Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-13, 10:59
  #13
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är inte SJ som är sopan i detta, det är Trafikverket.
Så det har inte skett en upphandling om Tåg i Bergslagen där olika aktörer förekom? På vilket sätt påverkade Trafikverket att VR fick ta över?
Citera
2023-11-13, 11:01
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Så det har inte skett en upphandling om Tåg i Bergslagen där olika aktörer förekom? På vilket sätt påverkade Trafikverket att VR fick ta över?

Det är Trafikverket som äger anläggningen. När en ny upphandlingen ska se (var 7e/7e år nånting) så får alla va med i upphandlingen.
Sen kör Tåg i Bergslagen/SJ/VR/den som vinner tågen enligt upphandlingen.
__________________
Senast redigerad av Cooltrayne 2023-11-13 kl. 11:03.
Citera
2023-11-13, 11:35
  #15
Medlem
Negerdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Finland äger en hel del energiproduktion i Sverige. Priserna har ju hissats på ett sjukt och onödigt sätt den senaste tiden. Nu skall de köra våra tåg också och lågprisbiljetterna försvinner.

https://www.dalademokraten.se/2023-1...g-i-bergslagen

Varför äger vi inte energi och tågtransporter själva? Varför skall utländska intressen tjäna pengar på våra helt nödvändiga basvaror på nivån "mänskliga rättigheter" som el och tågresor?

Jag skulle tro att det kan vara för att det är svårare att klaga på utländska intressen när våra priser hissas så att vi blir svaga och fogliga och inte orkar protestera mot Bryssels dekret.

SJ fick ju rädda pendeltågen när kineser kört dessa i botten.

Med tanke på hur bra jag upplever att VR (statens järnvägar) fungerar jämfört med SJ så tror jag att det bara kommer bli bättre.

Finnarna kan väl få styra regering och riksdag nu när de ändå kommit igång så att det blir lite ordning och reda. Skog äger de också i Sverige. Massor.
Citera
2023-11-13, 11:36
  #16
Medlem
Huhhhhhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De vanliga svaren. Vi svenskar är dåliga och utlänningarna bra.

Både svenskar och finnar är bra men skall inte tjäna pengar på varandras "basvaror".
Nja svenskar är jävligt bra med!
Citera
2023-11-13, 11:50
  #17
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huhhhhh
Nja svenskar är jävligt bra med!
Det är det jag säger när argumenterar mot det sedvanlig självhatet som sprids av EU-supportrar.

Både svenskar och finnar är bra och skall inte tjäna pengar på varandras "basvaror".
Citera
2023-11-13, 11:51
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Finland äger en hel del energiproduktion i Sverige. Priserna har ju hissats på ett sjukt och onödigt sätt den senaste tiden. Nu skall de köra våra tåg också och lågprisbiljetterna försvinner.

https://www.dalademokraten.se/2023-1...g-i-bergslagen

Varför äger vi inte energi och tågtransporter själva? Varför skall utländska intressen tjäna pengar på våra helt nödvändiga basvaror på nivån "mänskliga rättigheter" som el och tågresor?

Jag skulle tro att det kan vara för att det är svårare att klaga på utländska intressen när våra priser hissas så att vi blir svaga och fogliga och inte orkar protestera mot Bryssels dekret.

SJ fick ju rädda pendeltågen när kineser kört dessa i botten.

En rolig vinkel hade kunnat vara att VR (bygga & underhålla järnväg) faktiskt gick såpass dåligt i Sverige att man fick sälja eller konka den Svenska delen. Vet inte exakt hur deras exit såg ut.

De försökte i några år men det gick sådär...
Citera
2023-11-13, 11:54
  #19
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
En rolig vinkel hade kunnat vara att VR (bygga & underhålla järnväg) faktiskt gick såpass dåligt i Sverige att man fick sälja eller konka den Svenska delen. Vet inte exakt hur deras exit såg ut.

De försökte i några år men det gick sådär...
Så VR har redan kört den svenska delen i botten en gång?

Precis som kineserna som försökte köra pendeltågen.

Våra politiker är helt enkelt mutade av storföretagen att sälja ut och privatisera vad som helst. Sedan får politikerna styrelseposter som rena mutor.
Citera
2023-11-13, 12:01
  #20
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De vanliga svaren. Vi svenskar är dåliga och utlänningarna bra.

Personalen är säkert bra för det mesta, men företagsproblem är nästan alltid ledningsproblem.

Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
När jag växte upp hade vi inte X2000, och tågen gick långsammare, men de gick och jag kan inte minnas några direkta problem på de hundratals tågresor jag gjorde i min ungdom. Idag däremot, sällan vi väljer tåget om man säger så.

