Citat:
Ursprungligen postat av
Barents
I en stor skola som Kyrkskolan i Danderyd, där jag gick på 1970-talet, fanns sammanlagt 6 elever med "spring i benen" av 400. De gick i eget klassrum med extra snäll lärare och hölls utanför de vanliga klassrummen så vi andra hade det lugnt.
Jag pratar med en lärare i Skäggetorp ibland. Hans klass är fylld med aggressiva diagnosbarn som han absolut inte kan hjälpa och han längtar efter jullovet.
Sverige och västvärlden är så körda.
Medicinerna kan göra dig sjuk. Jag vet folk med barn som har diagnoser eller där lärare "misstänker" diagnoser och kräver medicinsk behandling.
Jag har själv ADHD mår extremt dåligt av vissa preparat, Nåväl de flesta som sitter i för länge dvs alla läkemedel mot ADHD förutom Ritalin som verkar kort tid och som är likvärdigt lugnande medel men än mer lugnande. Jag får inte ut det som vuxen eftersom alla sjuksköterskor och läkare
bestämmer vad som är bäst för mig, hittar på felaktiga grunder för det och manipulerar journalerna. Extremt svåra biverkningar med mycket högt blodtryck, vilopuls som mot kvällen lägger sig som 111-141 och när det går särskilt högt gör så att min värld minst sagt svajar, beskrivs som positivt med andras uttalanden som positiva och sväljsvårigheter, tryck över halsen, ökad slembildning beskrivs som "halsont" som jag paniskt försökte få hjälp inom primärvården för att utreda.
Hur i helvetet ska barn kunna värdera, analysera och få bort mediciner som skadar dem när jag som vuxen ignoreras tills jag vägrar äta dem?!
Jag har haft vänner där skolan krävt att barn ska medicineras högre efter lunch då de blir "besvärligare" vilket kan bero på just det jag nämnt svårigheter som beror på läkemedelsreaktioner, inte ADHD eller andra saker.
Problemet med det Ritalin som fungerar för mig är att effekten håller sig ett par timmar istället för uppåt fyra, fem. Sedan så kommer hela min adhd person ut kort med att jag blir otroligt pladdrig och energisk när det kickar ut innan jag blir mig själv och jag själv är inte en person som är i behov av medicinsk behandling för att "vara normal" . Mitt normala jag fungerar utmärkt även om jag har ADHD. Folk får hålla sig åt helvete ifrån mig om det inte passar men saken är att människor
tycker om mig när min ADHD personlighet får vara framme utan att störas av att jag hämmas osv. Jag är inte någon galning som springer runt och är utom kontroll men med mediciner blir det inte stabilitet.
Man vill bara svåra åt allt som pågår med vården och när man i de hur många barn som skadas av olika slags system av ignorans men som nu har jag iom att jag blev förbaskad igår kväll insett vad som.behöver göras för att min röst ska höras så det finns många fördelar också med att fungera annorlunda.
Det svåraste är att förtryckas av "normaliteten" istället för att accepteras att man inte är helt en kopia av den mest genomsnittliga människan. Men saken är att de flesta skiljer sig hela tiden lite från den stereotypa bild av hur man ska vara.
Sätt gränser för barn istället för att acceptera vad som helst, visa dem respekt för deras integritet utan skuldbeläggning för allt och ingenting och sluta tryck i dem mängder av mediciner samt ta ansvar som vuxen i strukturerna och vilka regler som gäller så kan jag lova att många barn plötsligt skulle "fungera bättre".
Gör det du ska som vuxen, helt enkelt.