Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-23, 09:43
  #133
Medlem
qaaqs avatar
Lika bra att göra gruva av hela skiten. Folk kan väl bo i gruvan istället. Systembolag i gruvan åt samerna och finnarna. Skola i gruvan, begravningsplats i gruvan, demensboende i gruvan, flygplats i gruvan , tågstation i gruvan.
Citera
2023-10-23, 10:09
  #134
Medlem
Inte minsta förvånad. Typiskt äckligt svenskt beteende.
Citera
2023-10-23, 10:15
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huukavirkki
Kiruna inför Apartheid-politik; Uppför Gaza-remsa i nya centrum

Vet du ens vad apartheid och gazaremsan är för något?
Citera
2023-10-23, 10:53
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
Bra tycker jag. Samer är en minoritet som får för lite uppmärksamhet och ofta försvinner i konkurrens mot andra grupper. Det är dags att vita i Sverige börjar ta sitt ansvar gentemot den gruppen också!

Menar du att samer inte är vita? 😁
Citera
2023-10-23, 11:11
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Menar du att samer inte är vita? 😁

BIPOC - inte vita mao. Förtryckta och utnyttjade.
Citera
2023-10-23, 11:28
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
BIPOC - inte vita mao. Förtryckta och utnyttjade.

Va? Det var mycket att klä av här. Framför allt, jag antar att du syftar på "ursprungsbefolkning" -delen av den där förkortningen. Då menar du med andra ord att en "vit" människa inte skulle kunna klassas som ursprungsbefolkning någonstans eftersom du gör en klar särskiljning där? Och exakt viket land är samerna ursprungsbefolkningen i menar du?

Att de är en minoritet, ja det argumenterar jag inte mot.
Citera
2023-10-23, 11:57
  #139
Medlem
snooper123s avatar
Varför går de emot vad polisen och larmoperatörerna säger?
Borde man inte lyssna på dem?
Citera
2023-10-23, 12:03
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Varför går de emot vad polisen och larmoperatörerna säger?
Borde man inte lyssna på dem?

Polisen har varit emot. Medan räddningstjänsten har en motsatt åsikt.

Men oavsett så är detta ett kommunaltbeslut som polisen osv bara kan lämna in synpunkter om.
Citera
2023-10-23, 13:04
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devilsdeck
Jag är med dig men du har missat en punkt. Norrland är INTE samiskt område. Det tillhör Sverige och vad jag minns invaderade indianerna vårt territorium ca 10 000 år efter att vi hade tagit oss hit. Jag har inte kunna undgå att de vill ha mer och mer ekonomiska fördelar osv men det betyder inte att de har någon historisk rätt till någon del av Sverige, Norge eller Finland. De är invandrare som dessutom likt zigeanrna vägrar anpassa sig till vår kultur och bli svenskar. Vill man inte bli svensk skall man ej heller ha något att skaffa med vårt samhälles alla fördelar likt sjukvård, tandläkare, skolor osv.

Det är kanske inte samma sak som att Sverige numera är mer arabiskt än svenskt genom den senaste tidens invasion av üntermensch såsom smutsiga arab hundar. Men man måste alltid sätta det i kontext att samerna är rasistiska mot oss svenskar precis som mena slöddret är.

Vi svenskar är herrefolket här och så skall det förbli - antingen genom några pennstreck i lagboken - vilket förpassar allt tredje världen slödder tillbaks till grottan eller genom krig. Att sätta upp vägskyltar på samiska kanske kan ses som en turistgrej. Turister känner lite känslor när de åker ut i naturen och tittar på vildarna. Jag vet inget annat vi ska ha samerna till.

När blev Norrlands inland en del av Sverige? Sverige blev inte ett rike förrän på 1100talet, då var inte norrlandsinland kolonisationen av sapmi började på 1300 talet, så att säga det historiskt är svenst område är inte heller riktigt sant
Citera
2023-10-23, 13:08
  #142
Medlem
YouthOfNations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
Bra tycker jag. Samer är en minoritet som får för lite uppmärksamhet och ofta försvinner i konkurrens mot andra grupper. Det är dags att vita i Sverige börjar ta sitt ansvar gentemot den gruppen också!

Samer finns väl inte ens på riktigt som genetisk grupp längre. Den är helt urvattnad av svenska gener eller t.o.m invandrade gener från typ sydamerika lol.

Riktiga samer dog ut för 100 år sen
Citera
2023-10-23, 13:09
  #143
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
BIPOC - inte vita mao. Förtryckta och utnyttjade.

När samerna gick med i World Council of Indigenous Peoples skickade dom representanter till en konferens någonstans i Nordamerika. Dom blev först inte insläppta. Orsak? Vita människor var förbjudna i konferenslokalen. Dra dina egna slutsatser.
Citera
2023-10-23, 13:10
  #144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Ja de flesta orter norrut har CP namn som Jukkasjärvi och jockmock o. s. v. det vet man ju.

De kan gott få ordentliga svenska namn.


Varför svenska namn? I de forna danska områden, finns fortfarande orter med danska slutled i namnen, ska de också döpas om till svenska slutled?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in