Nej, du förskönar hur det var, som man brukar göra, man glömmer det dåliga. SJ har alltid varit dåligt.
https://www.youtube.com/watch?v=L5zcxOlXBjY
Den skrevs 1971.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Våra politiker är helt enkelt mutade av storföretagen att sälja ut och privatisera vad som helst. Sedan får politikerna styrelseposter som rena mutor.

...och sedan kör politikerna verksamheterna i botten, eftersom politiker inte kan någonting om någonting.
Citera
2023-11-13, 12:27
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Så VR har redan kört den svenska delen i botten en gång?

Precis som kineserna som försökte köra pendeltågen.

Våra politiker är helt enkelt mutade av storföretagen att sälja ut och privatisera vad som helst. Sedan får politikerna styrelseposter som rena mutor.

Tänk SJ (kör tåg) och Banverket, heter numera Infranord (fixar rälsen)

Det var rälsdelen som de provade sist, nu ska de köra tåg.

Så inte riktigt samma sak trots att det gäller tåg allting.
__________________
Senast redigerad av Cooltrayne 2023-11-13 kl. 12:59.
Citera
2023-11-13, 13:43
  #22
Medlem
prizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Finland äger en hel del energiproduktion i Sverige. Priserna har ju hissats på ett sjukt och onödigt sätt den senaste tiden. Nu skall de köra våra tåg också och lågprisbiljetterna försvinner.

https://www.dalademokraten.se/2023-1...g-i-bergslagen

Varför äger vi inte energi och tågtransporter själva? Varför skall utländska intressen tjäna pengar på våra helt nödvändiga basvaror på nivån "mänskliga rättigheter" som el och tågresor?

Jag skulle tro att det kan vara för att det är svårare att klaga på utländska intressen när våra priser hissas så att vi blir svaga och fogliga och inte orkar protestera mot Bryssels dekret.

SJ fick ju rädda pendeltågen när kineser kört dessa i botten.

Därför att Reinfeldt tycker det är dumt att äga vårt eget land när man kan tjäna pengar på att sälja ut landet
Citera
2023-11-13, 13:47
  #23
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
14% av svensk elproduktion ägs av finska staten (Fortum). Varför det?

38% av utländska intressen.

https://www.energiforetagen.se/energ...lproduktionen/.

vattenfall har ju massa elproduktion utomlands, kanske dags att byta/sälja/köpa av Fortum och EON ?

Uniper som har mycket vattenkraft i sverige vet jag inte vem som äger
Citera
2023-11-13, 14:15
  #24
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
vattenfall har ju massa elproduktion utomlands, kanske dags att byta/sälja/köpa av Fortum och EON ?

Uniper som har mycket vattenkraft i sverige vet jag inte vem som äger

Det verkar som om EU:s sanktioner kraschade Uniper och finnarna kunde lasta över en del av förlusten på tyskarna? Men energibolagen gjorde ju jättevinster på att svälta folken. Vet inte hur Uniper misslyckades.

Tänk om Sverige bara kört sin vatten- och kärn-kraft självt. Då hade allt fungerat utan problem.

EU:s taktik är att smyga fram Frankrike i små steg så att landet blir starkare än de övriga och kan ta kontroll över Europa. Frankrike nationaliserade energibolaget för ett par år sedan. De kör även 70% av elen på kärnkraft. De kommer att sälja kärnkraftsgenererad vätgas till tyskarna som lade ned kärnkraften! Frankrike utsågs nyligen (trots kärnkraften) av världspressen till Europas klimatskadligaste land, bara snäppet efter USA och Kina.

Uniper:
Citat:
Sverige har tre aktiva kärnkraftverk: OKG, Ringhals och Forsmark. Uniper har en unik ställning då vi har ägarandelar i samtliga. Vi är majoritetsägare i OKG i Oskarshamn och minoritetsägare i Ringhals och i Forsmark. Vi äger även Barsebäcksverket – det första kommersiella kärnkraftverket i Sverige som nu rivs

Hösten 2022:
Citat:
Germany takes over Uniper, raising rescue bill to $29 bln

Citat:
Due to Uniper's rapidly-deteriorating financial situation and significant increases in risks facing the company since a July bailout agreement, Fortum agreed in September to sell its entire stake in the company to Germany.

Citat:
Finnish utility Fortum (FORTUM. HE) on Thursday said it would focus on Nordic low-carbon energy again, after its five-year-long conquest of Germany's Uniper (UN01.DE) ended last year with a loss of nearly 6 billion euros ($6.38 billion) for it.

Nuon, 2012:
Citat:
Totalt betalade Vattenfall 89 miljarder kronor för Nuon.

Vattenfalls köp av Nuon gav upphov till den så kallade Nuonaffären, då Vattenfall 2012 skrev ner värdet på Nuon med över 15 miljarder kronor och köpet kallades "Sveriges sämsta affär - någonsin".[7]
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-11-13 kl. 14:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in