Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-12-07, 19:09
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Volvos finish har ökat sedan Kina tog över jmf hur det var på USA-tiden. Volvo är nära eller jämbördig med tyskarna.
Möjligt men samtidigt har man anammat den billiga påklistrade "lyxen" med kromad plast, blanka pinaler och en överdesign man hittar i billigare bilar.
Borta är den skandinaviska sobra återhållsamma "lyxen" av en väldigt ergonomisk och genomtänkt inredning byggd för föraren och de åkande.

Själv gillade jag verkligen tidigare generatorrer volvo. Relativt genomtänkta och påkostade bilarna med bra komfort, säkerhet och kvalitet.
Dagens liknar en designhippster byggd för trendigkänsliga människor i färgstarka friluftskläder.
Citera
2023-12-07, 19:24
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det är kineserna som betalade Ford för att köpa Volvo. Annars kanske inte Volvo funnits.

Jag oroar mig och vill att Volvo gör något. Det är personer som inte oroar sig som är problemet.

Volvos el-satning och suv-satsning oroar mig ordentligt.
Ok... få saker har volvo tjänat så mycket pengar på sista 15åren som deras SUV!
XC90 slog ju alla prognoser.
El får ju tiden utvisa, givetvis inget man tjänar pengar på idag.
Men SUV säljer märkligt nog otroligt bra och man gör självklart rätt i att ha sådana produkter.
Citera
2023-12-07, 19:56
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Är det ett fungerande koncept för Volvo: Sverige är inte längre en key market?

Det är ju uppenbart att Volvo ägs i Kina. Men den svenska bilen som koncept är uttestad i 90 år i Sverige och finns det några bra exempel på bilmärken som lämnat sitt hemland och överlevt?

På vilket sätt menar du att "Volvo har lämnat sitt hemland" om det är det du menar? Sist jag kollade var Torslandafabriken kvar, och tillverkar fler bilar än någonsin.
Citera
2023-12-07, 20:35
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Volvos finish har ökat sedan Kina tog över jmf hur det var på USA-tiden. Volvo är nära eller jämbördig med tyskarna.

Eeeh skulle säga EX30 är jämbördig med en Opel Mokka.
Citera
2023-12-07, 21:37
Medlem
Volvo Cars är kinesiskt och jag tror att folk börjar inse det och är inte sugna att sponsra kommunist diktaturen
Citera
2023-12-07, 22:41
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Volvo har nu 2023 sin minsta marknadsandel i Sverige sedan 1950-talet, 13% av alla sålda bilar är Volvo. Normalvärdet har varit 20%.

Det stämmer, man kan se det med ögonen. Under årtionden hade alla grannar en V70, S60, 245, 145 osv. Nu är det enstaka snobbigare familjer som kommer med en stor SUV, som ser jättesnygg ut. Ingen vanlig familj kör Volvo.

Jag gick själv och kollade XC60 när den blev årets bil 2018. Den kostade ca 480.000 kr med normal utrustning, mellanklassbil. Jag baxnade av priset, senast jag tittade på Volvo var länge sedan men nog kostade en V70 240k eller så, och var mer praktisk, mer "Volvo". Vilken Svensson kan betala 480k? Så jag köpte istället en BMW X3, med rabatter gick den på 440k, den var både större och bättre och billigare.

Så Volvo är varken hackat eller malet längre. De har inga kända elbilar, inga kända billiga Svensson-bilar, inga små bilar. bara jättedyra SUVar.

Volvo är ursvensk, en oändligt hållbar, billig, hyffsat snygg Volvo-kombi som man fyller med cyklar och gräsklippare. Denna Volvo försvann för 10 år sedan. Ett bilföretag som gör bilar som inte det egna landet vill köpa längre. Finns det något hopp för Volvo?
Nu har man under hösten gjort sitt och dragit ned med 700 man.

