Citat:
Dags att skaka liv i denna tråd, jag behöver era perspektiv.
Ska flytta till Malmö inom kort. Kikar ganska brett, främst på havsnära bostadsrätt vid Ribersborg, Limhamns sjöstad, Västra hamnen eller mer centralt kring Slottsstaden, Kronprinsen, Davidshall, Gamla Väster, Rörsjöstaden. Eller möjligtvis hus på Djupadal, Kulladal, Sofielund, Hindby/Eriksfält eller kanske Augustenborg. Jag är väl avvikare i flashback-sammanhang på så sätt att jag inte gärna vill bo i en vit apartheid-stadsdel trots att jag är svenne - men jag vill inte heller bo där det lever en överväldigande majoritet invandrare, dels för barnens utbildning och dels för att jag tror det kan vara en dålig investering att köpa i ett sådant område. Lagom är bäst tycker jag, har inget emot laglydiga invandrare - tvärtom, det är sunt med mångfald.
Vad vet ni om skolorna i ovannämnda områden? Och ni som har erfarenhet av att bo i områdena i fråga, vad har ni att säga?
Ska flytta till Malmö inom kort. Kikar ganska brett, främst på havsnära bostadsrätt vid Ribersborg, Limhamns sjöstad, Västra hamnen eller mer centralt kring Slottsstaden, Kronprinsen, Davidshall, Gamla Väster, Rörsjöstaden. Eller möjligtvis hus på Djupadal, Kulladal, Sofielund, Hindby/Eriksfält eller kanske Augustenborg. Jag är väl avvikare i flashback-sammanhang på så sätt att jag inte gärna vill bo i en vit apartheid-stadsdel trots att jag är svenne - men jag vill inte heller bo där det lever en överväldigande majoritet invandrare, dels för barnens utbildning och dels för att jag tror det kan vara en dålig investering att köpa i ett sådant område. Lagom är bäst tycker jag, har inget emot laglydiga invandrare - tvärtom, det är sunt med mångfald.
Vad vet ni om skolorna i ovannämnda områden? Och ni som har erfarenhet av att bo i områdena i fråga, vad har ni att säga?
Vita apharteid-stadsdelar kan du leta länge efter. Därtill är detta Malmö,m. Det är inte som i Sverige, att man har byggt massa miljonprojekt långt från stan där invandrarna bor. Allt är en stad, rosengård är ett stenkast från centrum.
Även om allt är nära är det skarpa kontraster. Ska du bo relativt lugnt är det de bättre delarna du ska leta. ”Lagom är bäst” gäller inte här, det finns inga ”lagom blandade” stadsdelar. Alla föredrar att bo med sina landsmän. Tänk frivillig segregation framför en mysig mångkulturell smältdegel där man bjuder varandra på härligt etnisk mustig mat och dansar varandras exotiska folkdanser.
För att svara på din lista:
Ribersborg ja
Limhamns sjöstad nej
Västra hamnen ja (om du gillar hålligång hela sommaren)
Slottsstaden ja
Kronprinsen ja
Davidshall ja
Gamla Väster ja (om du gillar hålligång hela året)
Rörsjöstaden ja
Djupadal rätt delar
Kulladal nej
Sofielund nej
Hindby/Eriksfält nej
Augustenborg nej