Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-28, 18:40
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag vet inte om han varit så länge i Sverige, och har familj här med vuxna barn kanske han har svenskt medborgarskap. Men även om man är medborgare så kan det bli massa krångel med att inte vara folkbokförd. Soc kan inte hjälpa honom, ett simpelt vårdbesök kan kosta många sköna slantar. Banken kan låsa hans konton etc.

Nej, han är inte svensk medborgare, bara tysk. Det framgår av förundersökningsprotokollet som postats här tidigare. Jag har för mig att det även stod att han var ”skriven på kommunen”, alltså Upplands-Väsby kommun. Jag tror att det betyder att det var till Upplands-Väsby kommun han skulle ha vänt sig om han ville söka försörjningsstöd.

Skillnaden nu är att han har meddelat myndigheterna att han har utvandrat från Sverige. Det tror jag innebär att han för närvarande inte har rätt till försörjningsstöd och liknande även om han uppehåller sig i Sverige.
Citera
2023-11-28, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Nej, han är inte svensk medborgare, bara tysk. Det framgår av förundersökningsprotokollet som postats här tidigare. Jag har för mig att det även stod att han var ”skriven på kommunen”, alltså Upplands-Väsby kommun. Jag tror att det betyder att det var till Upplands-Väsby kommun han skulle ha vänt sig om han ville söka försörjningsstöd.

Skillnaden nu är att han har meddelat myndigheterna att han har utvandrat från Sverige. Det tror jag innebär att han för närvarande inte har rätt till försörjningsstöd och liknande även om han uppehåller sig i Sverige.

Det stämmer. Han har heller ingen rätt till sjukvård förutom akut sådan.
Han kan heller inte skaffa sig ett nytt bankkonto eller kort utan aktivt svenskt person nr vilket han inte har som utvandrad. Han lyckades verkligen gräva sin grop ännu djupare. Ännu en gång.
Gissar på att han skrivit sig i Tyskland för att kunna åka dit utan ett giltigt pass.
Han får nämligen resa med sitt utgångna ifall det är i Tyskland han är skriven och medborgare. Vad ska han göra i Tyskland? Söka socialbidrag? Har dom en fungerande socialtjänst i Tyskland, någon som vet?
Citera
2023-11-28, 19:35
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellesblues
Gissar på att han skrivit sig i Tyskland för att kunna åka dit utan ett giltigt pass.
Han får nämligen resa med sitt utgångna ifall det är i Tyskland han är skriven och medborgare. Vad ska han göra i Tyskland? Söka socialbidrag? Har dom en fungerande socialtjänst i Tyskland, någon som vet?

Jo, de har en socialtjänst: https://de.wikipedia.org/wiki/Sozialamt_(Deutschland)
Hur den fungerar vet jag förstås inte, men det brukar vara ordning och reda i Tyskland.

Först trodde jag också att han var på väg till Tyskland, men nu är jag minst sagt tveksam. Det hela kan också vara ett försök att undfly rättsväsendet och ett sannolikt fängelsestraff. Det vill säga att han stannar i Sverige men att det på papperet ser ut som om han flyttat hem till Tyskland.
Citera
2023-11-28, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
"Kan ni inte sluta ringa, please please....."

https://www.youtube.com/watch?v=qRdzQyqlvNI

Alltså han fixering vid gigabytes och youtube kommer att bli hans undergång. Alldeles för mycket fel fixering men det är ju inget nytt.

har inte ringt på ett tag då de blockerat så ingen idé… kanske fler som tagit upp denna vana eller nåt han nämner ju några namn i sin video 🤨
Citera
2023-11-28, 20:44
Medlem
Citat:
Jo, de har en socialtjänst: https://de.wikipedia.org/wiki/Sozialamt_(Deutschland)
Hur den fungerar vet jag förstås inte, men det brukar vara ordning och reda i Tyskland.

Först trodde jag också att han var på väg till Tyskland, men nu är jag minst sagt tveksam. Det hela kan också vara ett försök att undfly rättsväsendet och ett sannolikt fängelsestraff. Det vill säga att han stannar i Sverige men att det på papperet ser ut som om han flyttat hem till Tyskland.

