Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-13, 07:53
Medlem
Muppetys avatar
Tacka mig; (FB) Sifo, Ipsos, m.fl. gör undersökningar som innefattar Flashback

Nä, skojar lite, men jag kan skriva hur jag motiverar det när jag får frågor om Flashback;

-På Flashback får man reda på det senaste inom ett visst ämne, långt före etablerad media. Allt som skrivs på Flashback kanske inte stämmer, men för det mesta ligger det nån liten sanning i ett påstående, så det är lätt att lägga pussel, om man sen verkligen vill kolla källan, så begär man ut domstolshandlingar eller forskaruppsatser. Resultat brukar stämma bäst med Flashbacks version, och inte Aftonbladets!

Har inte skrivit exakt så, ofta är det frågor där man väljer alternativ, o jag har högt förtroende för Flashback, då jag har varit med länge o vet hur allt funkar. Någon som jag däremot inte har förtroende för är SVT och SR, o absolut inte Aftonbladet o Expressen.

Jag spenderar nog några timmar om dagen på Flashback, o under dessa timmar har jag radion på, alltid P3. Hör jag någon intressant grej, på P3 Nyheter (o vad jag tycker om dom kan ni läsa här: (FB) Är P3-Nyheter besatta av bajs?) så kollar jag o det finns garanterat redan en Flashbacktråd om det, vare sig det är ett brott, en politisk grej, eller bara någon lustig händelse, med bra mycket bättre källor (t.ex. FUP o dom) än de, som P3 Nyheter rapporterar om... Samt, en grej jag brukar säga/tänka, när det gäller t.ex. Aftonbladet o DN, är, att inte rapportera om något, eller att delvis dölja något, är lika mycket "fake news" på som påhittade nyheter!
Citera
2023-03-13, 21:42
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Tacka mig; (FB) Sifo, Ipsos, m.fl. gör undersökningar som innefattar Flashback

Nä, skojar lite, men jag kan skriva hur jag motiverar det när jag får frågor om Flashback;

-På Flashback får man reda på det senaste inom ett visst ämne, långt före etablerad media. Allt som skrivs på Flashback kanske inte stämmer, men för det mesta ligger det nån liten sanning i ett påstående, så det är lätt att lägga pussel, om man sen verkligen vill kolla källan, så begär man ut domstolshandlingar eller forskaruppsatser. Resultat brukar stämma bäst med Flashbacks version, och inte Aftonbladets!

Har inte skrivit exakt så, ofta är det frågor där man väljer alternativ, o jag har högt förtroende för Flashback, då jag har varit med länge o vet hur allt funkar. Någon som jag däremot inte har förtroende för är SVT och SR, o absolut inte Aftonbladet o Expressen.

Jag spenderar nog några timmar om dagen på Flashback, o under dessa timmar har jag radion på, alltid P3. Hör jag någon intressant grej, på P3 Nyheter (o vad jag tycker om dom kan ni läsa här: (FB) Är P3-Nyheter besatta av bajs?) så kollar jag o det finns garanterat redan en Flashbacktråd om det, vare sig det är ett brott, en politisk grej, eller bara någon lustig händelse, med bra mycket bättre källor (t.ex. FUP o dom) än de, som P3 Nyheter rapporterar om... Samt, en grej jag brukar säga/tänka, när det gäller t.ex. Aftonbladet o DN, är, att inte rapportera om något, eller att delvis dölja något, är lika mycket "fake news" på som påhittade nyheter!

Jo, jag har en äldre bekant (han är egentligen en väldigt intellektuell människa) men han älskar att gotta sig i Aftonblaskans nyheter och olyckshändelser.
Men sen är han ju lite kufig och bortkopplad från alla sociala medier.

Men han ringer alltid mig om det har hänt något, och direkt får han trappuppgång, vem personen är, vad som ligger bakom, om det är gängkriminellt eller inte (särskilt intressant om det har hänt i lokala området)
Själv är jag rätt utled på allt som sker, men jag tycker det är jättekul att ge exakta uppgifter och detaljer om brott och olyckshändelser (ja, att skvallra helt enkelt).
Och om han tar upp det först, för att han läst något i media (och jag själv inte noterat händelsen) så tar det typ 5 minuter att leta upp en tråd och ganska snabbt få en bild över det som skett.
Senast redigerad av dialektiker 2023-03-13 kl. 21:44.
Citera
2023-03-14, 12:41
Medlem
Ironiskt nog är Flashback den plattform som är minst godtycklig och mest demokratisk, så jag är inte förvånad!
Visst finns det mycket skit här men för varje lögn eller halvsanning som postas så finns det 10 st som ifrågasätter och debunkar lögnen.
Sedan har det väl varit dragning åt högerhållet tidigare men jag tycker även det börjat jämna ut sig.

