Citat:
Ursprungligen postat av
poiuy1298
Då och då ser och läser man ju om löner i USA och hur de till synes är extremt höga men är de så höga jämfört med Sverige om man jämför på riktigt?
Såg en video om någon som sade sig tjäna 150.000 dollar om året som oljepipeline-arbetare.
Det lät väldigt högt så jag tittade vidare på videon.
Han pratar om att han ligger iväg året om - han hade familj och barn - men låg alltså iväg hela året om. För detta fick han "per diem" - motsvarande traktamente.
Han pratade om att detta traktamente blev totalt 4200 dollar i månaden och detta var skattefritt.
Sen kom det till hans lön och han berättade att den var 30 dollar i timman.
Då började jag räkna och fick det inte att stämma.
30 dollar i timman * 8 timmar * 260 dagar = 62.400 dollar om året - inte ens hälften av 150.000 dollar han pratade om.
Då visade det sig att det var den extrema övertiden OCH traktamentet som gjorde att han nådde 150.000 dollar i månaden.
Han jobbade alltså upp till 80 timmar i veckan och fick massa övertidsersättning och plussade man sedan på traktamentet så kunde man komma upp i 150.000 dollar om året.
Om man inte räknar med traktamentet så låg hans lön på kanske 100-110.000 dollar om året - dvs en årslön på 1,1 miljoner MEN då jobbade han nästa dubbelt så mycket som 40 timmar i veckan.
En lön på 150.000 dollar motsvarar alltså en lön på runt 45.000 SEK i månaden.
Många jobb betalar sig extremt bra, men det är antingen hårda specialjobb man bara klarar ett tag, som beskrivet i tråden om oljeriggar, eller så är det högutbildade yrken. Man kan tjäna bra som egen företagare också. Jag har bott där halva mitt vuxna liv och ångrar inte att jag flyttade hem igen (jo just i dag pga november, men inte generellt). MEN utbildningarna kräver studielån och det är inte som här, du får inget studiebidrag varje månad för att plugga utan du lånar oftast till avgiften på universitetet, om inte dina föräldrar sparat ihop (skaffa barn och ha är dyrt btw om de ska ha en dräglig tillvaro).
Jag har kvar en del i en fastighet och skattar för den två gånger per år, med drygt 1% av värdet. Att beräkna sin skatt är skitsvårt och olika i olika stater och du skattar för alltid i USA om du fått medborgarskap, vare sig du bor där eller inte. Det är svindyrt med försäkringar mm men om du som jag har en bra akademisk utbildning kan din familj leva på en lön utan problem, det är dyrare om du ska betala för barnens förskola, så därför kanske en i familjen (kvinnan alltid) inte lönearbetar. Du får ingen garantipension utan du sparar via en skatteförmån och det är upp till dig. Sen kostar allt som subventioneras som skola, vård, mediciner och barnomsorg extremt mycket mer. Min väninnas förvård, förlossning och eftervård när hon födde sin son gick på motsvarande 320 000 kr för fyra år sedan och då var det inte kejsarsnitt eller så, men med ryggmärgsbedövning och ett bra sjukhus. De betalade det eftersom de räknade ut att deras försäkring skulle maxas ur annars så de inte hade råd att ha kvar den och de vill inte chansa, om någon skulle bli sjuk eller vara med om en olycka. Så mycket vi inte tänker på här hemma.
Jag tjänade nästan dubbelt så mycket där som här, i nettolön på pappret, men efter att allt som här ingår i vår skatt betalats så var det kanske 25% mer. Sen kostade mitt boende extremt mycket mer där. bensinen var dock snorbillig (bilarna märkligt nog dyrare).