Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-08, 23:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet...45607951404229

42.5 m2, sld 5e nov 2023, 1.35 mij

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet...ellen-8-248661

Likadan lgenhet, sld fr 1.52 milj sep 2014

Bara ett exempel av mnga med lgenhetspriser under t om 2014-2015 rs niv. Det gller ven en del kedjehus i kranskommuner.

r nog lite svrt att jmfra p det sttet rakt av nr det gller den typen av objekt (Kallhll i Jrflla kommun, dr intresset fr att bo r skapligt lgt). Som med all statistik ger det dlig sample med litet urval, och gissar att det inte var mngder med spekulanter som drev upp priset i ngot av fallen.
Citera
2023-11-08, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet...45607951404229

42.5 m2, sld 5e nov 2023, 1.35 mij

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet...ellen-8-248661

Likadan lgenhet, sld fr 1.52 milj sep 2014

Bara ett exempel av mnga med lgenhetspriser under t om 2014-2015 rs niv. Det gller ven en del kedjehus i kranskommuner.
Nr slr du till p kjedjehuset?
Citera
2023-11-09, 05:15
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
S du menar att aktier p brsen r inflationsskrade?

Historiskt sett presterar aktier mycket bttre n bostder, ja, i hginflationsmilj.
Citera
2023-11-09, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
r nog lite svrt att jmfra p det sttet rakt av nr det gller den typen av objekt (Kallhll i Jrflla kommun, dr intresset fr att bo r skapligt lgt). Som med all statistik ger det dlig sample med litet urval, och gissar att det inte var mngder med spekulanter som drev upp priset i ngot av fallen.

Sen vet man inget om renoveringsgraden. Fr att jmfrelsen ska bli betydelsefull mste man se skicken.
Citera
2023-11-09, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ingen som ens orkar kolla p mklarstatistiks mnadssiffror lngre?

HTML-kod:
BOSTADSRTTER	       1 MN	3 MN	12 MN	MEDELPRIS (KR/KVM)
Riket	                 0%	 0%	+ 1%	43276
Centrala Stockholm	- 1%	- 2%	+ 4%	101478
Stor-Stockholm	        + 1%	 0%	+ 3%	63398

Snart ner under hundringen i City igen, sen ska det ner mot 85

Villor fortstter ner nn procent i hela landet.

https://www.maklarstatistik.se/press...at-for-villor/

Mklarstatistiks topp i centrala Sthlm var 114k per kvm. Nu 102. Dvs en nedgng p drygt 10% frn toppen.

Eftersom det handlar om snitt ver 3 mnader kan du inte jmfra mklarstatistik med tex husmask som vl toppade innerstan runt 125k.

Fortfarande 3.5% hgre pris n okt-22. Totalt motsats mot vad du och andra domedagsprofeter i denna trd lovade fr ett r sen
Citera
2023-11-09, 07:40
Medlem
lone stars avatar
Blir inte frvnad om det brjar dyka upp frsenade inbetalningar p br avgiften i strre skala 2024, efter att mnga freningar hjt avgiften flera 10%s % 2023-2024.
Senast redigerad av lone star 2023-11-09 kl. 07:48.
Citera
2023-11-09, 07:47
Medlem
Jag tycker det fylls p med vldigt lite villor dr jag kollar (bttre frorter till Stockholm). Det ligger en del objekt ute som legat i flera mnader utan bud och snkningar, knns lite som man vill vara i skyltfnstret just om en kpare skulle dyka upp, lite som de som anvnder sin bil varje dag och nr de parkerar utanfr ICA stter de en till-salu lapp

Frgan r hur mklare agerar, de kanske inte jagar objekt och tackar helt enkelt nej ifall till mnga sljare som vill ha fr mycket? Jag har en vernattningslgenhet i Stockholm och den enda posten som kom dit var alltid massa sliskiga brev frn kostymkldda mn som letade objekt och minsann hade slagit rekord i omrdet bla bla, denna reklam har mer eller mindre upphrt hos mig
Citera
2023-11-09, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Frgan r korkat stlld och saknar definition.

