2023-12-05, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Om man ser till tillgänglig statistik från USA och Storbritannien (som har förnämligt detaljerad statistik) så beror den på att ovaccinerade dör i betydligt högre omfattning än vaccinerade.

Det här har jag redan täckt vid ett flertal tillfällen och dessutom refererat till den statistiken. Jag förstår inte hur ni kan fortsätta att älta det här när jag redan förklarat saken. Det sjunker helt inte in, är det så illa? Du har fattningsförmåga som en sämre soppslev?

Det här är ju dessutom bara ETT exempel i en lång rad där du fått offentlig statistik och fakta upptryckt under näsan, men ÄNDÅ sitter du och låtsas som det råder någon form av av osäkerhet kring den påstådda överdödligheten?

Antivaxxar-patrask, ständigt detta antivaxxar-patask...
Hehe... det var ju så att man inte räknades som vaccinerad förrän två veckor efter vaccinationen. 🤡

Det var ju inte bara i Sverige man var duktiga på att kalla nyvaccinerade för ovaccinerade. 🫵🤣
Citera
2023-12-05, 09:15
Avstängd
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Hehe... det var ju så att man inte räknades som vaccinerad förrän två veckor efter vaccinationen. 🤡

Det var ju inte bara i Sverige man var duktiga på att kalla nyvaccinerade för ovaccinerade. 🫵🤣
Nej.
Citera
2023-12-05, 09:27
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Nej.

Vi läser tillsammans den här meningen.

"Sedan årsskiftet har över 650 000 fall av covid-19 rapporterats. Av dessa har 5 274 smittats trots att de varit vaccinerade med två doser och det därefter förflutit två veckor. Dessa fall kallas för genombrottsinfektioner."

Varför är dessa två veckor viktiga tror du?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...ka-i-covid-19/
Citera
2023-12-05, 09:43
Avstängd
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans

"Sedan årsskiftet har över 650 000 fall av covid-19 rapporterats. Av dessa har 5 274 smittats trots att de varit vaccinerade med två doser och det därefter förflutit två veckor. Dessa fall kallas för genombrottsinfektioner."

Vi läser tillsammans den HÄR meningen:

Citat:
Om man ser till tillgänglig statistik från USA och Storbritannien (som har förnämligt detaljerad statistik) så beror den på att ovaccinerade dör i betydligt högre omfattning än vaccinerade.
Sjunker det in hos lilla antivaxxer-patrasket? Om du vill fördjupa dig riktigt i ämnet så infogade jag dessutom en länk. Du kan väl titta på den i relation till mitt påstående ovan. Pajas.

https://www.ons.gov.uk/file?uri=/peo...ccessible.xlsx

Om du dessutom tittar i den filen så finns det en flik med titeln "Definitions". Om du läser där (du kan ju tydligen inte läsa) så hittar du följande lilla ledtråd:
Citat:
Vaccination status is defined on each day for each person and is one of: Category Name
unvaccinated (Unvaccinated)
vaccinated with first dose only, less than 21 days after first vaccination (First dose, less than 21 days ago)
vaccinated with first dose only, at least 21 days after first vaccination (First dose, at least 21 days ago)
vaccinated with first and second doses, less than 21 days after second vaccination (Second dose, less than 21 days ago)
vaccinated with first and second doses, at least 21 days but less than 6 months after second vaccination (Second dose, between 21 days and 6 months ago)
vaccinated with first and second doses, at least 6 months after second vaccination (Second dose, at least 6 months ago)
vaccinated with at least first, second and third dose and/or booster, less than 21 days after third or booster vaccination (Third dose or booster, less than 21 days ago)
vaccinated with at least first, second and third dose and/or booster, at least 21 days after third or booster vaccination (Third dose or booster, at least 21 days ago)

Så, kila nu iväg och dra upp antivaxxar-patrask-kalsongerna
Citera
2023-12-05, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vilken överdödlighet? Vi har ingen.
När jag ställde frågan "Vad beror överdödlligheten på?" så menade jag inte just Sverige. Jag har flertalet gånger påpekat att det är konstigt att våra grannländer och många andra västländer men inte Sverige lider av stor överdödlighet.

Personligen tror jag vi har klarat oss bättre eftersom vi inte hade hårda lockdowns utan i större utsträckning fick Covid-19 som senare kom att skydda oss mot de skadliga vaccinen (ironiskt va?).

Så här såg det ut i Norden förra året

Överdödlighet i Norden 2022
Island 20,18 %
Finland 17,92 %
Norge 12,48 %
Danmark 11,05 %
Sverige 2,64 %

Jag tog även Kanada som ett skräckexempel som hade stenhårda vaccinationsregler i kombination med massiva lockdowns och 2022 hade en överdödlighet på 22%

Skall vi bryta ner det värst drabbade landet i Norden, Island t.ex. och säkerställa att det inte handlar om en åldrande befolkning som börjat dö?

Överdödlighet i Island 2022
0-44 år 26%
45-64 år 22%
över 65 år 21%

Kanada då... har de helt plötsligt blivit döende gamlingar?

