Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-29, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnothiseauton
Dags att skaka liv i denna tråd, jag behöver era perspektiv.

Ska flytta till Malmö inom kort. Kikar ganska brett, främst på havsnära bostadsrätt vid Ribersborg, Limhamns sjöstad, Västra hamnen eller mer centralt kring Slottsstaden, Kronprinsen, Davidshall, Gamla Väster, Rörsjöstaden. Eller möjligtvis hus på Djupadal, Kulladal, Sofielund, Hindby/Eriksfält eller kanske Augustenborg. Jag är väl avvikare i flashback-sammanhang på så sätt att jag inte gärna vill bo i en vit apartheid-stadsdel trots att jag är svenne - men jag vill inte heller bo där det lever en överväldigande majoritet invandrare, dels för barnens utbildning och dels för att jag tror det kan vara en dålig investering att köpa i ett sådant område. Lagom är bäst tycker jag, har inget emot laglydiga invandrare - tvärtom, det är sunt med mångfald.

Vad vet ni om skolorna i ovannämnda områden? Och ni som har erfarenhet av att bo i områdena i fråga, vad har ni att säga?

Vita apharteid-stadsdelar kan du leta länge efter. Därtill är detta Malmö,m. Det är inte som i Sverige, att man har byggt massa miljonprojekt långt från stan där invandrarna bor. Allt är en stad, rosengård är ett stenkast från centrum.

Även om allt är nära är det skarpa kontraster. Ska du bo relativt lugnt är det de bättre delarna du ska leta. ”Lagom är bäst” gäller inte här, det finns inga ”lagom blandade” stadsdelar. Alla föredrar att bo med sina landsmän. Tänk frivillig segregation framför en mysig mångkulturell smältdegel där man bjuder varandra på härligt etnisk mustig mat och dansar varandras exotiska folkdanser.

För att svara på din lista:

Ribersborg ja
Limhamns sjöstad nej
Västra hamnen ja (om du gillar hålligång hela sommaren)
Slottsstaden ja
Kronprinsen ja
Davidshall ja
Gamla Väster ja (om du gillar hålligång hela året)
Rörsjöstaden ja
Djupadal rätt delar
Kulladal nej
Sofielund nej
Hindby/Eriksfält nej
Augustenborg nej
Citera
2023-10-31, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afghan-frisyr
Vita apharteid-stadsdelar kan du leta länge efter. Därtill är detta Malmö,m. Det är inte som i Sverige, att man har byggt massa miljonprojekt långt från stan där invandrarna bor. Allt är en stad, rosengård är ett stenkast från centrum.

Även om allt är nära är det skarpa kontraster. Ska du bo relativt lugnt är det de bättre delarna du ska leta. ”Lagom är bäst” gäller inte här, det finns inga ”lagom blandade” stadsdelar. Alla föredrar att bo med sina landsmän. Tänk frivillig segregation framför en mysig mångkulturell smältdegel där man bjuder varandra på härligt etnisk mustig mat och dansar varandras exotiska folkdanser.

För att svara på din lista:

Ribersborg ja
Limhamns sjöstad nej
Västra hamnen ja (om du gillar hålligång hela sommaren)
Slottsstaden ja
Kronprinsen ja
Davidshall ja
Gamla Väster ja (om du gillar hålligång hela året)
Rörsjöstaden ja
Djupadal rätt delar
Kulladal nej
Sofielund nej
Hindby/Eriksfält nej
Augustenborg nej

Tack för svaret. Men kan du utveckla det här med ”nej”?
Citera
2023-11-01, 18:26
Medlem
Har nån koll på Seved? Är det fortfarande skit där? Tänker huvudgatan t.ex. Ystadsgatan tror jag den hette. Hur är den?

Från vad jag har hört så har tidigare områden som ändå varit ok som t.ex Lorensborg har blivit rent skit.

Så var bör man bo om man vill flytta in i en HYRESrätt i Malmö?
Citera
2023-11-01, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABossInThePark
Har nån koll på Seved? Är det fortfarande skit där? Tänker huvudgatan t.ex. Ystadsgatan tror jag den hette. Hur är den?

Från vad jag har hört så har tidigare områden som ändå varit ok som t.ex Lorensborg har blivit rent skit.

Seved och Lorensborg är skit. Har du barn, flytta inte dit.
Citera
2023-11-01, 18:29
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Ja, Seved är rätt kasst. Men jag hade kunnat bo där.
Citera
2023-11-01, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Seved och Lorensborg är skit. Har du barn, flytta inte dit.

Tips på bra områden där man kan hyra?

Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Ja, Seved är rätt kasst. Men jag hade kunnat bo där.

Tror jag avvaktar
Citera
2023-11-01, 18:32
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Tror jag avvaktar

Du kan ju hyra i hela Malmö?
Citera
2023-11-01, 18:35
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Tror jag avvaktar

Beror ju på vem man är var man gillar att bo. Jag gillar tex Möllan fast alla jag känner hatar det. Jag gillar Norra Sofielund, Davidshall, Gamla väster, Västra hamnen, Rörsjöstaden, Värnhem och Slussen, Caroli, Dalaplan och Södervärn.

Edit, Sorgenfri är okej med.
Citera
2023-11-01, 18:35
Medlem
Citat:

Tror jag avvaktar

Det finns hyresrätter i alla områden i Malmö där en hel del medelklassare, akademiker och rika hyr.

Leta i Västra hamnen, Limhamn, Centrum (Gustav, Caroli, Triangeln, Möllan), Kronprinsen, Slottsstaden, Gamla Väster, västra Sorgenfri och Sankt Knuts torg, Rörsjöstaden osv.
Citera
2023-11-01, 18:36
Medlem
Citat:
Du kan ju hyra i hela Malmö?

Jag förstår det. Men jag vill hyra i ett av de bättre områdena.
Citera
2023-11-01, 18:39
Medlem
Citat:
Beror ju på vem man är var man gillar att bo. Jag gillar tex Möllan fast alla jag känner hatar det. Jag gillar Norra Sofielund, Davidshall, Gamla väster, Västra hamnen, Rörsjöstaden, Värnhem och Slussen, Caroli, Dalaplan och Södervärn.

Edit, Sorgenfri är okej med.

Tackar.

Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Det finns hyresrätter i alla områden i Malmö där en hel del medelklassare, akademiker och rika hyr.

Leta i Västra hamnen, Limhamn, Centrum (Gustav, Caroli, Triangeln, Möllan), Kronprinsen, Slottsstaden, Gamla Väster, västra Sorgenfri och Sankt Knuts torg, Rörsjöstaden osv.

Kronprinsen och Slottsstaden låter intressant
Citera
2023-11-01, 18:40
Medlem
Områden man inte ska bo i vare sig man är singel eller med barnfamilj:

Hermodsdal
Lindängen (fy fan)
Holma-Kroksbäck
Sofielund (Seved)
Nydala
Lindeborg
Hela Fosie