Då är nästa fråga, vad har han tänkt sig att göra här när han inte ens kan söka försörjningsstöd längre? Han är ju inte direkt arbetsför.
Iofs så är det väldigt naivt av mig att förvänta mig annat än galna beslut tagna av en galen man.
Citera
2023-11-28, 21:55
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellesblues
Då är nästa fråga, vad har han tänkt sig att göra här när han inte ens kan söka försörjningsstöd längre? Han är ju inte direkt arbetsför.
Iofs så är det väldigt naivt av mig att förvänta mig annat än galna beslut tagna av en galen man.

Ja, det är frågan! Han verkar sakna logiskt tänkande. Eller också är det jag som är fyrkantig i mitt tänkande. Om jag hade fått min bostad utmätt av Kronofogden och saknade inkomst så hade jag vänt mig till Soc och frågat ”Vad krävs för att ni ska hjälpa mig?”. Sedan hade jag gjort det som krävdes.

Tysken däremot blev förbannad för att han inte fick ta med sig hunden in till Soc. Därför gav han sig ut på en idiotvandring utan mat eller pengar.

Men visst, han kan ju mycket väl vara psykiskt sjuk och det kan ju förklara mycket.
Citera
2023-11-28, 21:59
Medlem
fardtjanstens avatar
Oj nu har han tröttnat på Facebook gruppen som är dedikerad till honom.
Peter Plötze har gått ur denna grupp :@
Citera
2023-11-28, 22:20
Medlem
Citat:
Ja, det är frågan! Han verkar sakna logiskt tänkande. Eller också är det jag som är fyrkantig i mitt tänkande. Om jag hade fått min bostad utmätt av Kronofogden och saknade inkomst så hade jag vänt mig till Soc och frågat ”Vad krävs för att ni ska hjälpa mig?”. Sedan hade jag gjort det som krävdes.

Tysken däremot blev förbannad för att han inte fick ta med sig hunden in till Soc. Därför gav han sig ut på en idiotvandring utan mat eller pengar.

Men visst, han kan ju mycket väl vara psykiskt sjuk och det kan ju förklara mycket.

Exakt. Han var för inne i sitt krigande mot auktoriteter att han inte la det minsta fokus på sin egna situation och nu sitter han i skiten.
Någon störning har han nog, frågan är bara vilken. Han känns ju absolut paranoid och med vanföreställningar om att Säpo och några till är ute efter honom hehe. Det är väl iofs ganska vanligt tänk hos stoners.
Citera
2023-11-28, 22:32
Medlem
fardtjanstens avatar
Vänta nu lite här, han kanske är en lycklig man som gör vad fan han vill och skiter i allt och alla andra bara han får andas frisk luft och kommer undan åtalet.
Eller ja de är ju det han gör.
Det med framgång det kan man inte ta ifrån honom. För Delgivningsmannen lär inte honom i första taget.
Citera
2023-11-28, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fardtjansten
Vänta nu lite här, han kanske är en lycklig man som gör vad fan han vill och skiter i allt och alla andra bara han får andas frisk luft och kommer undan åtalet.
Det med framgång det kan man inte ta ifrån honom. För Delgivningsmannen lär inte honom i första taget.

Speciellt lycklig verkar han inte när han konstant hamnar i bråk med alla som försöker hjälpa honom eller bara hamnar i hans väg. Sedan sitter han mest och spyr ur sig en massa negativiteter varenda video.
Äeh lycklig är han icke. Hur mycket han än låtsas som det.
Citera
2023-11-28, 23:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Det stämmer, kommunen får väl inte ge stöd till andra än kommuninvånarna och det under vissa förutsättningar.
Jag vet inte hur ofta banken köper in uppgifter från SPAR. Men när det klickar in i deras register att han utvandrat lär de väl låsa kontot, och då kan han väl inte ta emot Swish bidrag heller. Och får gå till banken personligen för att få ut eventuella pengar han har på konto ifall KFM försäljningarna gav mer än vad som behövdes för skulden. Och han har väl inget leg.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2023-11-28 kl. 23:13.
Citera
2023-11-28, 23:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fardtjansten

Ja om målet är att bli en slags hemmasnickrad martyr kanske...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in