Och modereringen här saknar helt motstycke skulle jag våga påstå, klart det inte är roligt att vara föremål för varningar och oftast anser man ju själv att de är minst sagt orättvisa men ser man på det utifrån så framträder en helt annan bild där man nästan tycker synd om de stackars modsen som måste kriga med det vidriga pack som huserar här, undertecknad inkluderat!
Citera
2023-03-15, 08:08
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Ironiskt nog är Flashback den plattform som är minst godtycklig och mest demokratisk, så jag är inte förvånad!
Visst finns det mycket skit här men för varje lögn eller halvsanning som postas så finns det 10 st som ifrågasätter och debunkar lögnen.
Sedan har det väl varit dragning åt högerhållet tidigare men jag tycker även det börjat jämna ut sig.

Och modereringen här saknar helt motstycke skulle jag våga påstå, klart det inte är roligt att vara föremål för varningar och oftast anser man ju själv att de är minst sagt orättvisa men ser man på det utifrån så framträder en helt annan bild där man nästan tycker synd om de stackars modsen som måste kriga med det vidriga pack som huserar här, undertecknad inkluderat!

Då är Flashback ändå inte på något sätt uttalat demokratiskt för det är en s.k adminokrati.

Lyssnade på Flashback Forever igår där grejen med Förtroendebarometern togs upp. Gillade deras analys att allt på internet är dömt att bli till bajs med tiden. Flashback bibehåller sitt förtroende när andra rasar för här blir det inte sämre med tiden vad man än tycker om Flashback. Exakt samma saker som det klagas på idag, klagades det på 2003 också.

Alla andra plattformar verkar algoritmas sönder tills det blir ett mos som ingen egentligen vill ha.
Citera
2023-03-15, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Då är Flashback ändå inte på något sätt uttalat demokratiskt för det är en s.k adminokrati.
Sant, demokrati är fel ord.
Jag tänker mig mer att alla här är jämlika, det finns ingen påtaglig hierarki i själva debatterna, allas röst är lika mycket värda, just pga anonymiteten. Och inte ens admin går in och censurerar folk eller modererar godtyckligt, även om han har den möjligheten i teorin.
Citera
2023-03-15, 11:53
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Sant, demokrati är fel ord.
Jag tänker mig mer att alla här är jämlika, det finns ingen påtaglig hierarki i själva debatterna, allas röst är lika mycket värda, just pga anonymiteten. Och inte ens admin går in och censurerar folk eller modererar godtyckligt, även om han har den möjligheten i teorin.
Demokrati är när alla får vara med o bestämma, men det är admins forum o han bestämmer över det. Däremot är yttrandefriheten viktig och att den används, och att admin erbjuder en plattform för det.

Tror ni man skulle få ett fullt forum där yttrandefrihet gäller inkluderat i t.ex. public service-avgiften? Nä, det vill inte demokratin Sveriges främsta medieorgan. Då kan folk börja "tycka fel", om alla får yttra sig...

Lite OT, så är väl demokrati en ganska bra grej, men inte mig emot att man går in o förbjuder en del saker. Rena dumheter som att folk ska ha lådcyklar när man storhandlar? Dumhet borde kunna förhindras o skäras bort i en demokrati, det hade funkat mycket bättre då! Yttrandefrihet ska däremot inte skäras ner nått på. Alla ska ha rätt att uttrycka sig som de vill!
Citera
2023-03-15, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Demokrati är när alla får vara med o bestämma, men det är admins forum o han bestämmer över det.
Hade du inte varit efterbliven så hade du sett att Carlbom redan påpekade det och att jag rättade mig i inlägget du citerade och uttryckligen skriver att demokrati är fel ord.

Jämlikhet var väl egentligen ordet jag sökte efter, och syftade då inte på forumsstrukturen utan på debattklimatet i sig.

Ett förtydligande av vad jag menar:
Att off topic och trams rensas bort så att essensen i diskussionerna kvarstår gör att diskussionen blir mer seriös här än t.ex på Facebook där någon kan svara på ett seriöst inlägg med en gråtskrattsmiley och skriva "bajs bajs bajs" 48ggr och på så sätt förstöra diskussionen.
Just off topicregeln är det som snyggar till diskussionerna här skulle jag påstå, det blir liksom en röd tråd utan stickspår och väldigt lätt att följa i efterhand.
Och det systemet påverkar alla i samma grad, moderator som användare, oavsett hur länge man varit medlem eller liknande. Alla har samma förutsättningar.

Att det inte är demokrati på det sättet att vi röstar om reglerna eller liknande, vet jag. Jag vet också vad demokrati betyder, det var en slarvig formulering.
Citera
2023-03-15, 16:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Hade du inte varit efterbliven så hade du sett att Carlbom redan påpekade det och att jag rättade mig i inlägget du citerade och uttryckligen skriver att demokrati är fel ord.

Jämlikhet var väl egentligen ordet jag sökte efter, och syftade då inte på forumsstrukturen utan på debattklimatet i sig.