Det kan eventuellt vara en ljusning men det är nog lång väg att gå.
Citera
2023-12-07, 23:02
Medlem
TiredEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Volvos försäljning ökar globalt men de är på en farlig väg.
Volvos elbilsandel är bara 16% i år, och samtidigt ökar deras försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer, det är alltså med sina bensin och dieselbilar samt laddhybrider som Volvo tjänar pengar på och det är här försäljningsökningen sker.

Om Volvo inte kan få köparna att istället välja deras elbilar, går Volvo en osäker framtid till mötes.
Volvo har som en liten biltillverkare inte de ekonomiska musklerna att satsta på olika drivlinor så som tex Toyota eller Vokswagen kan göra, och det gör Volvo mer sårbart.

Tror inte det går så mycket bättre för de andra tillverkarna. Toyota har en fantastisk hybrid-drivlina men verkar ej vilja köra el-race:t fullt ut och fortfarande spinner om vätgasbilar (som i princip kräver en helt ny infrastruktur gällande bränsle-hantering / tillförsel i landet). VAG har väl inte haft det så enkelt att ställa om till eldrift. Dieselgate-utredningen pågår ju än och nya krav på Euro-6 och snart Euro-7 kommer inte göra den drivlinan mer pålitlig om man säger så...

En fundering: vilka är det som köper nya diesel personbilar idag med en malus-skatt på över 10 tusen per år? Att de ens säljs är lite av ett mysterium för mig. Är folk verkligen så envisa?
Citera
2023-12-07, 23:22
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shitnugget
Kinesisk skit-bil och en ständig påminnelse om Sveriges förfall.

Byggs inte de små bilarna v40 exempel o c30 då när de tillverkades i Belgien.

Torslanda står för Stora bilmodeller
Ex: V90 V70 XC90 då när de gjordes eller görs.

Sen är de väl lika i Kina
Citera
2023-12-07, 23:46
Medlem
Ricins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Byggs inte de små bilarna v40 exempel o c30 då när de tillverkades i Belgien.

Torslanda står för Stora bilmodeller
Ex: V90 V70 XC90 då när de gjordes eller görs.

Sen är de väl lika i Kina
Min c30 var byggd i Belgien i alla fall.
Det är mindre intressant hur mycket bilar Volvo producerar ut på våra vägar. Aktieägarna bryr sig om vinsten. Volvo aktien har gått stadigt uppåt (Idag ligger kursen på 250 kr), och kommer troligen öka framöver.

Ska dock bli intressant att se hur dotterbolaget Polestar kommer att bli i framtiden. Kommer dom konkurrera ut Volvo helt tro? Eller kommer Volvo läggas sig i ett lägre pris segment?

Volvo's VD var med i någon sparpodd för ett tag sedan. Den är värd att lyssna på. Länk
Citera
2023-12-08, 00:07
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Det är mindre intressant hur mycket bilar Volvo producerar ut på våra vägar. Aktieägarna bryr sig om vinsten. Volvo aktien har gått stadigt uppåt (Idag ligger kursen på 250 kr), och kommer troligen öka framöver.

Ska dock bli intressant att se hur dotterbolaget Polestar kommer att bli i framtiden. Kommer dom konkurrera ut Volvo helt tro? Eller kommer Volvo läggas sig i ett lägre pris segment?

Volvo's VD var med i någon sparpodd för ett tag sedan. Den är värd att lyssna på. Länk

Ja jag vet inte hur kvalitet på Volvo i Kina är jämfört med En Torslanda byggd Volvo är .

Där är väl frågan mer vem jobbar dygnet runt för Slavlöne jobb.
Citera
2023-12-08, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin

Du blandar ihop kinesiska Volvo med den tunga sidan som är svensk.
Citera
2023-12-08, 00:20
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekofett
Det är synd att köpfesten inte kan fortsätta. Det är bra att vi lånar mycket pengar för konsumtion.
Fast rätt skönt också. Växla ner är ju för faen rätt gött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in