2023-11-29, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Bingo.

Det här har jag sagt i åratals åratal. Vår fixering vid att diagnosticera istället för att uppfostra är sinnessjuk. Ett barn har inte sjuttioelva diagnoser, per automatik, för att barnet är utagerande och ouppfostrat.

Problemet ligger i föräldraskapets urvattnande och misslyckande, där i princip alla föräldrar jag känner till idag, i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och USA, ska vara ungarnas polare. Föräldrar ska inte vara barnens vänner, de ska sätta gränser och uppfostra.

En annan aspekt är att när deras unge beter sig som ett mongo i brist på tillsägelse och bestraffning blir föräldrarna trötta av allt skrikande och andra plågor som deras ungjävel utsätter dem för och vill inte skaffa fler barn.
Citera
2023-11-29, 09:29
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Bingo.

Det här har jag sagt i åratals åratal. Vår fixering vid att diagnosticera istället för att uppfostra är sinnessjuk. Ett barn har inte sjuttioelva diagnoser, per automatik, för att barnet är utagerande och ouppfostrat.

Problemet ligger i föräldraskapets urvattnande och misslyckande, där i princip alla föräldrar jag känner till idag, i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och USA, ska vara ungarnas polare. Föräldrar ska inte vara barnens vänner, de ska sätta gränser och uppfostra.
Samma här. Har länge sett och hört begreppet ADHD slängas med bland yngre och på sociala medier letar de unga bevis på att de har diagnosen. Och de hittar tyvärr bevis eftersom det påstås att man skulle ha adhd bara för att man har svårt med koncentrationen eller liknande. Diagnoser har blivit trendig och det är skrämmande och alarmerande att fler och fler unga letar diagnoser som adhd och autism.
Citera
2023-11-29, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burnback
Tror också en del av sanningen ligger i att fler söker vård, då sätts också fler diagnoser.

Som barn- och ungdomsledare inom idrott så har jag flera grabbar som sköter sig exemplariskt, lite spralliga bara, där föräldrarna en dag kommer och säger att de går på utredning för ADHD, eller att de ska börja medicinera. Då nämns ofta problem i skolan som en anledning.

Det är ju så att bara diagnosen sätts så får man tillgång till betydligt större resurser, vilket då blir avgörande för att klara skolresultaten.

Men till vilket pris? Har sett barn som blivit helt avtrubbade av sin medicin, som är fysiskt närvarande men inte mentalt.

Medicinering bör endast ges till de mest grava fallen, i övrigt måste vi kunna ha flexibla institutioner som gör att alla får plats på ena eller andra sättet. Förr fanns särskola vilket var bra på ett sätt men stigmatiserande på ett annat. Kan vi hitta andra lösningar?
Och du är med dessa barn hemma hos föräldrarna efter träningen? Är det du som försöker få dom att göra läxorna när dom bara vill somna i boken? Skulle du kanske vilja prova att få dem i säng innan kl 00??

Svårigheter brukar manifistera sig mindre på träningar eftersom det är en bra miljö för barn med adhd. Det är när du vill lära dom saker och dom fanimej inte kan lyssna mer än 10 sekunder. Där kommer många föräldrar säga att deras barn är lika - men ack så fel dom har. Era barn lyssnar men Vill Inte. Det är två helt olika saker. Ungar med ADHD glömmer bort vad de skulle göra eller kommer aldrig igång. Det märks direkt vilka av er här inne skulle vara utbrända inom ett år av att hantera detta.

Jag tycker ändå det är väldigt intressant att höra åsikter från er arroganta då det är underhållande. Roligast är ändå när ni drar igång med WT-argumentet, särskilt då ni helt saknar förmåga att se hur låg er egen intellektuella nivå är. Bara det faktum att man kan ifrågasätta ADHD visar att man egentligen inte har så pass bra koll på vad det är.

Varför ökar diagnoserna? Därför att man nu är medveten. I min skola (90-tal) skulle jag kunna peka ut 5 st i två årskullar som behövt en diagnos men som aldrig fick det. Idag är två av dessa döda, en har försökt begå självmord, en går på anger-management och den sista vet jag inte riktigt vad som händer med men han har varit i fängelse för allt möjligt, men också levt ett ganska vanligt liv emellanåt.

Sen tvivlar jag inte på att en del kan runda psykologer i vuxen ålder. Vet man hur, så kan man göra det. Men psykologen måste också ta hänsyn till patienten. En del kanske behöver hjälp men inte får det. Då kan adhd vara ett sätt att få hjälp.

Om ni träffat på folk med rejäl adhd skulle ni förmodligen tappa hakan. Deras energinivå är så hög att ögonen bokstavligen står rakt ut. De har ibland en god man som hjälper till att betala räkningar!!! Det är liksom inga lyxtjänster man drömmer om att ha.
Citera
2023-11-29, 09:48
Medlem
TonaldRumps avatar
Vad lustigt...
När det här ämnet kommit på tal, så har jag alltid sagt att det känns som att alla I dagens generationer har diagnoser.