I mtningen har 1.000 personer mellan 1879 r tillfrgats om de stttat ngon ekonomiskt de senaste 6 mnaderna.

Exakt vad innebr detta?
Jag kan personligen stlla mig i skaran om att ha ftt ekonomiskt std, av svrfrldrar, fr en kort tid sedan. Vi bad dock inte om det, utan de erbjd sig, utan motprestation att bjuda oss p fnster fr 200k, som vi redan hade bestllt och sjlva skulle betala.
Det var naturligtvis en fin gest att ge oss, och sina barnbarn, mjligheten att lgga 200k p annat istllet. Har man mer pengar in n vad man gr av med s varfr inte, var ungefr deras resonemang, och har man inte en plnbok utan begrnsningar r ju 200k fr en normal barnfamilj en hyfsat ansenlig summa som man mer n grna lgger p ngot roligare och/eller sparar till annat till huset.

Hade de ftt denna frga i underskningen hade de naturligtvis svarat Ja p frgan om de har gett ngon ekonomiskt std de senaste 6 mnaderna. Det har de ju faktiskt. Inte fr att de var tvungna, men de har fortfarande gjort det.
Dremot hade de svarat nej om frgan var stlld i ett rent behovs-perspektiv fr att rdda livhanken p sina barns ekonomi.

S - frgan r inte tillrckligt korrekt stlld fr att kunna gra ngon bedmning utav den.

Helt ointressant.

Det viktiga r att 1/3 har stttat andra ekonomiskt p bara ett halvr. Det r sjukt mycket om det stmmer och handlar om mer n ngra l p krogen.

Precis som hon sger.

Det r p stt och vis frvnande att vuxna, nstan medellders, barn ftt ekonomiskt std i strre utstrckning n de barn som precis flyttat hemifrn.
Citera
2023-11-09, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Helt ointressant.

Det viktiga r att 1/3 har stttat andra ekonomiskt p bara ett halvr. Det r sjukt mycket om det stmmer och handlar om mer n ngra l p krogen.

Precis som hon sger.

Det r p stt och vis frvnande att vuxna, nstan medellders, barn ftt ekonomiskt std i strre utstrckning n de barn som precis flyttat hemifrn.

Ointressant?
Hela pongen, som jag trodde var tydlig, med mitt inlgg du citerar r att underskningen faller helt platt om alla 1/3 hypotetiskt gett std likt det jag ftt.
Frgan sger ingenting om den inte r mer specificerad n det som framgr i media. Det mjligt den r det, men det r inget som framgr.

En helt ointressant diskussion allts, om man inte vet mer bakomliggande fakta.
Citera
2023-11-09, 09:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Sen vet man inget om renoveringsgraden. Fr att jmfrelsen ska bli betydelsefull mste man se skicken.

Ja s r det.

Tog dock en titt p bilderna frn den senare (billigaste) frsljningen och det sg vldigt fint ut. Men kan givetvis finnas fel som inte syns p bilderna som motiverar ett lgre pris.
Citera
2023-11-09, 09:17
Medlem
TurboOMXs avatar
sbab snker sina bundna borntor...jag tror vi ser brjan p en bull-trap.
Citera
2023-11-09, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ointressant?
Hela pongen, som jag trodde var tydlig, med mitt inlgg du citerar r att underskningen faller helt platt om alla 1/3 hypotetiskt gett std likt det jag ftt.
Frgan sger ingenting om den inte r mer specificerad n det som framgr i media. Det mjligt den r det, men det r inget som framgr.

En helt ointressant diskussion allts, om man inte vet mer bakomliggande fakta.

Totalt ointressant. Massor av folk fr std av frldrarna hela tiden utan att de MSTE f det eller ber om det.

Om det funnits en referensunderskning som visar att resultatet frndrats kraftigt hade det varit intressant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in