterblivet och man bojkottade Sydafrika för att man uteslöt människor.
Sedan gör man likadant i Sverige.
Kiruna är en svensk stad och således skall allt vara på svenska.
Jävla trams med samer som dessutom kom hit efter svenskarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in