Antagligen är det väl alla halvdiagnos-föräldrar som sprider generna vidare. Ju längre det vandrar framåt, så blir diagnosen mer och mer påtaglig.

Annars är det ju för att världen verkar tävla i något slags bisarrt Guinness-rekord om vem som kan sätta flest diagnoser på sina invånare.

Exempel:
Ida orkar inte kliva upp på morgonen - Baam. ADHD.
Erik skriker på sina föräldrar - BAAM. ADD
Johan orkar inte promenera - BAAM. Borderline
Elsa äter inte kött - BAAM - psykos.

Tror också, eller iaf i Sverige, att den nya generationen är helt bakom flötet. Så, för att hitta någon slags förklaring på alla lata ungjävlar som inte ens orkar kliva upp före 10, så gör man på det här sättet. Någon slags psykologisk curling.

Kan vara så också att det är all jävla sociala medier som får folk att få psykoser. Fattar inte hur en normal människa ens orkar bemöda sig med att sitta på TIKTOK eller något annat jävla skit. Är ju för fan instant psykisk degradering. Det är som din IQ gradvis går ned med några procent för varje jävla inlogg på skiten.
Senast redigerad av TonaldRump 2023-11-29 kl. 09:53.
Citera
2023-11-29, 10:15
Medlem
dotslashs avatar
Verkar följa mena-invandrarnas barnafödande linjärt. Inavel och i allmänhet dålig genpool bidrar starkt till neurologiska tillstånd som ADHD utöver allsköns funktionsnedsättningar. Tar väl 50 år innan den realiteten landar hos godhjärtade politiker.
Citera
2023-11-29, 10:18
Medlem
Flusens avatar
Bara titta på all mat vi äter idag, hur mycket diverse kemikalier innehåller inte det?

Klart det får folks hjärnor att gå bananas, även deras gener,

Medicinföretagen tjänar stoora pengar på att "bota" folk mot det,
Att doktorer numera diagnotiserar folk för det ena & andra är också ett faktum,
Kan det hänga ihop med dom stora pengarna medicinföretagen tjänar på sjuka människor?

Även mobildisplayer är skadligt för barn i utvecklingsstadier att sitta med,
Kan också vara en stor orsak.

RESEARCHERS ACHIEVE MIND CONTROL USING ONLY LIGHT
https://thedebrief.org/researchers-a...ng-only-light/

Skiter björnen i skogen?

Detta är inget nytt och helt logiskt i min mening.
Citera
2023-11-29, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Jag tror egentligen att 90 procent av alla dessa diagnoser bara är ett symptom på att samhället är alldeles för snävt och fyrkantigt. Alla är inte gjorda för den utstakade väg som samhället satt för oss att vandra.

Jag tror "folk med ADHD" bara är energiska och att den här typen av personligheter var jättebra under exempelvis jägareåldern då det kunde springa runt hela dagarna och spåra mammutar och liknade med en outtröttligt energi. Att försöka forma en sådan person till att sitta inne på ett kontor hela dagarna och stirra på en skärm är inte bra.

Du behöver inte gå så långt tillbaka, ta en person som jobbade i jordbruket eller skogen. Då var du en rask karl som förberett mer jord kunde odlas eller sågat ned fler träd än de andra (och den rent fysiska tröttheten reglerade hur mycket du sprang runt).
Citera
2023-11-29, 10:44
Medlem
Kranvatten, pesticider, TikTok & ”Vaccinet”.
Citera
2023-11-29, 11:12
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Vi tänker nog inte helt på samma sak eftersom machokultur är kraftigt medverkande till kriminalitet t.ex.

Män/pojkars psykiska ohälsa är erkänt något som visar sig som beteendestörningar.

Jag läste precis i Expressen att man ska diagnostisera mer i utsatta områden och mindre i medelklassfamiljer. Rasbiologiska föreställningar .

Lägre intelligens är den mest korrelerade faktorn till brottslighet (som är mer synlig) och debatten rör vid det faktum att man i klasser oftare diagnostiserat barn födda senare på året än de tidigare på året. Biologisk omognad är även det erkänt bidragande till kriminalitet. (Expressen försöker gå läkemedel bolagens ärenden).

Läkemedel är en kapitalistisk faktor som absolut kan leda till diagnos korruption då det lönar sig för läkemedelsbolag ju fler ungar och vuxna som får en massa olika diagnoser. Ingen pratar om det. Att det finns vinstdrivande intressen bakom att lyfta fram mediciner som mirakelkur mot alla möjliga typer av problem och systematiskt ignorera biverkningar.

Inlärning och koncentration påverkas negativt om mödrar svälter u der graviditet eller har näringsbrist och skadorna hos ett barn som svälter innan fem går inte att reparera.

