2023-11-11, 06:40
Avstängd
31G350125s avatar
Frågan är hur länge nuvarande USB standard lever kvar. Där kommer vara en flaskhals. Skall man långtids lagra data, så lägg det på dubbla media. En extern SSD och en vanlig meknisk hårddisk. Säg att det som kallas som USB C finns i 15 år till. Så man får ha en plan att för flytta informationen var 10:e år till modernare media.

Eller skriva ut det på papper som QR koder.. Man kanske tom kan göra eget QR kod format som kan använda en hel A3 med en enda QR kod.
Citera
2023-11-11, 08:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
300kr till flera tusen kronor.
Finns en uppsjö för mindre än 300kr
Citera
2023-11-11, 09:20
Medlem
sommarlovs avatar
USB-minnen är värdelösa för backup.
Jag har vänner som vänder sig till mig med frågor om datorer, och flera har samma desperata fråga.
Filerns blir korrupta!
Citera
2023-11-11, 11:11
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
USB-minnen är värdelösa för backup.
Jag har vänner som vänder sig till mig med frågor om datorer, och flera har samma desperata fråga.
Filerns blir korrupta!
Ja USB minnen är lite opålitliga de händer att de upphör att fungera utan tidigare varningar.
Citera
2023-11-11, 11:55
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag antar att de är känsliga för magnetism. Är de känsliga mot varandra eller kan man bara dumpa dem i en hink typ och de är OK? Eller ska man förvara dem på något sätt så att de mår bra? Hur länge håller de? Ofta är det enda kopian man har, förutom kanske en annan kopia också på USB.

Data lagras inte magnetiskt i ett USB-minne. Det lagras elektriskt. När de pajar finns ingen räddning.
Krashade hårddiskar kan oftast återställas eftersom magnetismen finns kvar på skivan.
Citera
2023-11-11, 12:10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Precis.

Ja det bästa.

https://fyndiq.se/produkt/extern-har...hoCb40QAvD_BwE
Blev lite sugen på den där, tror du storleken stämmer? Iom. det väldigt billiga priset tänkte jag? Förr när man handlade USB minnen från Kina så var det inte ovanligt att de mixtrat med utrymmet så det såg ut som de var större än de var egentligen.. 2 TB för 250kr låter nästan föör billigt.
Citera
2023-11-11, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Blev lite sugen på den där, tror du storleken stämmer? Iom. det väldigt billiga priset tänkte jag? Förr när man handlade USB minnen från Kina så var det inte ovanligt att de mixtrat med utrymmet så det såg ut som de var större än de var egentligen.. 2 TB för 250kr låter nästan föör billigt.

Storleken stämmer. Det kommer vara ca 1 860 GB.

Jsg har själv köpt sådana fast 1 TB.
Citera
2023-11-11, 14:17
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Storleken stämmer. Det kommer vara ca 1 860 GB.

Jsg har själv köpt sådana fast 1 TB.

Det kan lätt testas med programmet Validrive

https://www.grc.com/validrive.htm
Citera
2023-11-11, 14:25
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Det är ingen riktig SSD. Det är en sorts SD-kortläsare med några SD-kort i. Finns filmer på Youtube där de tar isär dem.

Jag satsar på 3-2-1-tänket, dvs att ha informationen på minst tre ställen, på minst två typer av media och minst en kopia off site. Plus vettig hårdvara så de där billiga "SSD"-grejorna går bort. Jag har en 512 GB-sticka som jag gav tusen spänn för back in the day för att slänga runt saker. Oftast magnetiska hårddiskar för lagring annars, stora 3,5"-diskar i diskservern (14 TB+) och några små smidiga 2,5" USB-diskar i storleken 4-5 TB.
Citera
2023-11-11, 15:16
En hink fungerar alldeles utmärkt.
Så använd en hink om du nu har en sådan.

Och det verkar ju som att du har en hink.
Så då behöver du inte köpa en.

Plasthink är nog bra.

Det är dock lite ovanligt att man förvarar usb-minnen i en hink.
Då dessa är ganska små. Och en hink är ju rätt stor.
Om det inte är en sån hink som små barn har i sandlådan
Citera
2023-11-11, 16:15
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Det är ungefär så som de har det nu. Men de äldsta är definitivt äldre än 5 år, bör jag backa upp alla kanske?
Du skall ALDRIG använda USB-minnen som permanent lagringsminne för viktiga filer. Ha minst en kopia på en sedvanlig magnetisk hårddisk.
Citat:
Hade tidigare en dator med CD-skrivare och tänkte lägga det viktigaste som CD, men har ingen sådan dator nu.
Ingen förlust. Brända CD-skivor är useless för långtidslagring.
Citera
2023-11-11, 16:47
Medlem
Jag har aldrig varit med om att ett usb-minne gått sönder, och jag har hanterat hundratals. DVD-skivor kan krångla, det räcker med en repa, en fläck eller ett tumavtryck för att det ska bli problem. Förutom att själva mekanismen som ska avläsa skivan innehåller en massa rörliga delar. Jag brukar lagra mina filer på två olika media, ett usb och en extern hårddisk. Riskan att båda ska gå sönder samtidigt är mikroskopisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in