Citat:
1) Att vara teoretisk lockar inte svenskarna. Se bara på svenska Mises-institutet, med deras Per Bylund som har PhD och jobbar på ett universitet i USA, osv. Gäsp. Svensken kunde inte bry sig mindre. Här är t.ex. ett försök från svenska Mises-institutet att göra en egen YouTube-film, som lär tittaren om att skatt är stöld: https://www.youtube.com/watch?v=dkNNc6pl544 Den har lyckats få 655 visningar på 5 år. Snark.Nu kallar jag honom inte nazist eller antyder att han faktiskt skulle vara ansluten till AfS, däremot är jag övertygad om att han skulle ha passat ganska bra in bland de senare. Jag har väl sett några thumbnails när jag slår på incognitoläge och mycker mer behöver man inte för att bilda sig en uppfattning om Henrik Jönsson. Bara titta på hur killen döper sina videos. "DÄRFÖR älskar vänstern ISLAM", "GAMMELMEDIAS DÖDRYCKNINGAR?", "KLIMATRELIGIONEN". Han verkar ha fångat in alla de vanliga käpphästarna i sin hage. (Okej nej han verkar faktiskt ha missat "FEMINISTER vill ta era TV-SPEL", du kanske kan upplysa honom om det?) Att han precis som många andra gör någon enstaka video om hur han vill ha låga skatter kommer inte övertyga mig när han har tre gånger så många videos som bara fokuserar på hur hemska muslimer är. Och att Kristersson låter sig intervjuas av en sådan filur säger mer om vart M befinner sig idag. Den liberala högern är bortglömd, det enda som återstår är Trump light.
Jag drar alltså inte heller någon ny slutsats om varför jag tar avstånd från alla som kallar sig libertarianer, allt det här är gammal skåpmat för mig. Jag har inget nytt att lära mig av individer som Jönsson, jag har sett allt han har att komma med förut. Kolla in tråden "Libertarianska fascistkonvertiter" på det här forumet. Skillnaden är väl att Jönsson aldrig konvertererade, han var sådan här från början.
Men jag är förstås öppen för att jag kan ha fel, det kanske bara är provokativa videotitlar, även om jag då tycker att han får skylla sig själv lite om någon skulle råka få samma uppfattning som mig om honom. Du kanske har lust att förklara hur hans åsikter skiljer sig betydligt från AfS?
Jag drar alltså inte heller någon ny slutsats om varför jag tar avstånd från alla som kallar sig libertarianer, allt det här är gammal skåpmat för mig. Jag har inget nytt att lära mig av individer som Jönsson, jag har sett allt han har att komma med förut. Kolla in tråden "Libertarianska fascistkonvertiter" på det här forumet. Skillnaden är väl att Jönsson aldrig konvertererade, han var sådan här från början.
Men jag är förstås öppen för att jag kan ha fel, det kanske bara är provokativa videotitlar, även om jag då tycker att han får skylla sig själv lite om någon skulle råka få samma uppfattning som mig om honom. Du kanske har lust att förklara hur hans åsikter skiljer sig betydligt från AfS?
2) Svensken är intresserad av aktuella nyheter. Det är där som Henrik Jönsson har hittat en nisch. På samma gång integrerar han det med libertarianism. Alltså lär han tittaren subliminalt om marknadsekonomi och varför vi inte behöver en omfattande välfärdsstat. Han har lyckats mycket bättre att nå människor än Mises-institutet eller liknande grupper tidigare har gjort.