Överdödlighet i Kanada 2022
0-44 år 33%
45-64 år 11%
över 65 år 24%

Himla otur att länder som gjort allt så mycket bättre än Sverige har så hög överdödlighet! 🤡🤡🤡

Källa: https://stats.oecd.org/Index.aspx?Da...ALTH_MORTALITY
Citera
2023-12-05, 14:38
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Himla otur att länder som gjort allt så mycket bättre än Sverige har så hög överdödlighet! 🤡🤡🤡

Vet inte om man ska dra några slutsatser av Sveriges statistik. Finns fler än ett sätt att beräkna överdödligheten och huruvida vårat sätt överensstämmer med resten av världen låter jag vara osagt.
Citera
2023-12-06, 00:46
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
När jag ställde frågan "Vad beror överdödlligheten på?" så menade jag inte just Sverige. Jag har flertalet gånger påpekat att det är konstigt att våra grannländer och många andra västländer men inte Sverige lider av stor överdödlighet.

Personligen tror jag vi har klarat oss bättre eftersom vi inte hade hårda lockdowns utan i större utsträckning fick Covid-19 som senare kom att skydda oss mot de skadliga vaccinen (ironiskt va?).

Så här såg det ut i Norden förra året

Överdödlighet i Norden 2022
Island 20,18 %
Finland 17,92 %
Norge 12,48 %
Danmark 11,05 %
Sverige 2,64 %

Jag tog även Kanada som ett skräckexempel som hade stenhårda vaccinationsregler i kombination med massiva lockdowns och 2022 hade en överdödlighet på 22%

Skall vi bryta ner det värst drabbade landet i Norden, Island t.ex. och säkerställa att det inte handlar om en åldrande befolkning som börjat dö?

Överdödlighet i Island 2022
0-44 år 26%
45-64 år 22%
över 65 år 21%

Kanada då... har de helt plötsligt blivit döende gamlingar?

Överdödlighet i Kanada 2022
0-44 år 33%
45-64 år 11%
över 65 år 24%

Varför har andra länder en överdödlighet när vi har samma eller högre vaccinationsgrad?
Citera
2023-12-06, 15:50
Medlem
Citat:

Därför att det tar lite tid innan vaccinet hunnit verka, så om man är intresserad av att se en eventuell skyddseffekt så måste man vänta ett par veckor innan man klassas som vaccinerad. När det gäller biverkningar så klassas man som vaccinerad direkt efter att man får sprutan. Det brukar framgå tydligt när man tittar på tillgänglig statistik och hur man definierar de olika kategorierna. Men av någon anledning är det en del som gärna vill blanda ihop dessa saker…
Citera
2023-12-06, 16:00
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Därför att det tar lite tid innan vaccinet hunnit verka, så om man är intresserad av att se en eventuell skyddseffekt så måste man vänta ett par veckor innan man klassas som vaccinerad. När det gäller biverkningar så klassas man som vaccinerad direkt efter att man får sprutan. Det brukar framgå tydligt när man tittar på tillgänglig statistik och hur man definierar de olika kategorierna. Men av någon anledning är det en del som gärna vill blanda ihop dessa saker…

Hur använder du samma beräkning när det kommer till smitta och dödsfall av covid?
Citera
2023-12-06, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vilken överdödlighet? Vi har ingen.

Den här kanske? 5% just nu.
https://ourworldindata.org/explorers...sitivity=false

https://ourworldindata.org/explorers...sitivity=false
Citera
2023-12-07, 00:21
Medlem
Citat:
Hur använder du samma beräkning när det kommer till smitta och dödsfall av covid?
Vad är det som är krångligt att hänga med på? Är det eventuell skyddseffekt som är intressant så början man räkna en tid efter vaccinering då det tar ett tag för immunförsvaret att reagera, är det det eventuella biverkningar man letar efter så räknar man från vaccinationstillfället.

Eller tänker du att vaccinerade i mängd skulle dö i covid kort efter vaccination? Det händer såklart lite då och då, även oavsett eventuella biverkningar av vaccinet men det lär inte vara speciellt vanligt förekommande då det är så pass kort tidsperiod. Det lär knappast röra sig om något som kan kvalificera sig till att folk "dör i drivor".
Citera
2023-12-07, 00:33
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Vad är det som är krångligt att hänga med på? Är det eventuell skyddseffekt som är intressant så början man räkna en tid efter vaccinering då det tar ett tag för immunförsvaret att reagera, är det det eventuella biverkningar man letar efter så räknar man från vaccinationstillfället.

Eller tänker du att vaccinerade i mängd skulle dö i covid kort efter vaccination? Det händer såklart lite då och då, även oavsett eventuella biverkningar av vaccinet men det lär inte vara speciellt vanligt förekommande då det är så pass kort tidsperiod. Det lär knappast röra sig om något som kan kvalificera sig till att folk "dör i drivor".

De vaccinerade som smittades av coviden inom 2 veckor efter injektion, vart hamnade de i statistiken?

Om de hamnar bland de ovvacinerade, hur jämfördes då skyddet vaccinet gav mellan de ovaccinerade mot de vaccinerade?

Kan en person hamn på båda sidor statistiken?
Blir ju helt skevt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in