Ett förtydligande av vad jag menar:
Att off topic och trams rensas bort så att essensen i diskussionerna kvarstår gör att diskussionen blir mer seriös här än t.ex på Facebook där någon kan svara på ett seriöst inlägg med en gråtskrattsmiley och skriva "bajs bajs bajs" 48ggr och på så sätt förstöra diskussionen.
Just off topicregeln är det som snyggar till diskussionerna här skulle jag påstå, det blir liksom en röd tråd utan stickspår och väldigt lätt att följa i efterhand.
Och det systemet påverkar alla i samma grad, moderator som användare, oavsett hur länge man varit medlem eller liknande. Alla har samma förutsättningar.

Att det inte är demokrati på det sättet att vi röstar om reglerna eller liknande, vet jag. Jag vet också vad demokrati betyder, det var en slarvig formulering.

Jag tycker du är rätt ute. Flashback fyller en demokratisk funktion som en oberoende plattform för fri samhällsdebatt och har som uttalat mål att vara åsiktsneutral.
Citera
2023-03-15, 17:46
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom

Jag håller med om att adminokratin kan påverka den fria debatten, till viss del, på flashback.
Flashbacks off topic och mer "interna regler" med mera är inte alltid så lätt att pricka rätt i.
Många gör fel, men felen kvarstår, då de inte får anmälningar.
Däremot kan man känna "att man har ögonen på sig", och till och med kan bli stalkad av en moderator, om man gjort sig osams den, och man får anmälningar hela tiden.
Om man har kapitalt olika åsikter med en moderator som det skurit sig med, så har man ju inte ens lust att vistas i den tråden som moderatorn befiiner sig.

Visst, moderatorerna är sååå professionella och skulle inte bete sig subjektivt kanske administrationen säger.
Men bara känslan av att folk känner att de kan ha en moderatorjävel hack i häl, kan ju göra att de inte vågar vara fria i debatten.
Så där blir flashback ej för ren yttrandefrihet. Det stämmer.

Forumets slogan borde "yttrandefrihet med vissa reservationer".
Dock jämförelsevis med all annan skit som sociala medier, redigerade kommentatorsfält i tidningar, publik service dras med, så är ju flashback mest fritt ändå, jämförelsevis.
Citera
2023-03-15, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag tycker du är rätt ute. Flashback fyller en demokratisk funktion som en oberoende plattform för fri samhällsdebatt och har som uttalat mål att vara åsiktsneutral.
Ja, precis! För även om det är en adminokrati och medlemmarna inte varit med och bestämt reglerna så är det ju en plattform för även de allra mest marginaliserade grupperna i samhället, att kunna göra sig hörda utan att bli censurerade, på ett sätt som inte finns någon annanstans i samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag håller med om att adminokratin kan påverka den fria debatten, till viss del, på flashback.
Flashbacks off topic och mer "interna regler" med mera är inte alltid så lätt att pricka rätt i.
Många gör fel, men felen kvarstår, då de inte får anmälningar.
Däremot kan man känna "att man har ögonen på sig", och till och med kan bli stalkad av en moderator, om man gjort sig osams den, och man får anmälningar hela tiden.
Om man har kapitalt olika åsikter med en moderator som det skurit sig med, så har man ju inte ens lust att vistas i den tråden som moderatorn befiiner sig.

Visst, moderatorerna är sååå professionella och skulle inte bete sig subjektivt kanske administrationen säger.
Men bara känslan av att folk känner att de kan ha en moderatorjävel hack i häl, kan ju göra att de inte vågar vara fria i debatten.
Så där blir flashback ej för ren yttrandefrihet. Det stämmer.

Forumets slogan borde "yttrandefrihet med vissa reservationer".
Dock jämförelsevis med all annan skit som sociala medier, redigerade kommentatorsfält i tidningar, publik service dras med, så är ju flashback mest fritt ändå, jämförelsevis.
Det är många som hävdat partisk moderering genom åren (undertecknad inkluderat) men när det väl kommer till kritan och det nystas lite i de där gnällen så visar det sig i 10 fall av 10 att det inte skett någom partisk moderering utan att användaren missförstått situationen, reglerna eller något annat. Jag har varit medlem i lite drygt 15 år och jag har iaf aldrig sett det och då har jag varit rätt aktiv i underforumet "klagomål och kritik".
Senast redigerad av Haschpundaren 2023-03-15 kl. 19:11.
Citera
2023-07-08, 16:06
Medlem
Är väl inte så konstigt.
Om något startar en tråd att 5 personer skjutits i stockholm så kommer det snabbt in andra personer som bor i området och kan säga om det stämmer eller inte.

Rätt svårt att sprida falska nyheter på flashback då det alltid är nångon som rättar till det och tråden tas bort.
Citera
2023-11-08, 08:38
Medlem
Muppetys avatar
Förtroendet för Flashback ökar, om Flashback i P3 just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in