Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-15, 12:40
  #1
Medlem
Hej,

Det är så att jag är nyfiken på ett område, Skänninge, liten håla i Östergötland. Jag undrar vad det är för människor som cirkulerar där. Är det många missbrukare/kriminella?
Av vad jag har fått höra så är det mycket skumt folk och att det knappt går att ha värdefulla grejer i sin egna källare.
Bor själv i Vadstena men min kompis som är nyinflyttad säger att man inte ska ställa saker där folk kan se dom.
Är aldrig polisen där? Är det en "no go zone" xD eller vad är det för typ av område?
Citera
2023-10-15, 13:39
  #2
Medlem
Razkolnikows avatar
Jag har ingen aning om huruvida invånarna i Skänninge är mer kriminella eller asociala än i andra svenska orter.Men ett är säkert,de har Sveriges fulaste dialekt !
Citera
2023-10-15, 14:16
  #3
Medlem
Hur kan du inte redan veta det du behöver veta om du bor i grannhålan?
Citera
2023-10-15, 15:40
  #4
Medlem
Pecka-s avatar
Var ju en knarkrazzia på Skänninge stadshotell för knappt en månad sedan.

Vad det säger om Skänninge i stort vet jag inte.
Citera
2023-10-15, 20:32
  #5
Medlem
Jordgubbes avatar
Kan förstå frågan, det är ju astronomiska 17 minuter däremellan med bil (enl kartan, eller 44 min med cykel).
Citera
2023-10-16, 00:18
  #6
Medlem
Adelaides avatar
Vet inget om just Skänninge men det brukar ju vara lite i såna orter som folk knarkar för att fylla vardagen. En del alkoholism garanterat också.
Citera
2023-10-19, 14:17
  #7
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Vet inget om just Skänninge men det brukar ju vara lite i såna orter som folk knarkar för att fylla vardagen. En del alkoholism garanterat också.

Skänninge har sin marknad i augusti, annars rätt dött och tomt ställe med mycket wt-folk och epa traktorer.

2015 började Östgötapendeln att stanna i Skänninge, men det förväntade uppsvinget för småstaden uteblev.

Skänninge är en historisk småstad, men det lockar inte mycket turister ändå.

Närbelägna Vadstena har högre status och dyrare bostäder.

Skänninge har ett fint torg med rådhus och gammal kyrka, ändå tappar Skänninge invånare för varje år. Mantorp däremot ökar i invånarantal och där byggs det för fullt, trots att Mantorp är intetsägande och tråkigt. Allt handlar om avståndet till Linköping.
Citera
2023-10-21, 12:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shurik
Skänninge har sin marknad i augusti, annars rätt dött och tomt ställe med mycket wt-folk och epa traktorer.

2015 började Östgötapendeln att stanna i Skänninge, men det förväntade uppsvinget för småstaden uteblev.

Skänninge är en historisk småstad, men det lockar inte mycket turister ändå.

Närbelägna Vadstena har högre status och dyrare bostäder.

Skänninge har ett fint torg med rådhus och gammal kyrka, ändå tappar Skänninge invånare för varje år. Mantorp däremot ökar i invånarantal och där byggs det för fullt, trots att Mantorp är intetsägande och tråkigt. Allt handlar om avståndet till Linköping.

Skänninge är ett exempel på en ganska vacker och historisk småstad men som inte kan eller vill lyfta. När man väl gått runt de två torgen och kyrkan, så är man fortfarande ute på östgötaslätten med långt till närmaste badbara vatten eller vackra skogar/bergspartier dvs. "alla" resor förutsätter bil. Turisterna blir egentligen mest de som har vägarna förbi eller är särskilt kulturintresserade.


Pendeltågen till Linköping måste byta körriktning i Mjölby, vilket dessutom är en mils omväg på vägen så tågen tar en halvtimme. Där tappar man rätt många minuter, så bilpendlarna har fortfarande en fördel och dessutom flexibiliteten (Linköping är en rätt glesbebyggd stad och många arbetsplatser ligger på rätt stort avstånd mellan varandra). Den halvtimmen kunde kanske ha fördragits om det fanns annat på plats i Skänninge, men jag kan inte komma på något som kompenserar. Som jämförelse tar tåget till Linköping från Mantorp bara 13 minuter och det är på den raka vägen utan riktningsbyte m.m. för tågen.


En intressant jämförelse är Jakriborg i Hjärup utanför Lund, där man har byggt en "medeltidsstad" som ser tjusigt ut och drar till sig visst slag av turister men i övrigt fortfarande är ett bostadsområde utslängd på en åker. Skänninge är likt Jakriborg på det viset men med den klara nackdelen att det är längre avstånd till i stort sett allting som är värt av utbud.
Citera
2023-10-22, 12:46
  #9
Medlem
godboys avatar
Har ingen koll på just den byn. Men i många småländska samhällen, typ Flygsfors, Målerås, Gullaskruv, Orrefors, Kosta m fl så bor det en hel del riktigt WT som håller på med lite allt möjligt skit. Mycket alkohol men även tyngre droger, det körs med gamla avställda bilar osv. Säger inte att det är skit överallt men det skadar inte att kolla upp innan man flyttar in i en sån by.
Citera
2023-11-01, 22:19
  #10
Medlem
Fackmannens avatar
Snackar du hyreslägenheter så bor det bara kompletta hillbillys i hyreslägenheter ute på svenska landsbygden, och nya svenskar förstås.

Man är rätt misslyckad om man bor i en hyreslägenhet i Skärningen eller Laxå eller Töreboda eller...

Och är du inte misslyckad så kommer du garanterat störa dig på dina grannar.
Citera
2023-11-04, 07:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Snackar du hyreslägenheter så bor det bara kompletta hillbillys i hyreslägenheter ute på svenska landsbygden, och nya svenskar förstås.

Man är rätt misslyckad om man bor i en hyreslägenhet i Skärningen eller Laxå eller Töreboda eller...

Och är du inte misslyckad så kommer du garanterat störa dig på dina grannar.

En av Sveriges bästa hyresvärdar har fastigheter med riktigt fräscha och lite dyrare lägenheter i Skänninge, mig vetande tar han inte emot "misslyckade" hyresgäster.

Antar att det var Skänninge du menade men du råkade misslyckas med stavningen..

Tur att du inte bor i Skänninge..
Citera
2023-11-04, 20:27
  #12
Medlem
Mycket kretsar väl kring ÖoB som har sitt huvudlager där i form av Runsven AB.
Annars är det väl kneg på gamla BT numera Toyota Material Handling eller Väderstads Verken.
Finns div. små industrier i byn. Bor nog många pendlar till Linköping också.

Stannade på ÖoB där en Lördag runt lunch för några år sedan.
Det var Volvo 745, foppatofflor och gråa mjukisbyxor. Mer Skänninge(WT) än så kan det inte bli.
Har hört nånstans att Skänninge varit huvudstad nån gång i historien?

Just ja. Kompisen som bodde i Mjölby brukade skoja om månsjön i Skänninge.
En konstgjord sjö som inte är särskilt stor. Den brukar hålla 37 grader på sommaren för alla som pissar i sjön när de badar där värmer upp den. Så pass liten är den.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback