Citat:
Ursprungligen postat av
Sonny00
Nej, han är inte svensk medborgare, bara tysk. Det framgår av förundersökningsprotokollet som postats här tidigare. Jag har för mig att det även stod att han var ”skriven på kommunen”, alltså Upplands-Väsby kommun. Jag tror att det betyder att det var till Upplands-Väsby kommun han skulle ha vänt sig om han ville söka försörjningsstöd.
Skillnaden nu är att han har meddelat myndigheterna att han har utvandrat från Sverige. Det tror jag innebär att han för närvarande inte har rätt till försörjningsstöd och liknande även om han uppehåller sig i Sverige.
Det stämmer. Han har heller ingen rätt till sjukvård förutom akut sådan.
Han kan heller inte skaffa sig ett nytt bankkonto eller kort utan aktivt svenskt person nr vilket han inte har som utvandrad. Han lyckades verkligen gräva sin grop ännu djupare. Ännu en gång.
Gissar på att han skrivit sig i Tyskland för att kunna åka dit utan ett giltigt pass.
Han får nämligen resa med sitt utgångna ifall det är i Tyskland han är skriven och medborgare. Vad ska han göra i Tyskland? Söka socialbidrag? Har dom en fungerande socialtjänst i Tyskland, någon som vet?