Det finns stora sannolikheter att det inte är "ADHD" som är underdiagnostiserat bland de mest utsatta i utsatta områden utan att utsatta människors utsatthet tas lättvindigt.

Sedan tror jag att många narkomaner antagligen klara sig bättre rörande trauman än någon som går opåverkad genom det ena efter det andra men att samtliga sedan uppvisar hjärnskador efter att ha gått på centralstimulerande sedan högstadiet är en rätt bra indikator på att det inte är så himla bra.

Många i fängelse och missbruk har sannolikt skador av missbruket inte adhd.
Stress förändrar hjärnan och människor kan absolut få symptom adhd om de är våldsutsatta, i stress pga bristande näring, diskriminering, dålig ekonomi osv och det är fortfarande inte adhd. Hjärnan hos barnet till en traumatiserad människa är vid födseln förändrad pga förälderns trauma. Det är fortfarande inte ADHD.

Folk som inte kan något borde sluta förstöra andra människor genom att kräva rätten att få höras som expert inom en mängd saker som inte är deras områden dvs där sunt förnuft krävs
Jag länkar expressens ledarsida som du refererar till:
https://www.expressen.se/ledare/har-...t-gangvaldet-/
Som det verkar är nästan 100% av alla de "nya" ungdomsbrottslingarna, de som dödar varann, ointelligenta och har ADHD. Det är alltså en grupp som de äldre brottslingarna utnyttjar. Svaret på det måste rimligen bli att hitta dem redan i skolan och hjälpa dem, t.ex med medicinering. Och helt rimligt föreslog M en ADHD-screening-förslag förra året, men S satte sig på tvären "rasism". Bara Vänstern vägrar inse att samtliga skjutna och samtlig som skjuter senaste åren har utländska namn.

Oavsett så är TS antagligen helt rätt. ADHD ökar med 600%, och därför ökar dödandet 600%. Kopplingen är helt klar för mig.
Citera
2023-11-29, 11:16
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chingale
Det går att ta sig ur det där beteendet lika väl som att det (förvånansvärt enkelt) går att sluta röka, snusa, dricka för mycket alkohol, sluta äta för mycket eller avsluta varje annan ohälsosam aktivitet man nu kan tänkas vara inblandad i. Men det krävs beslutsamhet och vilja. Om du inte har läst en boksida på tio år så blir du snabbt sömnig om du försöker göra det och då måste du ju fixa en kopp te och när du gör det då plingar det i mobilen och du måste genast kolla vad det var och så dimper det ner ett mess som du måste besvara och det startar en konversation som håller på en bra stund och då har det ju blivit dags för lunch och du orkar inte laga själv utan beger dig ut på stan för att käka. Förstår du? Koncentration. Disciplin. Bit ihop. Ge inte efter för varje liten impuls. Sätt mobilen i flygläge några timmar medan du läser en bok eller studerar, andas ända ned i magen och njut av den analoga upplevelsen!
Så är det ju. Detta "ADHD-beteende" att man måste ha blixtsnabb kick är intränad och kan snabbt tränas bort. jag brukar tänka på mitt eget youtube-tittande, som är flera timmar per kväll. men om jag är på en längre semester 2 veckor så försvinner detta drogade beteende direkt och jag är tveksam till att ens titta 1 minut på youtube när jag kommer hem. Men sedan smyger det sig på lite i taget.

Byt ut "youtube" mot "socker" ovan och det beteendet är identiskt. Två veckor i asien så har man vant sig av med all sockrig mat i Sverige. Sedan hatar man sockret, men bara ett tag.
Citera
2023-11-29, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flusen
Bara titta på all mat vi äter idag, hur mycket diverse kemikalier innehåller inte det?

Klart det får folks hjärnor att gå bananas, även deras gener,

Medicinföretagen tjänar stoora pengar på att "bota" folk mot det,
Att doktorer numera diagnotiserar folk för det ena & andra är också ett faktum,
Kan det hänga ihop med dom stora pengarna medicinföretagen tjänar på sjuka människor?

Även mobildisplayer är skadligt för barn i utvecklingsstadier att sitta med,
Kan också vara en stor orsak.

RESEARCHERS ACHIEVE MIND CONTROL USING ONLY LIGHT
https://thedebrief.org/researchers-a...ng-only-light/

Skiter björnen i skogen?

Detta är inget nytt och helt logiskt i min mening.

Har du precis lyssnat på senaste avsnittet av JRE? Exakt recap av det som kom ut idag lol
Citera
2023-11-29, 11:20
Medlem
Flusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macccan87
Har du precis lyssnat på senaste avsnittet av JRE? Exakt recap av det som kom ut idag lol

Detta är allmänkundskap i min grad som jag vetat om länge men all cred att dom tar upp det hos JRE
Intressant, ska kolla upp det, tack för infon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in