2023-11-27, 16:10
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Klart att du kommer...

.. precis som den telefonen du håller i handen?

Precis. 2021 skrev Samsung på ett historiskt kollektivavtal med fyra fackförbund.

Tack för omtanken.
Citera
2023-11-27, 16:13
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Nej, självklart inte. Men när jag läste att Tesla inte ens ger arbetstidsförkortning för nattarbetare så fattar man hur det stod till.
Kanske får dom bättre betalt, eller någon annan förmån.

Är villkoren för dåliga så får dom ingen personal.

Men du inleder med att svara "självklart inte", och då förstår jag ännu mindre ditt prat om slaveri och ditt försvar av maffiametoder.
Citera
2023-11-27, 16:17
Medlem
Nej. Det är helt orimligt. Tesla följer svensk lag och då kan inte monopol myndigheter springa fackföreningsrörelses ärenden. Postnord bör bli av med sitt förordnanden om postbefodran då man inte klarat av att fullfölja sina åtaganden.
Citera
2023-11-27, 16:18
Medlem
Hatar svenska fackförbund. En gång i tiden va jag dum och betala den där jävla avgiften. Kommer aldrig hända igen.
Ska inte säga att jag håller på musk däremot ser jag gärna att fackförbunden far åt helvete
Citera
2023-11-27, 16:18
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Sverige verkar vara det sista Sovjetstaten.

Förväntar mig att höger-regeringen går in och säger vad de tycker. Och kanske ändrar några lagar. Så att inte baronerna i fack-toppen kan styra vanliga fria företag som följer alla lagar.

Norge var den sista sovjetstaten, inte Sverige.

Regeringen, vare sig höger eller vänster, får såvitt jag vet gå in och peta i myndigheters arbete.

Regeringen ändrar heller inte lagar, det gör riksdagen.

Företag är inte fria, utan skyldiga att följa svensk lag.

Arbetare i Sverige borde börja gå med i facken igen, för att visa äckel som Elon Musk att han inte är den som bestämmer.
Citera
2023-11-27, 16:21
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Kanske får dom bättre betalt, eller någon annan förmån.

Är villkoren för dåliga så får dom ingen personal.

Men du inleder med att svara "självklart inte", och då förstår jag ännu mindre ditt prat om slaveri och ditt försvar av maffiametoder.

Jag menar att Elon vill kunna behandla folk hur man vill. Reinfeldt såg till att man i Sverige har importerat ett trasproletariat för att förstöra den svenska medelklassen (Bo Lundgren bekräftade detta) och det går fortfarande att göra för en fantastisk månadslön av 13000 i månaden. Hur många importerade indier tror du vågar säga ett skit om man kan bli av med sitt arbetsvisa tror du? (Och ja jag vet att tesla nu måste erbjuda en fantastisk lön på 28000 för samma Pakistanier som ska byta däck)

Hade vi bara varit ett homogent folk av svenskar där vilken pizzabagare som helst inte kunde importera vem som helst hade du haft en poäng om att då hade folk inte jobbat där men eftersom vi nu har import av världens avskräd som jobbar ihop pengar till sin familj i Bangladesh ÄR kollektivavtal jävligt viktiga. För ingen svensk jobbar på foodora och ubereats och det finns skäl varför.

Sverige är så fantastiskt som det är för att en gång i tiden arbetade vi tillsammans för att bygga landet, inte pga någon naturlag som nyliberaler verkar tro.
Senast redigerad av priz 2023-11-27 kl. 16:24.
Citera
2023-11-27, 16:21
Medlem

Norrköpings TR T 4238-23 - Stämningsansökan från Tesla (TM Sweden AB, org. nr 556931-4098)
Alt 1: https://docdro.id/sg6kc69
Alt 2: https://gofile.io/d/Rtyedk
Citera
2023-11-27, 16:22
Medlem
anomaligns avatar
Frågan är felaktigt ställd.

Transportstyrelsen låter ju visst Tesla få sina skyltar, medelst leverans av Postnord. Att just dess leveranser är försatta i blockad av arbetare på Postnord motsäger inte att Transportstyrelsen utför sin del av åtagandet korrekt.
Det är väl knappast någon mänsklig rättighet att få specialbehandling av en myndighet för att fysiskt hämta ut registreringsskyltar från Transportstyrelsen, eller?

Och sen är ju liksom poängen med fackliga stridsåtgärder att det blir besvärligt och kostsamt för arbetsgivarparten. Allt verkar helt okej tycker jag.
Citera
2023-11-27, 16:23
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010

Norrköpings TR T 4238-23 - Stämningsansökan från Tesla (TM Sweden AB, org. nr 556931-4098)
Alt 1: https://docdro.id/sg6kc69
Alt 2: https://gofile.io/d/Rtyedk

Många tack!
Citera
2023-11-27, 16:24
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Arbetare i Sverige borde börja gå med i facken igen, för att visa äckel som Elon Musk att han inte är den som bestämmer.

Då får ju facken arbeta i deras intresse. Då de inte gjort det så har de också inte attraherat en hel del arbetare.

Snart tar väl Postnord och levererar skyltarna i bananlådor, värdigt denna banan-monarki.
Citera
2023-11-27, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Tesla kan dra åt helvete. Kommer självklart bara köpa elbil från företag med kollektivavtal.

Volvo Ex30 och Ex90, och så vitt jag vet varje Polestar och varje Volvo XC40 Recharge och C40 Recharge är tillverkade i Geely's Shanghai-fabrik. Och dom har inget kollektivavtal, så vitt känt. Inget för dig, alltså.

Genomsnittslönen för en arbetare i bilfabriker i Kina är ca 100:-/tim, men då finns inget socialt skyddsnät som i Sverige.
Som referens: En bilarbetare på Volvo Torslanda tjänater ca 175:-/tim och en bilarbetare hos Volkwagen i Tyskland tjänar ca 240:-/tim.
Citera
2023-11-27, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Alla svenska juridiska experter som uttalats sig offentligt har sagt att det vore bra om Tesla gjorde en stämningsansökan så vi får ett prejudikat.

Ingen har svårt att förstå detta.

Ja, vi får väl se var detta landar, men jag tippar på att Tesla kommer förlora målen. Tror du annorlunda? Och isf vad baserar du din gissning på?

Citat:
Utom möjligen lättkränkta jättebebisar, varav du framstår som en av de största och mest kränkta.

Du får gärna ta och utveckla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in