Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-22, 22:39
  #109
Medlem
AndersPersson99s avatar
Svenskar är patologiskt besatta över ininkludering och minoriteter. Men bara när det kommer till identitet. När det kommer till åsikter ska folk hålla käften och rätta sig i ledet. Det finns inget som gör svenskar så ängsliga som när någon tycker något som inte alla har kommit överens om är ok att tycka.
Citera
2023-10-22, 22:41
  #110
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Helsingfors har aldrig haft problem med gatunamn på två språk. Varför har du det som inte ens bor där det händer?

Du läste inte TS inlägg ordentligt märker jag. Det ska alltså vara skyltar på fyra olika språk. Inte undra på att polisen avrådde från idén.
Citera
2023-10-22, 22:50
  #111
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-4-2
Äh, jag har inget emot samer, men jag hoppas verkligen att inte detta leder till att vi börjar skylta på arabiska i Malmö...

Det blir nog ett naturligt nästa steg (tyvärr).
Citera
2023-10-22, 22:57
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
Bra tycker jag. Samer är en minoritet som får för lite uppmärksamhet och ofta försvinner i konkurrens mot andra grupper. Det är dags att vita i Sverige börjar ta sitt ansvar gentemot den gruppen också!

Finns ingen anledning att skyllta med ngt ingen knappt förstår
Citera
2023-10-22, 23:00
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Helsingfors har aldrig haft problem med gatunamn på två språk. Varför har du det som inte ens bor där det händer?

Finland är två språkligt , en väsentlig skillnad
Citera
2023-10-22, 23:46
  #114
Medlem
Vitman-33s avatar
Samer är fan bland dom värsta skylla allt på andra folket som existerar. Dom får allt betalt av oss skattebetalare, oj en ren blev "mördad" förmodligen tagen av rovdjur eller så har dom skapat detta själva för att få ut försäkringspengar. Gör så här, ta bort allt bistånd så väntar vi och så får vi se hur det låter sen. Kanske är dags att vända på steken.
Citera
2023-10-23, 01:08
  #115
Medlem
Vem bryr sig. Personligen har jag varit i Kiruna en gång i mitt liv och kan ärligt talat inte minnas ett enda gatunamn och kommer nog heller inte göra det om jag skulle besöka Kiruna en andra gång. Så namnen kvittar totalt.

Vad är vi upprörda över här? Att det kommer saknas ett generiskt ”Kungsgatan”, ”Storgatan” eller ”Strandvägen”?

”Gazaremsan” pfft, du måste skoja? Haha
Om detta verkligen håller dig uppe om nätterna borde du kanske överväga en hobby?
Citera
2023-10-23, 02:04
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Samer är fan bland dom värsta skylla allt på andra folket som existerar. Dom får allt betalt av oss skattebetalare, oj en ren blev "mördad" förmodligen tagen av rovdjur eller så har dom skapat detta själva för att få ut försäkringspengar. Gör så här, ta bort allt bistånd så väntar vi och så får vi se hur det låter sen. Kanske är dags att vända på steken.

Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Vem bryr sig. Personligen har jag varit i Kiruna en gång i mitt liv och kan ärligt talat inte minnas ett enda gatunamn och kommer nog heller inte göra det om jag skulle besöka Kiruna en andra gång. Så namnen kvittar totalt.

Vad är vi upprörda över här? Att det kommer saknas ett generiskt ”Kungsgatan”, ”Storgatan” eller ”Strandvägen”?

”Gazaremsan” pfft, du måste skoja? Haha
Om detta verkligen håller dig uppe om nätterna borde du kanske överväga en hobby?

De vill ha gatunamn på sitt språk för att kunna visa att det är deras mark fast det inte finns några somhelst bevis för att det är det.
Citera
2023-10-23, 03:29
  #117
Medlem
GATOR SKA HETA MALMVÄGEN annars blir jag sur och röstar på SD. Ingen har dock klarat kid icarus utan fusk.
Citera
2023-10-23, 04:22
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
GATOR SKA HETA MALMVÄGEN annars blir jag sur och röstar på SD. Ingen har dock klarat kid icarus utan fusk.

Nja, nej men gärna något man kan uttala.
Citera
2023-10-23, 04:22
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huukavirkki
Kiruna inför Apartheid-politik; Uppför Gaza-remsa i nya centrum

På initiativ av Samelistan beslutade kommunstyrelsen i Kiruna att anta en ny princip
som innebär att delar av nya centrum ska få gatunamn helt och hållet på minorotetsspråk där även substantivet i namnet d.v.s. -gatan och -vägen blir samiska, meänkieli och finska ord. Både polismyndigheten och larmoperatörer har i remissyttranden varnat för att göra detta avsteg eftersom det kan få förödande konsekvenser bestående av kommunikationsproblem vid akuta händelser.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...kiruna--hydty0


I Suomi har man sedan 1800-talet alla gatunamn och vägskyltar både på Suomi och på Ruotsi, och det verkar både räddningstjänst och Google kunna hantera

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...ddme4&usqp=CAU
Citera
2023-10-23, 04:55
  #120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Nja, nej men gärna något man kan uttala.

Har du svårt med uttal? Det finns hjälp för det, Kan amerikanare säga massachusetts
så tror jag vi klar oss. Malmgatan är ju trist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in